Deus – Review


speldoos Auteur Sébastien Dujardin
Uitgever Pearl Games
Aantal spelers 2 tot 4
Spelduur 60 – 90 minuten
Jaar van uitgave 2014
Prijs 49.50€
Recensie door Vandenbogaerde Fabrice
Score 7.3/10
Links Pearl Games
   


IMPRESSIE

In de doos?
in de doos
Spelmateriaal
spelmateriaal
Start van het spel bij 2 spelers
start bij 2 spelers

OORDEEL

4 bladzijden spelregels voor minimaal 60’ spelplezier, het is een combinatie die weinig voorkomt. Sébastien Dujardin heeft in het verleden al bewezen dat hij een vrij originele spelontwerper is. Ik denk hierbij aan Troyes en Tournay, Ginkgopolis en Bruxelles 1893.
Ook Deus voelt origineel aan en dat is altijd een meerwaarde. Daarbovenop speelt Deus heel vlot en is het makkelijk aan te leren. Het enige wat voor verwarring kan zorgen is de keuze van de kleuren. De kleur die op de kaarten wordt gebruikt (voor de grondstof hout) komt niet overeen met de kleur van het houten blokje die de grondstof voorstelt. Misschien was het een beter idee om verschillende vormen te gebruiken voor de grondstoffen. Ook de vormen van de verschillende gebouwen zijn niet altijd logisch maar dit zorgt niet voor problemen tijdens het spelen.
Leuk aan het spelsysteem is dat je met slechte handkaarten ook positieve acties kunt uitvoeren. Door die af te leggen, activeer je namelijk een speciale actie. Het is zelfs zo dat meer kaarten afleggen, resulteert in een krachtigere actie. Een fantastische vondst.
Het spelbord is opgebouwd uit verschillende tegels, die niet altijd perfect in elkaar passen. Het aantal tegels hangt af van het aantal spelers. Daardoor zitten de spelers, bij alle spelersaantallen, snel in elkaars vaarwater wat de interactie ten goede komt.
Deus goed spelen, vergt wel een goede kennis van de mogelijkheden van de kaarten. Ik schat dat je daarvoor een drietal potjes nodig hebt.
Als je bouwt, leg je een kaart in de passende kolom. Daarna mag je alle aanwezige kaarten 1 keer activeren. Een kolom van 4 of 5 kaarten levert een fantastische beurt op. Je zou in principe op 2 of 3 kolommen kunnen spelen maar dan verlies je de tempels uit het oog. Die kunnen ook heel wat punten opleveren en die kun je alleen bouwen als je investeert in verscheidenheid.
Deus steunt naar mijn mening op een prima spelsysteem maar vertoont wat hiaten wat betreft vormgeving. Misschien kan de Nederlandse uitgave wat dat laatste betreft meer bekoren? Als ik het goed voor heb, zou die op dit moment van schrijven beschikbaar moeten zijn.

Mei 2015

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *