Diamant – Review

Auteur Alan R. Moon, Bruno Faidutti
Uitgever Schmidt Spiele
Aantal spelers 3 tot 8
Spelduur 30 minuten
Jaar van uitgave 2005
Prijs 24.95€
Recensie door Vandenbogaerde Fabrice
Score 6.0/10
Links Schmidt Spiele
Alan R. Moon
Bruno Faidutti
Online spelen
Bijzonderheden Board Game Geek Golden Geek party game 2006

SPELMATERIAAL

De veel te grote speldoos bevat 30 grotkaarten ( waarvan de helft gevarenkaarten zijn), 90 edelstenen, 8 avonturiers en 8 schatkisten (telkens in 8 verschillende kleuren) en 5 obstakels. Het spelmateriaal is kleurrijk en geeft een luchtige indruk.

SPELBESPREKING

Inleiding

De spelers dalen af in verschillende mijnen met als doel zoveel mogelijk edelstenen te verzamelen. Hoe meer risico’s men neemt, hoe meer edelstenen verzamelt kunnen worden. Zoek het evenwicht tussen hebzucht en gezond verstand en vlucht met de buit vooraleer de mijn instort.

Voorbereiding

Elke speler krijgt een schatkist en een avonturier in hetzelfde kleur. De 5 obstakels worden onder elkaar gelegd en tonen de ingang van de verschillende mijnen.
De grotkaarten worden geschud en vormen een gedekte stapel. De edelstenen worden als voorraad op tafel gelegd.

Spelverloop

De eerste grotkaart wordt open op tafel gelegd. De spelers beslissen nu aan de hand van hun avonturier of ze stoppen of verder spelen. Dit gaat zo verder tot de mijn instort, of tot iedereen de mijn verlaten heeft.

De Grotkaarten.

Grotkaarten tonen ofwel diamanten ofwel gevaren. Wordt een diamantkaart gedraaid, dan wordt de winst verdeeld onder alle nog aanwezige avonturiers. Deze edelstenen worden naast hun schatkist gelegd en kunnen nog verloren gaan. Overschotten worden op de kaart gelegd. In de mijnen schuilen ook verschillende gevaren. Elk van deze 5 gevaren komt 3 keer voor. Wordt een gevaarkaart gedraaid, dan gebeurt er niks. Wordt eenzelfde gevaar een tweede keer gedraaid, dan moeten de aanwezige avonturiers vluchten en verliezen ze hun schatten. Eén van de gevaarkaarten verdwijnt daarna uit het spel.

Terugkeren of verdergaan.

Telkens voor een nieuwe kaart gedraaid wordt, beslissen de spelers gelijktijdig of ze al dan niet verder deelnemen aan de tocht door de mijnen. Gelijktijdig openen de spelers hun vuist. Schuilt in die vuist een avonturier, dan stopt de speler er mee. Is dat niet het geval dan gaat de speler verder.
Spelers die stoppen keren door de mijn terug en verdelen de achtergelaten buit. (= De edelstenen die niet verdeeld konden worden.) Daarbovenop mogen ze al de gewonnen edelstenen in hun schatkist leggen. Deze edelstenen kunnen ze nooit meer verliezen.

De winnaar

Als vanzelfsprekend is de winnaar de speler die na 5 expedities het meeste edelstenen bezit.

 

SPELBEOORDELING

Diamant is een luchtig spelletje waarin je door het nemen van risico’s juist wel of net niet zult scoren. Ben je een lafaard die telkens te vlug vlucht, dan kan je het vergeten. Hetzelfde geldt voor Jan zonder Vrees. Dit gegeven zorgt voor een soort spanning waarop het spel rustig verder kabbelt. Leuk maar zeker niet wat ik verwacht had van de samenwerking tussen Moon en Faidutti, bovendien vind ik de prijs wat aan de hoge kant.
Als opmerking geef ik nog mee dat Diamant best gespeeld wordt met minimum 4 à 5 personen.

Augustus 2007

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *