Captain Cool – Review

• spelbord
  • 35 gangsterkaarten
  • 15 ‘gangsterbaaskaarten’
  • 49 actiekaarten (7 per speler)
  • 42 familieleden (6 per speler)
  • 7 scorestenen (1 per speler)

De cafés aan de haven sprankelen van de activiteit, elke avond zorgt het aanwezige tuig voor de nodige gevechten en zuippartijen. Iedereen is prikkelbaar want Captain Cool en zijn twee bloedbroeders (Tom & Edward) zijn op zoek naar nieuw bloed om hun zwarte markt in de haven te leiden. De spelers (bendeleiders) proberen door geweld in de cafés en door slijmen bij de drie grote leiders de leiding over die zwarte markt te krijgen.

• Het spelbord wordt op tafel gelegd.
  • Elke speler krijgt 4 actiekaarten (4 pubs & 3 leiders).
  • Elke speler krijgt de zes houten figuurtjes die zijn bende voorstellen.
  • De scorepionnen worden willekeurig op het scorebord geplaatst. (bij 3 spelers op de vakjes 1, 2 en 3, bij vier spelers op de vakjes 1, 2, 3 en 4, enz.)
  • Er worden vier kaartstapels gevormd, één met de 35 gangsterkaarten, drie stapels van 5 kaarten voor de ‘gangsterbaaskaarten’ (per kleur).
  • Van elke stapel kaarten 1 nemen en in elke pub willekeurig 1 van die kaarten leggen.
  • Van de gangsterkaarten worden er 14 genomen.
  • Van die 14 kaarten wordt er in elke pub één gelegd.
  • De overige 10 worden onder de spelers verdeeld zodat iedereen evenveel kaarten heeft. Eventuele rest wordt op de big deal gelegd, op het overeenstemmende vakje.

Bendeleden plaatsen.

Elke speler bezit 6 bendeleden die op het spelbord moeten komen. Daarvoor worden de actiekaarten gebruikt, zij stellen de 4 pubs voor en de 3 grote leiders waarbij de bendeleden geplaatst kunnen worden. Elke speler kiest een locatie waar hij een bendelid wilt plaatsen door deze actiekaart te nemen en gedekt voor zich neer te leggen, als iedereen gekozen heeft, worden de kaarten gedraaid en de leden op de betreffende plaats op het spelbord gezet. Dit gaat verder tot alle zes de bendeleden op het spelbord staan (zes keer dus). Het is toegestaan om meerdere leden op dezelfde locatie te plaatsen.
De actiekaarten.

De pubs evalueren.

Eerst word pub 1, dan pub 2, tot en met vier beoordeeld, verworven punten worden metteen bijgeteld. De speler met de meeste leden in de pub mag één van de aanwezige kaarten kiezen, de tweede  krijgt de overgebleven kaart. Is er een gelijkstand voor de tweede plaats, dan krijgt de speler die op dat ogenblik het minste punten heeft de kaart. Is er een gelijkstand voor de eerste plaats, dan krijgt de speler die van hen het minste punten heeft de twee kaarten. Telkens je een kaart krijgt, krijg je evenveel punten als de waarde van de kaart (1 tot 10). De spelers die aanwezig zijn in een pub, maar daar geen kaarten krijgen, krijgen 2 punten per aanwezig bendelid.

The big deal!

The big deal is een ruimte op het spelbord waar 10 kaarten kunnen liggen, één van elke waarde. Van de gangsterbaas kaarten mag er van elke soort (kleur) maar één liggen.
De speler die aan kop staat, begint. Hij moet alle kaarten die hij kan op de big deal leggen, de volgorde waarin hij dit doet mag hij zelf kiezen. Heeft een speler nog kaarten over die hij niet kan leggen, dan toont hij die aan zijn medespelers zodat ze kunnen zien dat dit waar is. Hij moet ze houden voor een volgende ronde. Na de speler op kop is de volgende aan de beurt, dit gaat verder tot de big deal vol ligt of tot niemand nog kaarten kan leggen. Voor het leggen van elke kaart krijg je punten. 1 punt voor de kaart zelf plus 1 punt voor elke kaart in een aaneensluitende keten. Toont de kaart een kleine foto van één of meerdere gangsterbazen, dan krijg je 3 punten als bij die baas één van je leden staat of zes punten als je de meerderheid bij die baas hebt. Een kaart met 3 bazen en 9 aansluitende kaarten kan dus 28 punten opleveren.
Kaarten voor op de big deal.

Klaarzetten voor de volgende ronde.

• Zijn er geen kaarten meer, dan heb je reeds 5 ronden gespeeld en is het spel voorbij.
  • De kaarten van de big deal en eventueel overgebleven kaarten in de pubs worden uit het spel genomen.
  • Van elke stapel wordt één kaart genomen en willekeurig één in elke pub geplaatst.
  • Van de gangsterkaarten worden nog 4 kaarten genomen, wederom voor elke pub één.
  • De volgende ronde begint.

Wie op het einde de meeste punten heeft, mag de zwarte markt leiden en kan zich overwinnaar noemen.

Laten we beginnen met een positief punt: in dit spel ben je nooit verloren! Behalve als je eerste staat aan het begin van de laatste ronde? Niet één van de spelers waar ik dit spel mee speelde, mezelf inclusief, had enig moment de indruk controle over dit spel te hebben. Het nadeel voor de speler die eerste staat is zo groot dat je deze positie nooit twee ronden na elkaar weet te houden en een strategie om laatste te staan aan het begin van de laatste ronde vind ik maar flauwtjes. Ook wat betreft amusementswaarde geloof ik hier niet echt in een topper, dit enigszins geïnspireerd door het feit dat iedere speler ergens tijdens de derde ronde de volgende vraag stelde: “duurt het nog lang ??” . Besluiten kan ik door te stellen dat ik waarschijnlijk geen spelers meer zal vinden om dit spel te spelen, want wie zoekt die vindt en ik zoek niet echt.

Juli 2011