Carcasonne De Stad – Review

Auteur Klaus-Jürgen Wrede
Uitgever 999 games
Aantal spelers 2 tot 4
Spelduur 60 – 90 minuten
Jaar van uitgave 2004
Prijs 42.95€
Recensie door Vandenbogaerde Fabrice
Score 9.2/10
Links 999 Games
Klaus-Jürgen Wrede

SPELMATERIAAL

In de prachtige houten speldoos schuilen 70 muurdelen, 1 stadspoort, 12 torens, 32 horigen in 4 kleuren, 2 buidels, 1 scorebord en 75 stadtegels.

SPELBESPREKING

Inleiding

Carcassonne staat bekent als een prachtige en sfeervolle stad. Vele verhalen, legenden en mythen beschrijven de stad met bewondering voor de dubbele stadsmuur. De spelers bouwen tegelijk aan de stad en de stadsmuur. De plaats van waardevolle gebieden en torens is cruciaal.

Voorbereiding

Elke speler ontvangt 8 horigen in één kleur, waarvan hij er 1 op het scorespoor plaatst. De 12 torens worden gelijk verdeeld. De stadtegels worden in 3 stapels gelegd: 1 van 30, 1 van 25 en 1 van 20.

Spelverloop

Wederom is het spel gebaseerd op zijn voorgangers. Het spelverloop is dan ook herkenbaar.

Fase 1 : Een nieuwe stadtegel aanleggen.

De actieve speler moet een nieuwe tegel trekken, omdraaien en aanleggen. De tegel moet met minstens één kant aan een andere tegel grenzen en mag wegen niet onderbreken.

Fase 2: eventueel een horige plaatsen.

De speler mag eventueel op de zojuist geplaatste tegel een horige plaatsen mits hij er nog één in voorraad heeft. De speler kan een horige plaatsen:

  • als burger op de weg.
  • als marktvrouw op een weg.
  • als beschermheer op een woonwijk.
  • als wachter op een toren. (vanaf de 2de stapel stadtegels)

Een speler mag nooit een horige plaatsen op een gebied waar al een andere eigen of vreemde horige staat.Toch kan het voorkomen dat, door slim plaatsen van stadtegels, meerdere horigen in eenzelfde gebied staan. Wachters mogen niet tegenover elkaar geplaatst worden.

Fase 3: telling.

Als door het plaatsen van een landtegel wegen of markten worden afgebouwd vindt een telling plaats en krijgt de betreffende speler punten. Daarna keren de horigen naar hun meesters terug. De punten gaan naar de speler met de meeste horigen, in geval van gelijkstand krijgen beide spelers punten. Punten worden op het scorespoor bijgehouden. Vanaf het moment dat de 2de stapel stadtegels wordt gebruikt, komen muren en torens in het spel. Na elke telling krijgen de speler 1 muurdeel die zij aan de rand van het speelveld en een andere muur moeten plaatsen. De speler die de telling veroorzaakte plaatst als laatste een toren en ontvangt evenveel punten als er muurdelen tussen zijn toren en de vorige toren (of stadspoort) staan. Muren sluiten gebieden af. Vanaf het aanbreken van de 3de stapel krijgt elke speler 2 muurdelen.

De winnaar

Langere wegen leveren meer punten op. Markten met verschillende producten leveren meer punten op. Wachters scoren punten voor elk gebouw dat zij bewaken. Beschermheren ontvangen punten voor de markten die zij beschermen. Wie op het einde de meeste punten bezit, wint het spel.

 

SPELBEOORDELING

Carcassonne “De Stad” is niet alleen de duurste, maar ook de leukste, de mooiste, de spannenste uit de Carcassonne reeks. De mogelijkheden zijn talrijker, de geluksfactor is kleiner. Je ziet de stad echt groeien. Het bouwen van muren kan menig plannen dwarsbomen. Torens leveren het meeste punten op aan het einde van het spel, maar wie ze te lang spaart, zou ze wel eens op overschot kunnen hebben. Grote markten zijn minder interessant dan markten met verschillende producten. Het plaatsen van tegels is niet alleen belangrijk voor de opbouw van wegen en markten, maar ook voor de wachters en het bouwen van de stadsmuur. Ondanks de hogere prijs, zou ik dit klassespel zeker durven aanraden.

September 2006

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *