Bridge Troll – Review

Auteur
Alf Seegert
Uitgever Z-Man Games
Aantal spelers 3 tot 6
Spelduur
45 – 60 minuten
Jaar van uitgave 2009
Prijs 18.00€
Recensie door
Vandenbogaerde Fabrice
Score 6.5/10
Links Z-Man Games

SPELMATERIAAL

De speldoos bevat:

  • 53 toeristen (kaarten in verschillende kleuren),
  • 4 reisschema’s (1 te gebruiken afhankelijk van het aantal spelers),
  • 15 brugkaarten (genummerd van 1 tot 15),
  • 6 bekers (genummerd van 1 tot 6),
  • 6 bruggen (1 per kleur),
  • 6 samenvattingkaarten,
  • 54 rotsen (houten blokjes, 9 per kleur),
  • 1 dobbelsteen (geeft het weer aan),
  • een aantal puntenfiches,
  • en de spelregels in het Engels.

SPELBESPREKING

Inleiding

Ontwaak. Sta voor de spiegel. Merk dat je er Vandaag anders uitziet! Welkom in de wereld van Trollbridge. Elke dag na het ontwaken concentreer je je op één en dan maar ook één taak: jouw brug bewaken. Trollbruggen zijn onvermijdelijk kwaad voor al wie door het koningkrijk reist. Je probeert andere Trollen, die nog veel lelijker zijn dan jij, de loef af te steken door zoveel mogelijk toeristen over jouw brug te laten lopen. Je hebt geld en voedsel nodig om de brug te onderhouden en te verfraaien. Voorbijgangers zijn makkelijke prooien en je schrikt er niet voor terug er eentje van zijn geld te ontdoen. Wie er wat smakelijk uitziet, komt in de voedselvoorraad terecht.
In een koningkrijk toeren natuurlijk ook ridders rond. Nu en dan komt zo’n zelf verklaarde held wat roet in het eten gooien en zie je wat geld of voedsel door de vingers glippen.
Gebruik je voedselvoorraad en tolgeld om de mooiste brug van het land te bouwen en vergaar eeuwige Trollenroem.

Voorbereiding

Geef elke speler een brug en 6 rotsen in één kleur.
Elke speler ontvangt 5 punten. De rest van de punten en de rotsen worden als voorraad op tafel gelegd.
Schud de toeristen en leg ze gedekt op tafel. Vorm met de brugkaarten een stapel van groot naar klein en leg die op tafel.
Gebruik alleen het reisschema en de bekers dat bij jullie aantal spelers van toepassing is.
Voorkant reisschema 3 en 6 spelers, achterkant reisschema 5 spelers.

Spelverloop

Ontwaken en zien welk weer het is.

Kijk door het raam. Mooi weer betekent veel sappige toeristen, hoogdag dus. Bij slecht weer laten de lekkere hapjes het wat afweten, een hoop miserie dus.
Gooi met de dobbelsteen om het weer te bepalen. Kijk op het reisschema hoeveel toeristen er aankomen. Leg zoveel kaarten op tafel. De eerste kaart gedekt, de andere open.
Voorbeeld: in een spel met 6 spelers zijn er 7 toeristen bij mooi weer en 4 bij slecht weer.

Rotsblokken inzetten.

Om andere Trollen de loef af te steken, gooi je best wat rotsblokken in de strijd. Meestal kan je dan als eerste een hapje uitzoeken.
Neem een aantal blokjes van dezelfde kleur in jouw gesloten hand. Gelijktijdig laten de spelers dit aantal blokjes zien, leg ze boven jouw brug. De speler die het meeste blokjes biedt, krijgt beker nummer één, enz… Wie niet biedt, neemt een bekerfiche en draait ze naar de kant ‘bridge closed’. Bij gelijkstand wint de speler die het dichtst bij de startspeler zit. Beker nummer 1 levert ook 1 punt op.
Voor – en achterkant van een beker.

Toeristen uitzoeken en rotsen verzamelen.

Wie het meeste indruk maakt, kan als eerste toehappen. Neem een toerist en leg die bij jouw brug. Eventueel kan je er eerst nog wat mee spelen vooraleer je er jouw tanden inzet. Als je wat geluk hebt, mag je nog een tweede keer aanschuiven.
In volgorde moeten de spelers telkens 1 kaart uit het aanbod kiezen. Deze kaarten worden bij de brug gelegd. Kaarten aan de linker kant leveren voedsel op, kaarten aan de rechter kant spijzen de financieën. Gele kaarten worden op handen genomen tot je ze wenst te gebruiken. Spelers die hun brug gesloten hebben, komen natuurlijk niet aan de beurt.
Nadat alle kaarten verdeeld zijn, kiezen de spelers in omgekeerde volgorde een bod om aan hun eigen voorraad toe te voegen. Dit hoeft hun eigen bod niet te zijn. Spelers met een gesloten brug nemen een aantal rotsen uit de voorraad (afhankelijk van het aantal spelers en het aantal gesloten bruggen). Als de voorraad leeg is, mag je rotsen stelen van de speler die er het meete bezit.
De verschillende toeristen.
Bruine kaarten leveren of voedsel of geld op. (Hangt er vanaf waar je ze legt!)

Paarse kaarten leveren aanvanvankelijk aleen voedsel op. Speel je een gele boodschapper verleg dan de paarse kaart naar de kant van het geld. Paarse kaarten leveren dan exctra veel geld op.

Gele kaarten neem je op handen tot je ze wilt uitspelen. Het zijn speciale kaarten: arlic merchant beschermt tegen rode kaarten, Jester laat ook een bod in verschillende kleuren toe, met de fortune teller mag je naar de gedekte toerist kijken en de Stonemason levert 3 rotsblokken naar keuze op.

Rode kaarten betekenen meestal slecht nieuws. De Bandit, de Dragon en de Knigt stelen geld en/of voedsel, Je verliest je hoogste kaart. De geit steelt een aantal rotsblokken maar je krijgt er punten voor.

Brug opsmukken.

De trolbrug: links leg je de kaarten die je als voedsel wenst te gebruiken, rechts de kaarten die geld moeten opleveren.

Voor de avond valt, kan je eventueel wat geld uitgeven om materiaal te kopen voor jouw brug. Om die mooier te maken moet je natuurlijk kracht opdoen. Een beetje peuzelen aan een van de toeristen zorgt ervoor dat je niet op flanellen benen staat.
Om beurt mogen de spelers kaarten ruilen voor punten. Daarvoor moet je zowel voedsel als geld afstaan. Je ontvangt evenveel punten als de kleinst ingeleverde waarde. 7 voedsel en 3 goudstukken levert bijvoorbeeld 3 punten op.
Spelers met een gesloten brug kunnen eventueel rotsen (2:1) ruilen voor extra voedsel of geld. Als je aan de beurt bent, mag je ook brugkaarten kopen. De eerste kost 15 punten, de tweede 14, de derde 13, enz…
Voor je slapen gaat, moet je jouw beker teruggeven. De dobbelsteen geef je links door. Straks is het weer dag.
Brugkaart nummer 14.

De winnaar

Het spel eindigt als er minder toeristen opdraven dan het weer vereist. De Trol met het meeste punten wordt gegarandeert gevreesd in heel het koningkrijk. Tel de punten van je fiches en je brugkaarten samen. Elke brugkaart levert 1 punt meer op dan het getal dat erop staat.

 

SPELBEOORDELING

Bridge Troll is een biedspel met een luchtige toets. Hier en daar zijn er tactische mogelijkheden en even dikwijls moet je net dat tikkeltje geluk hebben. Het thema doet vermoeden dat de nadruk op het luchtige ligt. Duim omhoog trouwens voor de leuke vormgeving van de kaarten en de Trollen. De spelregels daarentegen zijn onnodig lang en missen wat duidelijkheid.
Het spel steunt voornamelijk op blind bieden. Je kan wel een beetje inschatten wat de andere spelers kunnen bieden, maar je bent nooit zeker van je stuk. Soms gaan heel wat punten aan je neus voorbij als je te zuinig biedt en voor hetzelfde geld verlies je heel wat rotsen als je als enige hoog biedt. Het kan zijn dat je noodgedwongen de gedekte kaart moet pakken en ook dit kan ofwel fantastische ofwel rampzalige gevolgen hebben. Het mag dus duidelijk zijn dat Bridge Troll geen spel voor controlefreaks is. Ook als je alles goed uitgedokterd hebt, moet je met een mogelijke tegenslag rekening houden. Het kan echter evengoed zijn dat een goede kaart je onverwacht in de schoot geworpen wordt. Deze mix maakt van Bridge Troll een aardig maar geen super spel voor de liefhebbers van het genre.

Juni 2010

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *