Chinesische Mauer/ De Chinese Muur – Review

Auteur Reiner Knizia
Uitgever Kosmos/999
Aantal spelers 2 tot 5
Spelduur 30 minuten
Jaar van uitgave 2006
Prijs 10.25€
Recensie door Vandenbogaerde Fabrice
Score 8.1/10
Links 999 Games
Kosmos
Reiner Knizia

SPELMATERIAAL

Het handige Kosmos – doosje bevat 100 kaarten in 5 kleuren en 36 roemkaartjes.

SPELBESPREKING

Inleiding

De Chinese keizer wil een muur bouwen rondom zijn rijk. Deze muur moet de inwoners beschermen tegen aanvallen van buitenaf. De spelers kruipen in de huid van aannemers en bouwen aan de beruchte muur. Zo nu en dan komt de keizer een kijkje nemen. De speler met het indrukwekkendste gebouw op de bouwwerf verdient roem. Ere wie ere toekomt.

Voorbereiding

Elke speler krijgt 20 kaarten in zijn kleur. Hij schudt de kaarten en neemt 5 kaarten op handen. Per bouwwerf worden 2 roemfiches gelegd. De hoeveelheid bouwwerven is afhankelijk van het aantal spelers.

Spelverloop

Een speler die aan de beurt is, kan hij aan de muur bouwen op een bouwwerf naar keuze door kaarten te spelen. Als een speler aan het begin van zijn beurt ergens het waardevolste stuk muur bezit, verdient hij roempunten. Een spelersbeurt bestaat uit 3 fasen.

Fase 1 : Controle.

Om te kijken of je de meest waardevolle muur bezit, moet je de waarden van je gespeelde kaarten op een bouwwerf optellen. Alleen als je de enige bent met de hoogste waarde op die bouwwerf mag je een fiche kiezen. Als dit de eerste fiche van die bouwwerf is, moet je ze op één van je gespeelde kaarten leggen. Bij een volgende telling wordt de waarde van je kaarten verminderd met de waarde van je gewonnen fiche.
Als dit de laatste fiche is, mag je ze direct nemen. De speler die de eerste fiche won, krijgt nu ook zijn fiche en de gespeelde kaarten worden afgelegd. Er worden nu twee nieuwe roemfiches open gelegd.

Fase 2: kaart spelen of kaart trekken.

De speler mag nu ofwel een kaart trekken ofwel een kaart spelen. Kaarten worden van de eigen trekstapel getrokken. Als je een kaart speelt, mag je een kaart op gelijk welke bouwwerf naast een roemfiche spelen. Je mag zelfs meerdere kaarten spelen als deze allen gelijk zijn. Er zijn naast de gewone kaarten met een waarde van 1, 2 of 3 ook 4 speciale kaarten.

  • De draak heeft een waarde van één en je mag deze kaart op een andere kaart leggen. Je mag een kaart waarop een roemfiche ligt niet bedekken met de draak.
  • De tovenaar vermindert de waarde van alle kaarten op de bouwwerf tot 1.
  • De ridder heeft een waarde van twee en mag tussen fase 2 en fase 3 gespeeld worden.
  • Hoe meer wachters er gespeeld worden op eenzelfde bouwwerf, hoe groter de waarde van de wachters.

Fase 3: kaart spelen of kaart trekken.

Deze fase is identiek aan fase 2.

De winnaar

Het spel eindigt direct als de laatste roemfiche gewonnen is. Als één speler zijn laatste kaart gespeeld heeft, komen de andere spelers nog 1 keer aan de beurt en eindigt de ronde. De roemfiches op de verschillende bouwplaatsen worden nog verdeeld. De speler met de meeste punten is vanaf heden degene die het meest geëerd zal worden.

 

SPELBEOORDELING

Chinesiche Mauer is een leuk, toegankelijk kaartspelletje met meerdere mogelijkheden en een korte spelduur. Zoals het een echte Knizia past, leer je de echte knepen van het vak pas na enkele spelletjes. Ook het spelconcept zelf bezit enkele typische Knizia elementen; moeilijke beslissingen nemen, verschillende scoremogelijkheden, de gedachten van een een tegenstander proberen te lezen, een fantastische beurt maken en de beurt daarop ferm tegen de lamp lopen…
De roemfiches worden blind getrokken en hebben een waarde van 1 tot 8. Dit kan zorgen voor hevige strijd en frustraties. Als op één bouwwerf een 7 en een 8 liggen, zal ook degene die met de zeven wegloopt tevreden zijn. Wordt echter een 1 en een 8 bij een bouwwerf gelegd, dan barst de strijd los. Soms liggen dan wel tot 10 kaarten bij elkaar. Degene die dan verliest, zal zich de haren uit het hoofd trekken. De winnaar heeft twee mogelijkheden, neemt hij de 8 dan zal hij zeker de één niet meer kunnen winnen. Neemt hij de 1, dan kan hij misschien ook nog de 8 winnen. Dit plannetje kan natuurlijk ook mislukken, moeilijke beslissingen dus.
Terwijl twee spelers vechten voor de meest waardevolle fiches, kan je als derde speler met enkele kaarten misschien meerdere minder waardevolle fiches winnen, enz..
De Chinese muur is één van Knizia’s betere kaartspelletjes.

September 2006

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *