Cia – Review

Auteur Wolfgang Kramer
Uitgever 999 Games
Amigo Spiele
Aantal spelers 2 tot 7
Spelduur 45 – 60 minuten
Jaar van uitgave 2006
Prijs 29.95€
Recensie door Vandenbogaerde Fabrice
Score 7.6/10
Links 999 Games
Amigo Spiele
Wolfgang Kramer
Bijzonderheden Winnaar Spiel des Jahres 1986

SPELMATERIAAL

7 geheim agenten, 7 scorestenen, 7 agentkaarten, het spelbord en 26 “Top Secret” – kaarten zitten handig opgeborgen in de speldoos.

SPELBESPREKING

Inleiding

Een aantal geheim agenten uit verschillende landen worden op onderzoek gestuurd. Zoals de naam hetzelf aangeeft, blijft hun identiteit strikt geheim. Telkens de geheime kluis gekraakt wordt, brengt dat de agenten dichter bij de ontknoping…

Voorbereiding

Het spelbord wordt op tafel gelegd. De deelnemende agenten worden in de kerk geplaatst en de kluis wordt in gebouw 7 gezet.
De deelnemende agentkaarten worden geschud en elke speler ontvangt er één. Deze kaart mogen ze niet aan de medespelers laten zien! (Bij minder dan 7 spelers doen een aantal dummy-agenten mee.)
De scorestenen worden op het startveld van het scorespoor geplaatst.

Spelverloop

Om beurt moeten de spelers dobbelen en agenten verplaatsen. Ze zijn daarbij niet verplicht hun eigen agent te verplaatsen. Na het verplaatsen van de agenten worden eventueel punten toegekend.

Dobbelen.

  • De dobbelsteen bevat de getallen 2 tot 5 en één vlak met ‘1-3’. Na de worp geven deze getallen het aantal bewegingspunten aan. Bij ‘1-3’ mag de speler kiezen of hij 1, 2 of 3 bewegingspunten gebruikt.
  • Na het dobbelen moet tenminste één agent verplaatst worden. De bewegingspunten mogen ook over verschillende agenten verspreid worden.
  • Het verplaatsen van de agenten gebeurt volgens de wijzers van de klok. Per bewegingspunt mag één agent één gebouw verder geplaatst worden.

Informatie winnen.

  • Als na een verplaatsing tenminste één agent bij het gebouw met de kluis stopt, ontvangen alle agenten informatie. De waarde van deze informatie wordt aan de hand van punten op het scorespoor bijgehouden.
  • Iedere agent ontvangt evenveel punten als de waarde van het gebouw waar hij zich op dit moment bevindt.
  • De kerk levert geen punten op, de bouwval zorgt ervoor dat de agenten 3 punten verliezen.
  • Na een telling moet de speler die de telling veroorzaakt heeft de kluis verplaatsen.

Variaties.

  • In de “Top Secret” -variatie mag een speler na het gooien van ‘1-3’ een “Top Secret” -kaart nemen in plaats van agenten te verplaatsen. Na het verplaatsen van de agenten volgt dan een “Top Secret” – ronde waarin de spelers “Top Secret” – kaarten kunnen spelen. Pas daarna vindt de puntentelling plaats. Agenten vooruit of achteruit plaatsen, agenten van plaats verwisselen of de identiteit van één agent achterhalen behoort tot de mogelijkheden van de “Top Secret”-kaarten.
  • In de variant “Geheim dossier” proberen alle spelers de identiteit van de andere agenten te achterhalen. Elke ontmaskerde agent levert 5 extra punten op. De spelers schrijven in het geheim hun bevindingen op en na het einde van het spel worden de extra punten toegevoegd.

De winnaar

Als tenminste één scorepion het eindveld bereikt, eindigt het spel. De spelers onthullen nu hun identiteit. De speler waarvan de scorepion het verst staat wint.

 

SPELBEOORDELING

Cia is in Duitsland reeds sinds 1984 bekend als Heimlich en Co. In dit jaar won het ook de Duitse spellenprijs. Dit wil echter niet zeggen dat Cia een super fantastisch spel is, ik kan mij inbeelden dat het in de tegenwoordige tijd minder prijzen zou binnenrijven. Toch wil ik niet gezegd hebben dat Cia een slecht spel is, integendeel het heeft me reeds enkele aangename avonden bezorgd.
Het eigenlijke basisspel is te simpel en gaat te vlug voorbij, ik raad dan ook aan om meteen de twee varianten te spelen. Deze varianten zorgen voor wat meer mogelijkheden en spanning. Het spel komt het best tot zijn recht met 4,5 of 6 spelers. Als er slechts 2 of 3 spelers meedoen, dan is de spanning een stuk minder voelbaar. Zitten er 7 geheim agenten aan de speltafel, dan is het minder makkelijk een andere agent te verplaatsen zonder jezelf te benadelen. Het is eigenlijk de bedoeling jouw ware identiteit zolang mogelijk voor de andere spelers te verbergen. Dit kan je doen door (ook) andere agenten te verplaatsen. Zolang dat een dummy-agent is, is er geen vuiltje aan de lucht. Bij zeven spelers is er echter geen dummy, zodat je altijd een andere speler vooruit helpt.
Ook het thema sluit niet altijd naadloos aan bij het spel en de puntentelling lijkt niet echt logisch. (Als een agent een kluis kraakt, krijgen alle agenten punten.)
Zoals ik reeds eerder vermeld heb, heeft dit spel mij al vele aangename uurtjes bezorgd. Ik denk niet dat het in de bedoeling lag van de auteur om van Cia een strategische topper te maken. Het heeft dan ook geen zin het tot op de bodem te ontleden. Cia is een leuk en vlot spel, dat zowel met kinderen als met volwassenen gespeeld kan worden. Meer moet dat in dit geval niet zijn.

Januari 2007

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *