Carson City – Review

Auteur
Xavier Georges
Uitgever QWG Games
Aantal spelers 2 tot 5
Spelduur
90 – 120 minuten
Jaar van uitgave 2009
Prijs 36.95€
Recensie door
Vandenbogaerde Fabrice
Score 9.1
Links QWG Games

SPELMATERIAAL

De speldoos, die naar mijn mening wat te klein is, bevat:

  • 20 huizen, 9 bergen en 30 andere gebouwen,
  • 25 straten,
  • 1 buidel,
  • 60 eigendomstegels (12 per kleur),
  • 7 personagekaarten,
  • 51 cowboys (10 per kleur en 1 witte),
  • 10 schijfjes (2 per kleur),
  • 27 revolvers, 1 speciale revolver,
  • 30 dueltegels,
  • 2 dobbelstenen,
  • voldoende geld,
  • 1 rondeteller,
  • en de spelregels in het Engels, Duits, Frans en Nederlands.

SPELBESPREKING

Inleiding

Carson City bestaat uit één huis, wat bergen en een groot aantal lege kavels. Bemachtig de beste kavels en zet er prachtige gebouwen op. Je bezit alleen wat geld en een ploeg trouwe cowboys. Vraag steun aan de meest invloedrijke personen uit de stad en trek de wapens als dat nodig blijkt. Soms wint de sterkste, meestal de slimste!

Voorbereiding

Elke speler ontvangt 15 Dollar, 1 revolver, 1 straat + 12 eigendomstegels en 3 cowboys in één kleur. De rest van het geld en de cowboys worden samen met het geld, de huizen, de wegen en de revolvers binnen handbereik gelegd.
Op het actiespoor worden van links naar rechts een ranch, een mijn, 3 gebouwen uit de zak, een ranch en een mijn gelegd.
Gooi met de dobbelstenen om de coördinaten van het eerste huis te bepalen. Rond het huis worden 4 wegen gelegd.
Gooi met de dobbelstenen om de coördinaten van de 9 bergen te bepalen. Leg de bergen op het spelbord.
De speciale revolver en de ronde teller worden op het spelbord gelegd.
Leg de personages (kies zelf de kant) open op tafel.
De speelvolgorde wordt willekeurig bepaald, duid ze aan met de schijfjes op de pasvelden. In spelersvolgorde legt iedereen 1 eigendomstegel op het spelbord. Herhaal dit nog een keer in omgekeerde volgorde.
Een mogelijke startopstelling bij vijf spelers.

Spelverloop

Het spelbord van Carson City toont bovenaan het actiespoor. Daaronder liggen een aantal lege kavels. De spelers proberen kavels te kopen en deze te bebouwen. Gebouwen leveren geld en punten op. Geld is nodig om nieuwe gebouwen te kopen.
Het spelbord.

Er worden 4 ronden gespeeld. Daarin proberen de spelers zoveel mogelijk punten te verzamelen. Elke ronde bestaat uit 4 fasen.

Personages

Om beurt (volgorde van de pasvelden) kiezen de spelers een personage. Elke personage biedt een voordeel. Daarnaast bepalen de personages ook de speelvolgorde en de grootte van het kapitaal dat je na de ronde mag overhouden (staat onderaan).
Als alle spelers een personage gekozen hebben, wordt de speelvolgorde aangepast.

Elk personage heeft 2 verschillende eigenschappen (een voor – en achterkant). Kies voor elk personage afzonderlijk welke kant je wilt gebruiken. Als je ook de uitbreiding ‘De Indiaan’ bezit, zijn er 8 personages. Elk met een gele en een rode kant.

  1. De Sheriff: ontvang de witte cowboy. Deze cowboy mag niet aangevallen worden.
  2. De Bankier: ontvang 9 Dollar van de bank.
  3. De Winkeljuffrouw: ontvang 8 Dollar van de bank of verdubbel de inkomsten van één soort gebouwen.
  4. De Chinese Koelie: bouwkosten worden gehalveerd, ontvang 2 wegen uit de voorraad.
  5. De kolonist: leg een eigendomstegel op een kavel naar keuze.
  6. De kapitein: koop 1, 2 of 3 cowboys voor 1, 4 of 9 Dollar.
  7. De huurmoordenaar: gedurende deze ronde krijg je 3 sterktepunten extra.
  8. De Indiaan: je krijgt twee kavels. Dobbel voor de locatie ervan.

  1. De Sheriff: je mag zelf niet duelleren. Als je echter uitgedaagd wordt en je verliest, ontvang je 3 punten.
  2. De Bankier: koop 3, 5 of 7 punten voor 3, 12 of 25 Dollar.
  3. De Winkeljuffrouw: ontvang 8 Dollar van de bank of 1 punt per huis.
  4. De Chinese Koelie: betaal 5 Dollar en kies een gebouw van de actievelden. Je mag het direct bouwen.
  5. De kolonist: ontvang 8 Dollar of 1 punt per berg.
  6. De kapitein: koop 1 of 2 revolvers voor 2 of 8 Dollar.
  7. De huurmoordenaar: gedurende deze ronde krijg je 2 sterktepunten extra.
  8. De Indiaan: je betaalt maximum 3 Dollar als je een kavels koopt.

Cowboys Plaatsen

Als je aan de beurt bent, moet je ofwel een cowboy plaatsen ofwel passen. Schuif je schijf naar het eerst vrije pasveld als je past.
Cowboys kan je plaatsen op alle gele vakken van het actiespoor, op alle gebouwen (zowel de aangeboden gebouwen als de gebouwen in de stad) en op alle kavels zonder eigendomstegels. Per vak mag je maar 1 cowboy plaatsen. Op een vak kunnen wel cowboys van verschillende spelers staan, zo onstaan duels.

Acties en duels uitvoeren

Nadat alle spelers gepast hebben, worden de acties uitgevoerd. De volgorde van de acties wordt door het actiespoor bepaald. De cowboy wordt van het actieveld in de algemene voorraad gelegd.
Als op een vak cowboys van verschillende spelers staan, volgt een duel. De sterkste speler voert de actie uit, de zwakste speler zet zijn cowboy terug in zijn persoonlijke voorraad. De kracht van een speler wordt bepaald door het aantal cowboys en revolvers in zijn persoonlijke voorraad + een dobbelsteenworp.

De acties worden steeds in onderstaande volgorde uitgevoerd. Oranje actievelden worden door alle spelers uitgevoerd. Je hoeft er geen cowboys op te plaatsen.

  1. Salaris: ontvang 4 Dollar per cowboy. Hier wordt nooit geduelleerd.
  2. Munitie: je krijgt de speciale revolvertegel voor de rest van de ronde.
  3. Wegen: je krijt 3 wegen.
  4. Weg: je krijgt 1 weg. Hier wordt nooit geduelleerd.
  5. Kavels kopen: koop de kavels waarop je cowboys staan. De prijs van een kavel is 1 Dollar + 1 Dollar per aangrenzend gebouw, huis of berg.
  6. Bouwen: koop en bouw het gebouw waarop je cowboy staat. Leg het gebouw zo dat direct duidelijk wat de opbrengster ervan zijn.
    De mijn levert 9 punten op.
  7. Inkomsten van kavels: ontvang 2 Dollar per eigen kavel.
  8. Inkomsten voor kracht : ontvang 2 Dollar per sterktepunt.
  9. Inkomsten van dobbelstenen: gooi de twee dobbelstenen en ontvang 1 Dollar per oog.
  10. Inkomsten van gebouwen: elk gebouw brengt geld op voor zijn eigenaar. De spelers berekenen hoeveel geld zij door hun gebouwen ontvangen en nemen dit uit de bank.
  11. Punten voor kavels: ontvang 1 punt voor elke twee kavels.
  12. Punten voor kracht: ontvang 1 punt voor elke twee sterktepunten.
  13. Punten voor gebouwen: elk gebouw levert 1 punt op.
  14. Aankoop van punten: koop punten. Betaal naargelang de ronde 2, 3, 4 of 5 Dollar per punt.

Het actiespoor met links bovenaan volgordespoor en passpoor.

Er zijn 8 verschillende gebouwen. Elk gebouw heeft zijn eigen bouwvoorwaarden en bron van opbrengsten. Als een gebouw aan een straat moet grenzen, volstaat het dat dit gebouw met de hoekpunt een straat raakt. Dikwijls moet je tegelijkertijd met het gebouw een huis uit de voorraad bouwen. Huizen zijn neutraal en mogen op elke vrije plaats gebouwd worden. Een huis moet wel aan een straat grenzen. Met aangrenzend wordt zowel horizontaal, verticaal als diagonaal bedoeld.

  • Ranch: 1 Dollar voor elke aangrenzende onbebouwde kavel. Neem 1 revolver uit de voorraad.
  • Drugstore: 3 Dollar per aangrenzend huis en 3 Dollar per ranch dat je bezit. Een drugstore moet aan een weg liggen en je moet tegelijkertijd een huis bouwen.
  • Mijn: 3 Dollar per aangrenzende berg. Neem 1 revolver uit de voorraad.
  • Bank: 3 Dollar per aangrenzend huis en 3 Dollar per mijn dat je bezit, moet aan een weg liggen en je moet ook een huis bouwen.
  • Saloon: 5 Dollar per aangrenzend huis, moet aan een weg liggen en je moet ook een huis bouwen.
  • Hotel: altijd 6 Dollar, moet aan een weg liggen en je moet ook een huis bouwen.
  • Kerk: moet aan een weg liggen en je moet ook een huis bouwen. De kerk beschermt aangrenzende gebouwen tegen vreemde cowboys.
  • Gevangenis: moet aan een weg liggen en je moet ook een huis bouwen. Neem 2 revolvers uit de voorraad.

De verschillende gebouwen.

Ronde afsluiten

Schuif de rondeteller 1 plaats op naar links en geef elke speler nieuwe cowboys uit de algemene voorraad.
Als je teveel geld bezit (afhankelijk van jouw personage), mag je geld inleveren. Voor elke 10 Dollar dat je op deze manier inlevert, ontvang je 1 punt. Leg daarna jouw personage terug boven het spelbord.
Niet gekochte gebouwen schuiven op naar links. Vul de lege vakken aan met gebouwen uit de buidel.

De winnaar

Het spel eindigt na de 4de ronde. Elk eigen kavel met een gebouw, een huis of een berg is goed voor 2 punten. Elke 6 Dollar levert 1 punt op. De hoogste score levert de overwinning op.

 

SPELBEOORDELING

Het spelmateriaal van Carson City gaf niet direct een schitterende indruk. Alles komt nogal grauw en grijs over. Na een aantal spelletjes viel het mij op dat dit alles wel degelijk een bepaalde sfeer creëert. Die van de oude Western waarin onbevreesde Cowboys – die vol overgave de klapdeuren van het saloon openzwaaien – de hoofdrol spelen. De kwaliteit van het spelmateriaal is behoorlijk.
Carson City wordt wel eens vergeleken met Caylus. Dit vooral omdat ook gebruik wordt gemaakt van een actiespoor waarop arbeiders/cowboys ingezet worden. Dit is, natuurlijk wat mijn mening betreft, dan ook de enige overeenkomst. Carson City biedt wat het overige betreft, een volledig ander spelconcept. In Carson City kan je duelleren, zelf kiezen waar je bouwt, genereren gebouwen geen extra acties en worden punten op een totaal andere manier verdiend. Figuren inzetten, is niet afhankelijk van je geldvoorraad en ook de personages zijn een belangrijk onderdeel van dit spel.
Carson City is een prachtig spel. De keuzemogelijkheden zijn groot, de spanning is te snijden. Dit is een spel waarvan ik denk: ” Je moet er maar opkomen!” Alle puzzeldelen vallen in elkaar, wat resulteert in 2 uur spelplezier. Er zijn heel wat mogelijkheden en zelfs als je wat achterop geraakt, kan je nog sterk eindigen. Het gebeurt wel dat een speler niet meer te stoppen is omdat hij ofwel enorm veel geld verdient ofwel een te grote duelkracht heeft. Dit is echter geen fout van het spelmechanisme maar wel één van de medespelers. In Carson City moet je ingrijpen voor het te laat is. Durf duelleren als je een actie echt wilt uitvoeren. Als je verliest, versterk je jouw eigen duelkracht en bezit je een extra cowboy voor de volgende ronde. Koop percelen terwijl ze goedkoop zijn en zorg ervoor dat je voldoende straten bezit. Vergeet niet om nu en dan wat punten mee te pikken want dat is tenslotte de hoofdbedoeling.
Carson City biedt door de wisselende startopstelling en de verschillende mogelijkheden van de personages voldoende stof om boeiend te blijven. Bovendien bevatten de spelregels wat extra varianten waarvoor materiaal bijgeleverd is. Zo bevatte mijn eerste exemplaar van Carson City een uitbreiding ‘De Indiaan’. Een tweede exemplaar bevatte de uitbreiding niet en de samenvattingen waren ook van mindere kwaliteit (dik papier in plaats van karton).
Het gepruts met gebouwen op eigendomstegels om kosten aan te passen, kan als minpuntje beschouwd worden. Toch is Carson City een spel dat ik zonder twijfel aanraad. Het verdient een plaats op de bovenste plank van de spellenkast.

Variant: gebruik onderstaande tegels om te duelleren in plaats van dobbelstenen. Een gebruikte tegel wordt afgelegd.

Voor – achterkant van de samenvatting.

Juni 2010

Over Fabrice

Oprichter van Spellenclub13.be en heeft heel wat recensies en reviews op zijn naam staan.

Alle berichten door Fabrice →

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *