Darjeeling – Review

Auteur Günter Burkhardt
Uitgever Abacus Spiele
Aantal spelers 2 tot 5
Spelduur 60 minuten
Jaar van uitgave 2007
Prijs 34.95€
Recensie door Vandenbogaerde Fabrice
Score 7.0/10
Links Abacus Spiele
Günter Burkhardt

SPELMATERIAAL

In de grote speldoos schuilen 112 tegels, 1 spelbord, 8 ronde vraagstenen, 7 schepen, 55 kratten (11 per kleur), 5 verzamelaars (1 per kleur), 5 spelerschermen (1 per kleur), 3 steden, 10 bonusfiches, 4 watertegels, 2 dubbelzijdige strips, 1 schuin aflopend vlak voor de vraagstenen en 1 buidel. Het spelmateriaal is van hoge kwaliteit en taalonafhankelijk.

SPELBESPREKING

Inleiding

Darjeeling is bekend voor de kwaliteit en de variëteit aan thee die daar verbouwd wordt. In dit spel proberen de spelers zo veel mogelijk kratten thee te verzamelen. Als het moment gunstig is, kunnen ze die thee verschepen en daarmee punten scoren.

Voorbereiding

Het spelbord wordt klaargezet. Op het spelbord wordt het schuin aflopend vlak gezet. In dit vlak komen de vraagstenen te liggen. De juiste strip wordt in het spelbord gelegd (afhankelijk van het aantal personen), afhankelijk van de gekozen strip worden de plaatsen naast de strip opgevuld met schepen of watertegels.
Alle tegels worden in de buidel gestopt. Daarna wordt met een deel van die tegels en met de steden een eiland gebouwd waarop de verzamelaars kunnen rondlopen.
Elke speler krijgt 11 kratten, 1 verzamelaar en een spelerscherm in zijn kleur. 1 krat wordt op het scorespoor geplaatst.
De startspeler plaatst vervolgens zijn verzamelaar op één van de buitenste tegels van het eiland. Deze tegel mag hij achter zijn scherm leggen. Vervolgens plaatst hij een krat op het laagste schip. De andere spelers volgen met de klok en plaatsen hun krat steeds op het laagst beschikbare schip.

Spelverloop

Om beurt zijn de spelers aan zet. Eerst verdienen ze punten, daarna verzamelen ze kratten op het eiland, eventueel kunnen ze ook kratten verschepen en daarvoor ook punten scoren.

Punten scoren.

In het begin van de beurt ontvangen de spelers punten. Daarvoor wordt gekeken naar de strips en het aantal kratten van die speler die op de schepen staan. Het aantal kratten wordt vermenigvuldigd met het getal op de strip naast het schip. Het voorbeeld hieronder zou duidelijk moeten zijn.

Paars ontvangt aan het begin van zijn beurt 12 punten, geel 2, blauw 6 en oranje 2 punten.

Verzamelaar verplaatsen.

Met de verzamelaar loop je over het eiland. De tegel waar je met je verzamelaar stopt, mag je achter je scherm leggen. De plaats vanwaar je verzamelaar komt, wordt met een nieuwe tegel uit de buidel opgevuld.
Een verzamelaar loopt altijd in de richting van zijn krat. 90° draaien is kosteloos, 180° draaien kost je 2 punten. Eénmaal de richting gekozen is moet de verzamelaar die richting blijven volgen. Over andere verzamelaars of steden springen kost 2 punten. Elke tegel dat overgeslagen wordt, kost 1 punt. Op de tegel recht voor de verzamelaar stappen kost dus niks.
Neem je een tegel met 3 halve kratten erop, dan krijg je ook een bonusfiche. (Zie bovenste rij rechts.)

Een deel van het eiland met twee verzamelaars.

Kratten verschepen.

Er zijn 4 soorten tegels: wit, groen, rood en zwart. Op deze tegels staan 1, 2, of 3 halve kratten. Kun je daarmee een aantal volledige kratten in één kleur bouwen, dan mag je verschepen. Daarvoor neem je het onderste schip, de daar aanwezige kratten geef je aan de spelers terug. Dit schip plaats je bovenaan de rij schepen, je duwt de andere schepen dus een rij naar onder waardoor hun kratten minder punten opleveren. Daarna mag je op dit schip evenveel eigen kratten plaatsen als het aantal kratten dat je met uw tegels gebouwd hebt. Sta je niet naast een stad dan moet je dit aantal met 1 verminderen. Je kan een bonusfiche inzetten om die vermindering tegen te gaan. Het is verboden halve kratten te bouwen met de tegels.

In het voorbeeld links kunnen 3 kratten verscheept worden, in het voorbeeld rechts 1. Dit alleen als de verzamelaar van die speler naast een stad staat of als de speler een bonusfiche indient. Is dit niet het geval dan mag je in het voorbeeld rechts slechts 2 kratten verschepen. Het rechter voorbeeld levert 0 kratten op, dit is dan ook een ongeldige actie.

Tenslotte moet je ook de voorste vraagsteen van de kleur waarin je kratten gebouwd hebt naar achter plaatsen. Het aantal vraagstenen die tussen de twee stenen van die kleur zitten, bepaalt de extra punten die je ontvangt. Je kan een bonusfiche inzetten om dit aantal te verdubbelen.
Je beurt eindigt met het plaatsen van de gebruikte tegels op het spelbord (in de opslagplaats). Liggen daar al tegels dan worden die terug in de buidel gestopt.

De actieve speler heeft net groene kratten gebouwd en de vraagsteen naar achter geplaatst. Dit levert hem 2 punten op. Zijn tegels legt hij dan in de opslag die nog leeg is. Als een volgende speler direct daarna ook groene kratten levert, krijgt hij daar geen extra punten voor, er zouden zich dan immers geen vraagstenen tussen de twee groene stenen bevinden.

De winnaar

Het spel stopt meteen als een speler 100 punten scoort. Elk half krat op de tegels achter je scherm levert nog 1 min-punt op. De speler met de meeste punten wint het spel.

 

SPELBEOORDELING

Darjeeling kan ik samenvatten als een race tot 100 punten. Daartoe moet je met je verzamelaar op het eiland rondlopen en tegels verzamelen. Met die tegels kun je dan kratten bouwen en verschepen. Een vrij simpel spel waarin je eigenlijk maar 2 opties hebt. Ofwel verscheep je telkens een kleine hoeveelheid kratten, ofwel verscheep je in één keer heel veel kratten. In het eerste geval kan je met uw verzamelaar rustig op het eiland rondwandelen, in het tweede geval moet je wat selectiever zijn in de keuzes van de tegels, je kan trouwens maar aan 1 kleur per keer bouwen. In het eerste geval kan je telkens extra punten scoren met de vraagstenen maar scoor je relatief weinig punten in het begin van je beurt. In het tweede geval scoor je laag met de vraagstenen maar krijg je in het begin van je beurt heel veel punten.
In al de spellen die wij gespeeld hebben, is de tweede optie het meest succesvol gebleken. Als je investeert in het verbouwen van meerdere kratten (van 7 tot 10), dan hink je in het begin achterop maar die schade haal je in 2 beurten in. In jouw derde beurt kan je het spel dan winnen. De punten die de andere spelers verdienen met de vraagstenen en de punten die je zelf verliest door het gericht stappen met jouw verzamelaar zijn te verwaarlozen. Je moet er dan alleen voor zorgen dat je op het goede moment kratten verscheept. Best doe je dit nadat de andere spelers juist hun kratten hebben verscheept, zo ontvang je minimum 4 beurten massa’s punten en win je dit spel met de vingers in de neus. Als alle andere spelers dit zien aankomen en ze werken samen, dan kunnen ze uw plannetje dwarsbomen door in die beurt allemaal te verschepen zodat het schip met de vele kratten snel in waarde daalt. Helaas gebeurt het weinig dat spelers op die manier willen of kunnen samenwerken.
Darjeeling is een lust voor het oog, legt vlot uit en speelt ook vlot, maar biedt iets te weinig mogelijkheden om mij volledig te bekoren. De eerste reacties van spelers in de club zijn gelijklopend. Meestal speel ik mee, zonder meer.
Met mijn excuses voor woorden zoals vraagstenen en schuin aflopend vlak, maar ik weet echt niet hoe ik die zaken moet noemen. Suggesties zijn altijd welkom.

November 2007

About Fabrice

Oprichter van Spellenclub13.be en heeft heel wat recensies en reviews op zijn naam staan.

View all posts by Fabrice →

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *