De Kathedraal – Review

Auteur Michael Rieneck, Stefan Stadler
Uitgever 999 Games
Aantal spelers 2 tot 4
Spelduur 90 minuten
Jaar van uitgave 2006
Prijs 34.95€
Recensie door Vandenbogaerde Fabrice
Score 8.7/10
Links 999 Games
Online spelen
Bijzonderheden Winnaar Deutcher Spiele Preis 2007
Winnaar Noorse Spellenprijs 2007
2de plaats Nederlandse Spellenprijs 2007
Winnaar Tric Trac de Bronze 2007

SPELMATERIAAL

4 grote werkkrachten (1 per kleur), 28 werkkrachten (7 per kleur), 4 grijze werkkrachten, 1 zwarte werkkracht, 12 bouwmeesters (3 per kleur), 82 grondstoffen, 8 houten fiches (2 per kleur), 1 zwarte kostensteen, 36 ambachtsliedenkaarten, 9 grondstofkaarten, 16 kanskaarten, 10 gebeurteniskaarten, 4 overzichtskaarten, 1 belastingdobbelsteen, 1 buidel en 1 kathedraal bestaande uit 6 delen zitten netjes gerangschikt in de speldoos.
Het spelmateriaal is van hoge kwaliteit en ziet er prachtig uit.

SPELBESPREKING

Inleiding

De spelers kruipen in de huid van bouwmeesters die samen aan een kathedraal bouwen. Ze huren werkkrachten in die voor grondstoffen zorgen of kopen grondstoffen op de markt. Ambachtslieden zorgen dan voor de verwerking ervan. Alles lijkt van een leien dakje te lopen, ware het niet dat de koning graag zijn schatkist gevuld ziet, daarvoor int hij belastingen. Gelukkig kan een bezoekje aan de koning zijn gemoed veranderen. Ook een bezoek aan de bisschop kan gunstige gevolgen hebben. Uiteindelijk zal de schoonheid van de kathedraal menig oog verblinden, maar wie loopt met de eer weg?

Voorbereiding

Het spelbord wordt op tafel gelegd, elke speler krijgt 3 bouwmeesters, 1 grote en 7 kleine werkkrachten, 3 startkaarten met ambachtslieden, een overzichtskaart en 2 fiches in zijn kleur.
De bouwmeesters worden in de buidel gestopt. Elke speler zet 1 fiche op veld 2 van het scorespoor, de andere fiches worden op de velden 20 (= startspeler), 21(speler links van startspeler), 22 en 23 van het geldspoor geplaatst.
De ambachtsliedenkaarten worden op ronde gesorteerd en apart geschud.
4 kanskaarten worden uit het spel genomen. De rest wordt geschud en vormt een gedekte stapel. (Waarbij de onderste twee kaarten in elk spel dezelfde zijn.)
De gebeurteniskaarten worden geschud, 4 worden uit het spel genomen en de rest vormt een gedekte stapel op het gebeurtenisvak.
De markt wordt gevuld met grondstoffen. De overige grondstoffen worden op de overeenkomstige plaats op het spelbord gezet.
De 4 grijze werkkrachten worden op de Burcht van Shiring gezet, de zwarte steen op veld 7 van het kostenspoor.
De startspeler krijgt het schip van de kathedraal, de overige delen worden naast het spelbord gelegd. Ook de zwarte werkkracht wordt naast het spelbord gezet.

Spelverloop

De Kathedraal wordt gespeeld over 6 ronden. Elke ronde bestaat uit 3 fasen.

Grondstoffen en werkvolk.

  • Aan het begin van deze ronde worden twee kanskaarten op het spelbord (Kingsbridge) gelegd. De ambachtsliedenkaarten voor de eerste ronde worden genomen en de bovenste twee kaarten worden op het spelbord (Shiring) gelegd. De andere twee komen onder het spelbord te liggen. De 9 grondstoffenkaarten worden geschud en 7 ervan worden onder het spelbord gelegd. De 9 kaarten onder het spelbord vormen het aanbod.
  • Om beurt mogen de spelers een kaart uit het aanbod kiezen. Op een ambachtsliedenkaart staan de kosten afgebeeld. Op een grondstoffenkaart staat aangeduid hoeveel arbeiders er aan het werk moeten gezet worden en hoeveel grondstoffen dit opbrengt. Deze arbeiders worden op het spelbord geplaatst.
  • Deze fase is afgelopen als alle spelers gepast hebben of als het aanbod leeg is.

Grondstoffenkaarten: 8 arbeiders in de steengroeve leveren 3 stenen op, 6 arbeiders in het bos leveren 3 hout op en 4 arbeiders in de kiezelgroeve leveren 3 zand op.

Daar komen de bouwmeesters.

  • De startspeler trekt een bouwmeester uit de zak en zet deze op de zwarte kostensteen. Deze steen heeft aan hoeveel het kost om de bouwmeester in te zetten. Als een speler niet wil betalen blijft zijn bouwmeester staan. De kostensteen schuift een veld op en een nieuwe bouwmeester wordt getrokken.
  • Nadat alle bouwmeesters ofwel op het spelbord ofwel op het kostenspoor staan, mogen de bouwmeesters op het kostenspoor alsnog ingezet worden in volgorde van passen. Bovendien moet nu niet meer betaald worden.
  • Bouwmeesters worden op een bouwmeesterveld geplaatst. Er zijn verschillende plaatsen die elk een ander gevolg hebben.

Het kostenspoor.

Verschillende acties.

De acties op het spelbord worden nu afgehandeld (in numerieke volgorde). De bouwmeester(s) die bij de actie staan, gaan na het uitvoeren van de actie terug in de buidel. Er wordt een gebeurteniskaart opengedraaid.

  • Bisschopszetel: beschermt de aanwezige bouwmeester tegen negatieve gebeurtenissen of de aanwezige bouwmeester neemt een grondstof van de markt.
  • Wolfabriek: elke werkkracht in de wolfabriek levert 1 goudstuk op.
  • Kingsbridge: neem de bijhorende kanskaart.
  • Klooster: verdien de bijhorende overwinningspunten.
  • Bos, steengroeve, kiezelgroeve: leg werkkrachten terug in de voorraad en neem grondstoffen.
  • Hof van de koning: de dobbelsteen bepaalt de hoogte van de belastingen, bouwmeesters die bij de koning op bezoek zijn hoeven die belasting natuurlijk niet te betalen. De speler die als eerste aankwam, krijgt bovendien één metaal.
  • Shiring: neem de bijhorende ambachtsman en leg hem bij jouw team.
  • Burcht van Shiring: twee extra werkkrachten voor de volgende ronde.
  • Kingsbridge markt: koop en/of verkoop grondstoffen.
  • Kathedraal: verdien overwinningspunten door ambachtslieden die grondstoffen omzetten. Daarna wordt een deel van de Kathedraal gebouwd.
  • Startspeler: wordt startspeler. Eénmaal per ronde mag de startspeler één getrokken bouwmeester terug in de buidel doen.

Ietsje meer over ambachtslieden.

  • Elke speler start met een team dat uit 3 ambachtslieden bestaat. Dit kan uitgebreid worden naar 5. Heb je meer dan 5 ambachtslieden, dan moet je er één verwijderen. De ambachtslieden die in het spel komen worden steeds interessanter.
  • Tijdens de Kathedraalfase kiezen de spelers het aantal grondstoffen die ze door hun ambachtslieden willen laten bewerken. Elke ambachtsman heeft zijn eigen capaciteit en specialiteit. Een speler mag niet meer dan 5 grondstoffen overhouden voor de volgende ronde. Gebruikte grondstoffen worden terug op het spelbord gelegd.
  • Zonder cementmenger kan een metselaar geen punten opleveren, zonder steenhouwer kan een speler geen stenen verkopen en zonder timmerman kan een speler geen hout aankopen.

Ambachtslieden: de steenhouwer kan 4x per ronde 2 zand omzetten in 1 punt, de timmerman kan 4x per ronde 2 hout omzetten in 1 punt.

     

 

De winnaar

Na de laatste ronde wint de speler die het meeste punten heeft.

 

SPELBEOORDELING

De Kathedraal doet me direct denken aan Caylus en Leonardo. Je geraakt ook aan punten door het handig inzetten van arbeiders en bouwmeesters. Het grote verschil met deze vorige twee spellen is dat de instapdrempel en de spelduur een stuk lager zijn, de geluksfactor is dan weer iets groter maar zeker niet storend.
Ook op de spellenclub wordt de Kathedraal enthousiast onthaalt, de Duitse versie won, verdiend naar mijn mening, de Deutscher Spiele Preis.
Heel wat mensen laten Caylus links liggen omdat de spelduur te lang is of omdat het spel te complex overkomt. De Kathedraal is voor hen de perfecte oplossing. Bijna evenveel spelplezier en een stuk minder complex, na één ronde ben je er helemaal mee weg. Dit komt omdat bijna alle informatie op het spelbord of op de kaarten aanwezig is. De spelregels zijn zo opgesteld dat ze je eigenlijk door de eerste ronde loodsen. Leg daarna de spelregels opzij en speel gewoon verder.
Speel je met twee, dan gaat een stuk van de spanning verloren omdat er minder strijd is voor het plaatsen van de bouwmeesters. Dit kan je als volgt oplossen: elke speler kiest één extra kleur waarvan hij twee bouwmeesters in de buidel doet. Wordt zo’n bouwmeester getrokken, dan mag je hem gratis op het spelbord plaatsen. Deze bouwmeesters leveren niks op, maar kunnen wel een aantal plaatsen blokkeren zodat het spel wat tactischer wordt. Het belet de spelers ook vlug te passen.
Speel je met ervaren spelers, dan hebben zij het voordeel dat ze de ambachtslieden die later in het spel komen reeds kennen. Leg eventueel de ambachtslieden open naast het spelbord en schud ze juist voor je ze in het spel brengt, elke speler beschikt dan over dezelfde informatie.
Als laatste moet ik er aan toevoegen dat het materiaal werkelijk prachtig is. Vooral het spelbord en de kathedraal springen in het oog. (En zeggen dat deze laatste alleen bedoeld is om de startspeler aan te duiden!)
De Kathedraal is een spel waaraan ik al veel plezier beleefd heb maar net niet kan tippen aan toppers als Caylus, Puerto Rico en El Grande.

Oktober 2007

Over Fabrice

Oprichter van Spellenclub13.be en heeft heel wat recensies en reviews op zijn naam staan.

Alle berichten door Fabrice →

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *