De Piramides Van De Jaguar – Review

Auteur Günter Burkhardt
Uitgever 999 Games
Aantal spelers 2
Spelduur 45 minuten
Jaar van uitgave 2002
Prijs 22.45€
Recensie door Vandenbogaerde Fabrice
Score 9.0/10
Links 999 Games
Günter Burkhardt

SPELMATERIAAL

1 spelbord, 2 jungle onderzoekers, 4O bouwstenen en 10 jaguarschijven zitten opgeborgen in de typische ‘spel voor 2 doos’ van 999. Eventueel konden zij wat handige opbergvakjes voorzien hebben.

SPELBESPREKING

Inleiding

2 onderzoekers bouwen in de jungle aan de piramides van de jaguar. Daarbij moeten zij zich houden aan strikte bouwregels. Wie nalaat op de juiste manier te bouwen verliest terrein op het jungle spoor.

Voorbereiding

Het bord wordt in het midden gelegd en de spelers plaatsen hun onderzoeker op het eerste veld van het jungle spoor. De 40 bouwstenen worden geschud en elke speler ontvangt er 15, de overige bouwstenen worden opzij gelegd. Elke speler speelt gedekt een kaart, wie de hoogste kaart heeft gespeeld, mag beginnen.

Spelverloop

Wie aan de beurt is, kiest twee bouwstenen en biedt deze aan zijn tegenstander aan. Deze kiest een bouwsteen en plaatst die in zijn piramide. Daarna plaatst de startspeler de overgebleven bouwsteen in zijn piramide.

Regels voor de opbouw.

  • De bouwstenen moeten stijgen in waarde van links naar rechts en van beneden naar boven. (Bouwstenen zijn kaarten met getallen van 1 tot 40).
  • Hoe minder gaten in de piramide, hoe beter.
  • Hoe kleiner het verschil tussen het hoogste en het laagste cijfer in de piramide, hoe beter.
  • Indien twee piramides even veel bouwstenen bevatten en een even groot verschil hebben tussen hoogste en laagste bouwsteen, wint de piramide met de bouwsteen die het hoogste cijfer heeft.

Vooruitgang van de onderzoekers.

  • Telkens als een speler een kaart niet reglementair kan aanleggen, moet hij zijn kaart op een andere kaart leggen. Afhankelijk van het verdiep waarop de kaart gelegd wordt gaat de onderzoeker van de tegenstander vooruit. Daarna wordt een Jaguar fiche op de bouwsteen gelegd
  • De speler die op het einde van een ronde de beste piramide heeft gebouwd, mag 5 plaatsen vooruit gaan op het jungle spoor.

Einde van een ronde.

  • Een ronde eindigt als een speler zijn piramide heeft afgewerkt, eventueel mag de tegenspeler zijn bouwsteen ook nog plaatsen.
  • Een ronde eindigt ook als de speler die aan de beurt is, geen 2 bouwstenen meer kan aanbieden. In dit geval mogen de spelers eventueel nog één bouwsteen uit de hand spelen.
  • Als een speler een bouwsteen moet spelen op een plaats waar al een jaguarsteen ligt, verliest die speler direct de ronde.

Gebeurtenis.

Als een onderzoeker een plaats bereikt met een gebeurtenissymbool vindt de gebeurtenis plaats. Dit kan zijn: een jaguarsteen weghalen, een eigen bouwsteen verwijderen, een vreemde bouwsteen verwijderen, een kaart uit de hand van de tegenstander trekken.

De winnaar

Na de eerste ronde wordt de bovenste bouwsteen van de gedekte stapel gedraaid. Is het getal naast de onderzoeker die het verst staat op het junglepad groter dan het getal op de bouwsteen, dan eindigt het spel direct. In alle andere gevallen wordt nog een ronde gespeeld.

 

SPELBEOORDELING

De piramides van de jaguar is met zijn eenvoudige regels en korte tijdsduur een zeer toegankelijk spel. Zowel de grote als de minder grote tacticus zal aan dit spel plezier beleven. Wie het spel een aantal keer speelt, zal ontdekken dat het heel wat meer te bieden heeft dan de spelregels laten vermoeden.
Al vanin het begin moet je een soort soepele strategie bedenken. De kaarten in jouw hand bepalen aanvankelijk de mogelijkheden. Daarnaast zullen de kaarten van de tegenstrever ervoor zorgen dat je jouw strategie hier en daar wat moet bijsturen.
Probeer met je aanbiedingen de tegenstander te doen twijfelen. Leg je bijvoorbeeld een 10 en een 11, dan speel je op safe. Leg je een 3 en een 37, dan kan de tegenstander al beginnen twijfelen. Natuurlijk kan je een 3 en een 4 spelen als je ook nog de 1 en de 2 op handen hebt. De kans is groot dat de tegenstrever de 3 op de eerste plaats legt. Speel daarna de 1 en de 2 en jouw onderzoeker zal een plaats vooruit gaan op het junglepad. Je speelt die twee kaarten dan natuurlijk op een voor jouw gunstig moment.
Soms kan het ook verstandig zijn een combinatie van kaarten te speler waardoor jezelf een jaguar fiche moet nemen en de onderzoeker van de tegenstander vooruit gaat. Op deze manier controleer je de vooruitgang van de vijandige onderzoeker en kan je ervoor zorgen dat hij een gebeurtenis overslaat die jouw nog meer pijn zou kunnen doen.
Dit is naar mijn mening één van de betere spellen voor 2.

September 2006

About Fabrice

Oprichter van Spellenclub13.be en heeft heel wat recensies en reviews op zijn naam staan.

View all posts by Fabrice →

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *