Cypher – Review

enkele kaarten
Overzicht en samenvatting.
samenvatting
Kaarten met pit!
technomancereind kaart

OORDEEL

Cypher behoort tot de categorie van de ‘micro-games’. Een hippe naam voor wat wij ‘een wel heel kort spelletje’ noemen. In je beurt speel je eerst een kaart, daarna trek je een nieuwe kaart en geef je een kaart aan je linker en je rechter buur. Je eindigt je beurt met slechts 1 kaart op handen. Als je een kaart speelt, leg je ze in jouw display en lees je de tekst die er op staat. Soms moet je direct ageren, soms geldt het voordeel zolang de kaart open ligt. Jouw display mag maximaal 3 kaarten bevatten, daarmee probeer je zo hoog mogelijk te scoren.
Ik hoef niet te wijzen op het feit dat de kaarten (er zijn er 19) sterk op elkaar afgesteld zijn. De ene kaart zorgt er voor dat je andere kaarten kunt vernietigen, een andere kaart biedt bescherming tegen het vernietigen, nog een andere kaart laat je eenmalig een effect negeren enz… enz…
Timing is in Cypher heel belangrijk. Waardevolle karakters (= veel punten) zijn makkelijk aan te vallen en verdwijnen vrij snel uit een display. Minder waardevolle karakters hebben vaak krachtige acties waardoor de verhoudingen deftig dooreen geschud kunnen worden. Op het juiste moment een waardevol karakter spelen zodat je op het eind van het spel kunt incasseren is de boodschap. Dit goed inschatten gaat een stuk makkelijker als je weet wat de verschillende karakters in hun mars hebben.
Je start elke beurt met 3 kaarten, 2 daarvan komen van jouw buren. In jouw beurt geef je zelf 2 kaarten door. Dit steeds doorgeven van kaarten, levert minder hartverscheurende beslissingsmomenten op dan je zou denken. Mijn ervaring leert me dat die keuze meestal duidelijk is. Bovendien speelt geluk een vrij grote rol en is het moeilijk in te schatten hoe het spel zal eindigen.
Cypher is een mooi ontworpen, kort spelletje met een vrij chaotisch verloop. Omdat je het binnen de 10 minuten speelt, stoort de geluksfactor weinig tot niet. Kennis van de mogelijkheden van alle kaarten is een must om Cypher goed te (proberen) spelen.
Wat Cypher naar mijn mening mist, is een gezonde portie spanning. In principe speel je om beurt je beste kaart en dat is het dan. Welke kaart de andere spelers eventueel zouden kunnen spelen, kan me maar weinig boeien. Meestal kan je er toch weinig tot niks aan veranderen. Ik zit nooit op het puntje van mijn stoel en zit weinig in met winst of verlies. Daardoor vrees ik dat Cypher wat in de vergetelheid zal terechtkomen.

Mei 2015