Caribic – Review

Auteur Michael Antonow, Jens – Peter Schliemann
Uitgever Identity Games
Aantal spelers 2 tot 4
Spelduur 30 minuten
Jaar van uitgave 2004
Prijs 16.95€
Recensie door Vandenbogaerde Fabrice
Score 7.9/10
Links Identity Games
Winning Moves
Jens Peter Schliemann

SPELMATERIAAL

Het middenvak van de vierkante speldoos bevat 35 dublonen, 4 keer 7 rumkaarten, 4 kaartenhouders, 6 piratenschepen en een spelbord.

SPELBESPREKING

Inleiding

De havensteden in het Caribische gebied doen gouden zaken. Het geld in hun schatkisten is voor de vele piraten in de streek dan ook steevast een doelwit. De spelers proberen door middel van rum de piraten om te kopen. Zij kunnen dan de koers van het schip bepalen en zo het goud in hun zakken steken.

Voorbereiding

Het spelbord wordt in het midden van de tafel gelegd, de schatkisten worden geschud, de bovenste zes worden op de bijhorende stad gelegd.
Elke speler krijgt 7 rumkaarten en een kaarthouder in zijn kleur.
De piratenschepen worden in de startgebieden op het spelbord geplaatst.

Spelverloop

De spelers proberen eerst de bemanning op de schepen om te kopen, daarna varen de schepen in de richting bepaald door de hoogste bieder. De schepen halen schatkisten op, als ze daarna naar een gebied van een speler varen, mag die speler de schatkist innen.

Omkopen.

De spelers hebben elk 7 rumkaarten. De kaarten hebben verschillende waarden; 0, 1, 2, 3, 4, 5, en -1. De 6 schepen hebben elk hun naam; Arriba, Bravo, Caribic, Diabolo, Evita en Fuego. Deze namen komen ook voor op de kaarthouders. De spelers bepalen nu in het geheim hoeveel rum ze op de schepen inzetten. Ze plaatsen daarvoor telkens één rumfiche per scheepsnaam in de kaarthouder.

Varen.

De schepen worden in alfabetische volgorde geactiveerd. Elke speler legt de rumkaart die hij op het eerste schip geboden heeft open. De hoogste bieder mag nu het schip evenveel vakken verplaatsen als zijn bod, eventueel verminderd met elke gespeelde -1. Per zeegebied kan maar één schip staan. Een schip kan ook niet door een bezet zeegebied varen.
Als twee spelers even hoog geboden hebben, mogen ze eventueel hun 7de rumkaart inzetten. Is de stand dan nog gelijk, dan wordt het schip niet verplaatst. Een speler kan er ook voor kiezen zijn 7de rumkaart te sparen voor een ander schip.

Laden en lossen.

Als een schip in een havenstad met schatkist aanmeert, mag de schat gestolen worden. De schat wordt dan op het schip gelegd, een schip kan maximum 1 schat bevatten. Als twee schepen aan elkaar grenzen, kunnen schatten gewisseld of gestolen worden.

De winnaar

Op het einde van een ronde worden telkens 2 nieuwe schatkisten in het spel gebracht. Een speler die erin slaagt een schat uit een stad te stelen, krijgt direct 2.000 dublonen. Als een speler een schat naar een eigen zeegebied brengt, krijgt die evenveel dublonen als de waarde van de schatkist aangeeft. De speler die als eerste 62.000 dublonen (2 spelers), 41.000 dublonen (3 spelers) of 31.000 (4 spelers) dublonen bezit, wint het spel.

 

SPELBEOORDELING

Caribic is een luchtig en leuk spelletje. Het spelmateriaal ziet er leuk uit en schept voldoende sfeer. Tijdens het spel zelf moet je proberen de gedachten van je medespelers te lezen. Het kan best zijn dat je gedurende een hele ronde niks in de pap te brokken hebt. Het is dus zeker niet onverstandig een hoge rumkaart als 7de kaart over te houden. Zolang andere spelers schatten uit steden stelen is er geen reden tot paniek, de meeste punten verdien je door schatten naar een eigen zeegebied te brengen. Dit hoeft zeker geen schat te zijn die je zelf uit een stad gestolen hebt. Integendeel door handig schatten uit andere schepen te stelen, kan je de tegenspelers onaangenaam verrassen.
Probeer evidente zetten te vermijden, tenzij je echt zeker bent van je stuk. Houd ook rekening met de volgorde waarin de schepen varen. Een schip met een waardevolle schat maar een late activatie is een perfect doelwit voor de andere schepen. Soms kan een goed gespeelde -1 kaart een tegenstander voldoende vertragen zodat een ander nog met de buit kan lopen.
Een beetje geluk heb je zeker en vast nodig, maar dat stoort niet.
In de spelregels staan overhevelen en stelen als twee aparte acties vermeldt, maar in feite zijn het 2 exact dezelfde handelingen.

September 2006

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *