De Vorsten Van Florence – Review

Auteur Wolfgang Kramer, Jens Christopher Ulrich
Uitgever QWG Games
Aantal spelers 2 tot 5
Spelduur 90 – 120 minuten
Jaar van uitgave 2000 (Alea)
2007 (QWG)
Prijs 35.95€
Recensie door Vandenbogaerde Fabrice
Score 9.5/10
Links QWG Games
Wolfgang Kramer
Jens Christopher Ulrich
Online spelen
Bijzonderheden Winnaar Meeples ‘Choise Award 2000
Winnaar International Gamers Award 2001
Winnaar Nederlandse Spellenprijs 2007
Winnaar Tric Trac d’Or 2007
4de spel in de Alea ‘Big Box’ serie

SPELMATERIAAL

De handige, prachtige speldoos bevat 1 spelbord, 5 spelerborden, 30 gebouwen (3 x 10), 18 landschappen (6 x bos, meer en park), 12 vrijheden (4x reizen, religie en mening), 6 bouwmeesters, 7 jongleurs, 66 kaarten (21 personen, 14 prestige, 20 bonus, 5 wegkoopkaarten en 6 karakterkaarten), 6 speelfiguren en 6 speelstenen.
Het spelmateriaal is verzorgd en stevig en zorgt op één of andere manier voor de juiste sfeer.

SPELBESPREKING

Inleiding

Aan de hand van kunstenaars en geleerden proberen de spelers hun eigen vorstendom op te bouwen. Dit loopt echter niet van een leien dakje. Er is weinig geld en weinig tijd om dit alles te verwezenlijken. Bovendien zijn de bouwstoffen niet eindeloos voorradig en is er stevige concurrentie van andere vorsten.

Voorbereiding

Het spelbord wordt in het midden gelegd.
Links van het spelbord worden de jongleurs, de bouwmeesters, de prestigekaarten, de wegkoopkaarten en de landschappen gelegd.
Rechts van het spelbord worden de gebouwen, de vrijheden, de personenkaarten en de bonuskaarten gelegd.
De rondeteller wordt op de rondetabel geplaatst en de oudste speler krijgt de startspelersteen.
Elke speler ontvangt een spelerbord, een speelsteen en een speelfiguur in één kleur, drie personenkaarten en een kapitaal van 3500 florijnen.

Het spelmateriaal.
Startopstelling

Spelverloop

Het spel verloopt over 7 ronden. Elke ronde start met een veiling waaraan alle spelers deelnemen, daarna voeren de spelers in volgorde elk twee acties uit.

De veiling.

  • De startspeler duidt een object aan en biedt daar 200 florijnen voor. De andere spelers kunnen beurtelings opbieden per 100 florijnen. De hoogste bieder wint het object.
  • Wie gewonnen heeft, kan niet meer deelnemen aan de huidige biedronde. Is de startspeler de winnaar, dan mag de speler links van hem een nieuw object aanduiden (en direct 200 florijnen bieden!). Wint de startspeler niet, dan duidt hij zelf het volgende object aan.
  • Eenzelfde object kan maar één keer per ronde gewonnen worden. Daarna wordt dit object geblokkeerd tot de volgende ronde.
  • Wie geen openingsbod wil of kan doen, valt uit de biedronde.

De acties.

  • Een gebouw oprichten levert direct 3 punten op. Daarbovenop kan een gebouw een werk helpen voltooien (zie verder). Het bouwen zelf kost 700 florijnen. Gebouwen worden in het eigen vorstendom geplaatst. Gebouwen mogen alleen met hoekpunten aan elkaar grenzen en mogen slechts éénmaal per vorstendom aanwezig zijn. Eénmaal geplaatst, blijven gebouwen liggen tot het einde van het spel.
  • Voor 300 florijnen kan een speler een persoon naar het hof halen. Hij neemt de 5 bovenste kaarten van de stapel, kiest er één uit en stopt de overige kaarten terug onder de stapel.
  • Eveneens voor 300 florijnen kan een vrijheid aangeworven worden. Deze vrijheden helpen werken voltooien. Elke vrijheid kan slechts éénmaal in een vorstendom voorkomen.
  • Ook bonuskaarten kosten 300 florijnen, ze worden op dezelfde manier verkregen als de personenkaarten en kunnen naar believen ingezet worden bij het voltooien van een werk.
  • Werken voltooien leveren florijnen en prestige op. Daartoe legt de speler een personenkaart open op tafel en berekent hij het werkgetal. Elk gebouw, landschap en vrijheid dat zowel op de personenkaart als in je vorstendom voorkomt levert punten op. Deze punten worden verhoogd door jongleurs, bonuskaarten, personenkaarten en wegkoopkaarten. De som van deze punten bepalen je werkgetal. Dit getal moet minstens even hoog zijn als het getal onder de rondeteller. Elk punt is 100 florijnen waard. De speler mag het zonet gewonnen bedrag innen of gedeeltelijke of geheel inwisselen voor prestigepunten. Een prestigepunt kost 200 florijnen. De speler met het hoogste werkgetal krijgt op het einde van de ronde 3 prestigepunten.

2 prestigekaarten en 2 personen.
prestigekaarten Enkele personenkaarten

     

De objecten.

  • Bos, meer en park: deze landschappen zorgen ervoor dat kunstenaars en geleerden zich thuisvoelen. De aanschaf van een tweede of derde identiek landschap levert 3 prestige punten op. Omdat een bos groter is dan het meer ondersteunt het ook meer personen. Hetzelfde geldt voor het meer ten opzichte van het park.
  • Iedere jongleur verhoogt het werkgetal van elk werk in zijn vorstendom met 2.
  • Een bouwmeester zorgt voor gunstigere bouwomstandigheden. Bezit je één bouwmeester dan kost bouwen slechts 300 florijnen in plaats van 700. Een tweede bouwmeester zorgt er voor dat je gebouwen nu ook aangrenzend mag bouwen. Bezit je drie bouwmeesters dan mag je gratis bouwen.
  • Prestigekaarten zorgen voor extra punten op het einde van het spel als je aan bepaalde voorwaarden voldoet. Bezit je bijvoorbeeld als enige de meeste meren, dan krijg je daarvoor 6 punten als je de juiste kaart bezit. (Zie 2de kaart boven)
  • Met een wegkoopkaart kan je een open personenkaart van een medespeler stelen. Je legt de wegkoopkaart dan in de plaats van de gewenste personenkaart, en neemt de personenkaart op handen.

Uitbreiding: muze en prinses.

Na de veiling en voor de acties worden nu ook verschillende karakters aangeboden. Aan de hand van hun telsteen bieden de spelers op een karakter. Op een karakterkaart loopt een geldspoor. Daarop kunnen de spelers hun telsteen plaatsen. Per karakterkaart mag slechts één steen liggen. Wil je toch bieden op een bezette kaart, dan moet je jouw telsteen op een hoger biedveld plaatsen, de andere steen gaat dan naar zijn eigenaar terug.

  • De muze verhoogt het werkgetal van alle werken met een waarde gelijk aan het nummer van de ronde.
  • De kardinaal staat één extra actie toe.
  • De prinses zorgt er voor dat je een werk kan voltooien zonder personenkaart.
  • Met de koopman kan je gratis een object ontvangen. Je kan hem ook inzetten om punten te verkrijgen naar gelang je positie op de scoretabel. Bijvoorbeeld 4 punten als je 4de staat.
  • Ontvang gratis één prestige – of bonuskaart met de professor.
  • De bankier zorgt ervoor dat de speler geld ontvangt van de bank.
  • Enkele karaters

Uitbreiding: gemeenschappelijk bouwen.

In deze variatie worden de spelertableaus zo gelegd dat ze aan elkaar grenzen. Spelers kunnen er nu voor kiezen op de zo ontstane gemeenschappelijke grenzen te bouwen. Dit kan alleen als beide spelers akkoord gaan wat betreft het verdelen van de kosten en de plaats waar het gebouw moet komen. De voordelen van dit gebouw gelden dan voor beide spelers.

De winnaar

De speler met de meeste punten op het einde van de zevende ronde wint het spel.

 

SPELBEOORDELING

‘de Vorsten van Florence’ is een heruitgave van het succesvolle ‘die Fürsten von Florenz’ uit de Alea reeks. We schrijven het jaar 2000, een jaar waarin Alea en kwaliteit nog altijd aan elkaar gekoppeld waren. Aan de grote vraag werd niet voldaan en een heruitgave is dus niks anders dan een logisch gevolg. Dat het bovendien een Nederlandstalige uitgave betreft, is mooi meegenomen.
Ook ik heb een tijdje op mijn honger moeten zitten omdat ik nergens een exemplaar kon vinden, maar nu heb ik er eentje en ik moet zeggen dat dit spel zonder moeite aan mijn hoge verwachtingen voldoet. Er is nogal wat geleuter over het gebrek aan interactie tijdens dit spel, maar die kritiek vind ik onterecht. Het spel start met een veiling, toch een vorm van interactie als je het mij vraagt. Bovendien kan je door het wegkapen van een object voor de neus van een tegenspeler of door het bewust opdrijven van de biedprijs heel wat frustratie zaaien. Misschien een verborgen vorm van interactie, maar zeker en vast een belangrijk onderdeel van dit spel.
Naar mijn mening heeft het spel alles wat een topper nodig heeft. Je start het best met een degelijke planning aan het begin van het spel, waarna je deze planning voortdurend aanpast tijdens het spel. Er zijn zoveel verschillende mogelijkheden waardoor je altijd het gevoel hebt dat je tijd en geld tekort heb om al je plannen te verwezenlijken.
Je moet dus kiezen en hopen dat jouw keuze de goede is. De ene keer kan dat door het bezitten van bouwmeesters waardoor je een krachtige eindspurt kan inzetten, de andere keer kan dat zijn door het verwezenlijken van vele werken en nog een andere keer kan je gokken op de bonuskaarten.
Niet alleen vergt jouw strategie een degelijke planning, ook het uitbouwen van een vorstendom is geen sinecure. De gebouwen nemen heel wat ruimte in beslag en die ruimte is zeker niet onbeperkt. Het zal je maar overkomen dat je net op het einde, wanneer je wil toeslaan, ontdekt dat je eigenlijk geen plaats meer hebt voor dat broodnodige laatste gebouw.
Strategie en planning zorgen dus voor het geraamte waarrond dit spel gebouwd is. Enig minpuntje is dan ook dat een potje vorsten nogal wat tijd in beslag kan nemen. Mij stoort het geenszins want de Vorsten van Florence is een dijk van een spel dat ik met veel plezier en een gerust hart aan elke spelliefhebber kan aanraden.

Een spelerbord.
Een eigen vorstendom

Augustus 2007

Over Fabrice

Oprichter van Spellenclub13.be en heeft heel wat recensies en reviews op zijn naam staan.

Alle berichten door Fabrice →

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *