De Gouden Eeuw – Review

Auteur
Leo Colovini & Giuseppe Bau
Uitgever Phanlanx Games
Aantal spelers 3 of 4
Spelduur
60 – 90 minuten
Jaar van uitgave 2008
Prijs 35.95 €
Recensie door
Vandenbogaerde Fabrice
Score 5.9/10
Links Leo Colovini
Phalanx Games

SPELMATERIAAL

In de speldoos steekt 1 spelbord, 2O markeerstenen in 4 kleuren, 24 invloedfiches in 4 kleuren, 1 pion Willem 3, 6O munten, 2 dobbelstenen en 11O kaarten verdeeld over 5 categorieën. De munten zijn onderverdeeld in munten van 5, 1 en 0,5 gulden. (Het gaat nu eenmaal over Nederland hé)

SPELBESPREKING

Inleiding

De lage landen vieren hoogtij. Zowel handel, kunst als cultuur staan op hoog niveau en zorgen er voor dat heel wat geld en aanzien verdiend wordt. Handel in specerijen, betaal kunstenaars, investeer in gebouwen of schepen en voel je de koning te rijk.

Voorbereiding

Het spelbord wordt op tafel gelegd. Alle spelers krijgen het spelmateriaal in hun kleur en een startkapitaal van 1O gulden.
De kaarten worden naar soort gesorteerd, worden apart geschud en vormen 5 gedekte trekstapels.
De startspeler plaatst als eerste één invloedfiche in een provincie naar keuze. Tijdens het spel mag maar één invloedfiche per provincie liggen.
Daarna zet, te beginnen met de startspeler, elke speler 2 markeerstenen op het spelbord. Deze stenen mogen niet in een provincie met een invloedfiche worden gezet. Per provincie mogen maximum 2 invloedstenen staan.
De speler die als laatste zijn invloedstenen heeft ingezet, mag Willem 3 op één van de zes velden Johan de Witt plaatsen.

Spelverloop

De startspeler voert als eerste zijn beurt uit, de andere spelers volgen met de klok mee. Een beurt bestaat uit twee delen.

Willem III verplaatsen.

Een worp met twee dobbelstenen bepaalt hoeveel vakjes Willem verplaatst moet worden. Na de verplaatsing ontvangen alle spelers inkomsten naargelang het veld waarop Willem terechtkomt.

  • Een veld met twee provincies: de spelers ontvangen 1 gulden per markeersteen en 2 gulden per invloedfiche in deze provincies.
  • Een veld met Johan de Witt of Willem III: de spelers ontvangen respectievelijk 1 en 3 gulden.

Acties uitvoeren.

  • Een speler mag zoveel acties uitvoeren als hij wilt en/of kan betalen. Hij mag de acties door elkaar uitvoeren.
  • Er zijn twee soorten acties, vrije en speciale.
Vrije acties.
  • Spelers mogen markeerstenen over de landkaart verplaatsen. Dit kost een halve gulden per grensoverschrijding.
  • Spelers mogen de controle over een gilde nemen of overnemen. Ze plaatsen daarvoor een invloedfiche op de gildentabel. Een vrije gilde innemen kost 3 gulden. Om een gilde over te nemen moet je jouw fiche één plaats hoger plaatsen dan de aanwezige fiche en de kosten betalen. De invloedfiche van de andere speler wordt van de gildentabel genomen.
  • Als een speler 3 markeerstenen in een provincie bezit, mag hij deze vervangen door een invloedfiche. Er mag slechts één invloedfiche per provincie liggen.
Speciale acties.
  • Aan de hand van invloedfiches op het spelbord kunnen spelers speciale acties uitvoeren. Op de landkaart zijn de 10 provincies verdeeld in 5 kleuren: geel, groen, bruin, blauw en grijs. De gildentabel bezit 5 rijen in dezelfde kleuren. Op het spelbord staat ook nog een kolonie in het oranje.
    Het spelbord.
  • Per invloedfiche kan een speler één speciale actie uitvoeren. Deze actie is afhankelijk van de kleur van de provincie of gilde waarop de fiche ligt.
  • Een speler mag een actie die bij een fiche hoort veilen op voorwaarde dat die fiche in één van de provincies ligt. De speler die het hoogste bod doet, betaalt het geboden bedrag aan de speler die de actie heeft geveild en mag de bijhorende actie dan gratis uitvoeren. Hij hoeft de kost van de actie dus niet meer te betalen.
De verschillende gildes (kleuren)
  • Groen: voor 5 gulden mag je een markeersteen in een provincie naar keuze plaatsen.
  • Geel: voor 3 gulden mag je de bovenste kaart van de gele stapel nemen. Bepaalde combinaties van gele kaarten leveren 5, 12 of 20 gulden op.
    Vb. 3 schrijvers leveren 20 gulden op.
  • Bruin: voor 3 gulden neem je de bovenste kunstkaart van de bruine stapel. Je mag een kunstenaar ook 1 gulden betalen. Heeft de speler de kunstenaar voldoende betaald, dan krijgt hij daarvoor overwinningspunten.
    Als de eerste schilder 5 keer betaald wordt, levert hij 7 punten op.
  • Blauw: voor 3 gulden mag een speler de bovenste blauwe kaart nemen. 3 verschillende blauwe kaarten geven jouw het recht om een invloedfiche op de kolonies (oranje) te leggen.
  • Oranje: de kosten van een oranje kaart staan aangegeven op het koloniale spoor. Hoe later je naar de kolonies reist, hoe hoger de kost. Voor de rest werken oranje kaarten zoals gele kaarten maar ze brengen meer op: 7, 16 of 27 gulden.
  • Grijs: voor drie gulden mag je een grijze kaart nemen. Deze stapel bevat naast een mengelmoes van gele, bruine, blauwe en oranje kaarten ook kaarten die extra punten of geld opleveren. De stapel bevat ook kaarten waarmee je zelf de dobbelsteenworp mag bepalen.

De winnaar

Spelers ontvangen overwinningspunten voor markeerstenen, invloedfiches, bepaalde kaarten en geld. Wie als eerste 33 overwinningspunten behaalt, wint het spel.

 

SPELBEOORDELING

Nadat ik de spelregels een eerste keer had doorgenomen, dacht ik dat De Gouden Eeuw een vrij ingewikkeld spel zou zijn. Tijdens het spelen zelf bleek dit helemaal het geval niet te zijn. De verdienste van Phalanx dat er steeds opnieuw in slaagt verwarrende spelregels op te stellen. Bovendien spreken de spelregels zichzelf tegen (wat betreft invloedfiches en markeerstenen) en wijkt de auteur op zijn site ook wat af van de originele spelregels. Niet echt een goede basis om er aan te beginnen dus. Toch hebben we dit gedaan en dit is wat ik ondervonden heb.
Het is vrij belangrijk waar je jouw eerste invloedfiches plaatst omdat geld er niet in overvloed is en je inkomen in het begin vooral van veilingen moet komen. Omdat elke speler invloedstenen nodig heeft, levert het bezit van een groene provincie misschien een klein voordeel op. Naarmate het spel vordert kunnen combinaties van kaarten ook geld opleveren zodat je minder van de andere spelers afhankelijk bent. Sta je zwak in een bepaalde kleur, dan kan de gildentabel soelaas brengen. Focus echter op bepaalde acties (kleuren) en niet op allemaal want dan bereik je toch niks.
Intussen heb ik De Gouden Eeuw een paar keer gespeeld en een paar keer zien spelen en ik weet echt niet wat ik ervan moet denken. Dat invloedfiches acties opleveren en dat je die acties ook kan veilen vind ik leuk gevonden. De rest werkt wat op mijn zenuwen. De geluksfactor is voor dit type spel veel te groot en dus storend. Er is geen scoretabel waardoor je steeds punten moet bijhouden wat het spel onnodig vertraagt.
Ik zal dit spel waarschijnlijk nog wel eens proberen, maar ik twijfel of ik er zelf om zou vragen.

Maart 2008

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *