Call To Glory – Review

indoos

Punten scoren door karakters met dezelfde waarde te verzamelen en op het juiste moment af te leggen.

Schud de karakterkaarten en geef er 3 aan elke speler.
Vorm met de rest van de kaarten twee gelijke trekstapels. Leg ze op tafel zodat er nog plaats is voor twee aflegstapels.
Sorteer de opdrachtkaarten naar soort en geef er van elke soort 1 aan elke speler.
Leg de Ninja’s in het midden van de tafel.

Als je aan de beurt bent, moet je eerst twee kaarten trekken. Je mag kaarten trekken van zowel de trekstapels als van de aflegstapels. Je moet van twee verschillende stapels trekken. Daarna moet je ofwel kaarten uitspelen ofwel kaarten afleggen.
Als je geen kaarten uitspeelt, moet je één kaart op één van beide aflegstapels leggen. Als je kaarten wilt uitspelen moet je tenminste twee kaarten van dezelfde waarde open voor je op tafel leggen. Als een andere speler reeds dezelfde karakterkaarten voor zich heeft liggen, moet jouw set groter zijn dan die van hij. Die speler moet zijn set dan op de aflegstapel leggen.
Als een speler een set met Ninjakaarten uitspeelt, neemt hij een Ninja uit de voorraad. Hij mag deze vanaf zijn volgende beurt inzetten om één kaart van een andere speler te vernietigen.
karakterkaarten

Het spel eindigt als één van de trekstapels uitgeput is of als een aantal sets (afhankelijk van aantal spelers) op tafel liggen. Elke speler moet dan een opdrachtkaart spelen voor de scores worden geteld. Elke speler krijgt evenveel punten als de waardes van zijn uitgespeelde sets + bonuspunten voor elke kaart in de sets waarvan opdrachtkaarten gespeeld worden.
opdrachtkaarten
De speler met het meeste punten na 3 ronden wint.

Call to Glory is een gepimpte versie van Crazy Drive uit 2003. Dezelfde auteur, min of meer dezelfde regels maar wel een nieuw jasje. Originaliteit kan je White Goblin Games dus niet verwijten. Je kunt je afvragen wat de zin ervan is. Moeten nieuwe ideeën wijken voor gepimpte bestaande ideeën? Hoogst waarschijnlijk doen de metalen doosjes en de hippe uitvoering de kassa rinkelen en daar draait het nu eenmaal om. Je kan daar eindeloos over discussiëren, maar de hoofdvraag is en blijft: “Wat zit er in de zak?”
Call to Glory is een vlot spel waarbij het verzamelen van reeksen het hoofddoel is. Het belangrijkste daarbij is timing. Als je niet geduldig bent, zullen je reeksen keer voor keer weggespeeld worden. Als je te lang aarzelt, zal de reeks weinig eer genieten tussen jouw handkaarten. Dit spanningsveld is de motor van het spel. Je moet natuurlijk ook wat geluk hebben, maar bij dit soort spellen is dat meer dan normaal. Call to Glory is een vlot en leuk, prima uitgevoerd, kaartspelletje dat zijn werk doet bij 3 en 4 spelers. Er zit geen kat in de zak!

November 2012