De Poorters Van Nieuwstad – Review

Auteur Tycho Van Den Broek
Uitgever 999 Games
Aantal spelers 2 tot 4
Spelduur 60 – 90 minuten
Jaar van uitgave 2013
Prijs 41.95€
Recensie door Vandenbogaerde Fabrice
Score 4.0/10
Links 999 Games

SPELMATERIAAL

speldoos

De speldoos bevat:

  • 1 dubbelzijdig spelbord,
  • 1 overzichtstableau
  • 32 zegels in de kleuren van de spelers,
  • 16 donkere zegels in de kleuren van de spelers,
  • 1 magistraat,
  • 1 startspelerpion,
  • 46 gebouwen,
  • 30 bostegels,
  • voldoende florijnen, overwinningspunten en producten,
  • 38 actiekaarten,
  • 7 karakterkaarten,
  • 2 boottegels,
  • 4 overzichtskaarten en de spelregels in het Nederlands.

    spelmateriaal

SPELBESPREKING

Inleiding

De spelers stichten samen een nederzetting. Ze verdienen punten door handel en het oprichten van gebouwen.

Voorbereiding

Het spelbord wordt in het midden van de tafel gelegd. Het speelveld wordt bedekt met bostegels.
spelbord
Elke speler krijgt 7 lichte en 4 donkere zegels in de kleur van zijn keuze, een overzichtskaart en een startkapitaal van 2 florijnen.
De magistraat wordt op veld 5 van het poorterspoor gezet. De oudste speler krijgt de startspelerpion.
De actiekaarten worden geschud en gedekt op tafel gelegd.
De karakterkaarten worden open naast het spelbord gelegd. De Graaf en de Rentmeester komen later in het spel.
De rest van het spelmateriaal wordt gesorteerd en binnen handbereik gelegd.

Spelverloop

Kort overzicht

Om beurt kiezen de spelers een karakter. Elke speler mag de actie van het karakter uitvoeren maar de speler die het karakter kiest, krijgt het bijhorende privilege. Een spelronde eindigt nadat elke speler één karakter gekozen heeft. De startspelerpion wordt doorgegeven en elke speler ontvangt florijnen voor zijn huizen. Als een speler 30 punten bezit, eindigt het spel anders start een nieuwe ronde.
Bij de start van het spel verwijdert elke speler één bostegel, de goederen op de achterkant van de bostegel mag je aan je voorraad toevoegen. Vervolgens bouwt elke speler een startgebouw. Daarna start het spel.
Overzicht van de gebouwen.
overzicht gebouwen

De karakters

karakters

  • Houthakker: verwijder een bostegel uit het spel, neem de grondstoffen op de achterkant. De speler die de houthakker kiest, krijgt één hout extra.
    bostegels
  • Bouwmeester: koop 1 gebouw en leg het op het spelbord. Markeer het gebouw met een eigen fiche. Gebouwen kosten hout en/of florijnen. Je ontvangt direct de aangegeven punten. Op het gebouw staat ook hoeveel velden de magistraat verplaatst wordt. De speler die de bouwmeester kiest, krijgt 1 florijn of 1 hout korting.
    Voor – en achterkant van enkele gebouwen.
    gebouwen
  • Boer: ontvang 1 graan per graanveld, 1 vis per boot en 1 koe per weide. De speler die de boer kiest, krijgt een grondstof extra.
  • Schout: koop actiekaarten. De speler die de schout kiest, krijgt 1 florijn uit de bank.
    Er zijn twee soorten actiekaarten, gebeurtenissen en wenskaarten. Gebeurtenissen worden direct uitgevoerd, trek daarna een nieuwe kaart.
    wenskaarten gebeurtenissen
  • Handelaar: maak gebruik van de gebouwde handelsgebouwen. Als je een gebouw van een andere speler activeert, moet je die speler 1 florijn betalen. Handelsgebouwen zorgen ervoor dat je producten kunt verkopen en bewerken. Hoe meer Poorters de stad bezit, hoe groter de vraag en hoe meer je kunt verkopen. Het aantal Poorters wordt aangegeven door de magistraat. Als privilege ontvang je 1 florijn uit de bank.
    In de bakkerij kun je graan omzetten in brood. Daarnaast kun je broden verkopen voor 2 florijnen en 1 punt per stuk. Als de stad 10 Poorters bezit, kan maximaal 1 brood per ronde verkocht worden.
    bakkerij
  • Rentmeerster: komt in het spel als het kantoor wordt gebouwd. Alle spelers ontvangen 1 punt per eigen huis en 2 punten per eigen herenhuis. Als privilege ontvang je 1 punt extra.
  • Graaf: komt in het spel als het stadhuis gebouwd wordt. Activeer een gekozen karakter een tweede maal. Je ontvangt geen privilege.

De winnaar

Zodra een speler – bij de startspelerwissel – 30 punten bezit, eindigt het spel. Alle spelers tellen hun punten. De speler met de meeste punten wint.

 

SPELBEOORDELING

De Poorters van Nieuwstad is het resultaat van een unieke samenwerking tussen uitgever 999 Games een een groot aantal spelliefhebbers. Het project ‘Het Perfecte Spel’ kreeg voldoende aandacht en wakkerde het verlangen om het eindresultaat te testen aan. Het is natuurlijk zo dat de naam van het project bepaalde verwachtingen met zich meebrengt. Hoewel de titel van het spel niet echt inspirerend werkt, toch voldoende redenen om het spel aan te kopen.
Als je mij vraagt waaraan een perfect spel moet voldoen, denk ik aan duidelijke spelregels, een uniek concept, interactie, evenwicht, verschillende mogelijkheden, spelmateriaal van goede kwaliteit en fijn artwork. Persoonlijk vind ik dat De Poorters van Nieuwstad niet slaagt in zijn opzet.

  • De spelregels bevatten een aantal fouten en onduidelijkheden. De opsomming van het spelmateriaal op de eerste pagina klopt niet en vooral de actie handelen roept nog vraagtekens op.
  • Het mechanisme lijkt sterk op dat van Puerto Rico, de fiches doen denken aan Agricola. De privileges van de karakterkaarten vind ik wat povertjes. Maar liefst 3 karkaters leveren een extra florijn op. De goederen kunnen in hetzelfde gebouw en op hetzelfde moment bewerkt en verkocht worden. Een extra stap die mij wat overbodig lijkt. Je kunt in de herberg wel bewerkte goederen voor extra punten verkopen maar tegen de tijd dat de herberg gebruikt wordt, is het spel reeds voorbij.
  • Blauwe gebouwen leveren heel wat punten op ten opzichte van de bouwkosten. 17 punten voor een gebouw waarvoor je 10 hout en 10 florijnen afgeeft, is vrij veel. Vooral als het spel eindigt bij 30 punten. Het samen bouwen van blauwe gebouwen lijkt een goede vondst, maar in de praktijk is er van samenwerken meestal geen sprake.
  • De actiekaarten verhogen het geluk maar voegen weinig toe aan het spelsysteem. In een spel als dit ben ik voor actiekaarten waarbij je zelf voordeel haalt. Actiekaarten waarbij je huizen van andere spelers kunt afbreken, zorgen alleen voor ergernis.
  • De Graaf als karakter stelt weinig voor. Bij ons werd hij nog nooit gebruikt.
  • Bij de start van het spel mag je gratis een startgebouw plaatsen. Je kan daarbij kiezen uit een huis, een graanveld of een boot. Een huis kost 3 hout en 2 florijnen, een graanveld 2 hout en 1 florijn. Ik zie niet in waarom ik hier voor een graanveld zou kiezen?

De Poorters van Nieuwstad is niet mijn perfecte spel. Ook op de club zijn de reacties eerder lauw. Dit is in elk geval geen spel voor veelspelers. Als familiespel zou ik het ook niet aanraden. Daarvoor is het iets te complex/onoverzichtelijk. Er zijn gewoon veel betere familiespellen op de markt. Dit speel ik alleen als het mij – met lichte aandrang – gevraagd wordt. Geen aanwinst in mijn spellenkast.

samenvatting

April 2013

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *