Didi Dotter – Review

Jaar van uitgave 2007
Prijs 29.70€
Vandenbogaerde Fabrice
Score 7.5/10
Links Zoch Verlag
Ariel Laden

In de speldoos zitten 12 eieren die uit 2 helften bestaan, op elke helft kleeft een foto van een dier. verder vind je in de doos nog 4 eierkartonnetjes, 4 eierdopjes en 44 fiches (11 per kleur), deze fiches tonen dezelfde dieren als op de eieren. Het spelmateriaal is prachtig en de eieren zijn uit zacht materiaal vervaardigd, de kinderen zullen er zich geen pijn aan doen.

Probeer zo snel mogelijk passende eierhelften te vinden en verzamel op die manier alle dieren.

Elke speler krijgt een eierdopje en alle fiches in één kleur. De spelers krijgen ook een eierkarton. De eierhelften worden omgekeerd op tafel gelegd, zodat de foto niet meer zichtbaar is. Zorg ervoor dat de eieren goed gemixt worden. De eierdoppen worden zo op tafel gezet dat alle spelers elkaars eierdop goed kunnen bereiken.

Eén speler heeft het startsein, daarna zoeken alle spelers gelijke eierhelften. De eerste eierhelft wordt in de eierdop gezet. Vind je de bijhorende helft, dan mag je de helften op elkaar plaatsen en het volledige ei in je eierkarton zetten. Zit de bijhorende helft in de eierdop van een andere speler, dan mag je deze stelen. Let wel: alle spelers doen dit gelijktijdig en mogen maar één hand gebruiken. Als alle eieren gevormd zijn, eindigt de ronde.

Na elke ronde controleren de spelers welke dieren op hun gevormde eieren voorkomen, de bijhorende fiches worden dan omgedraaid, zodat ze gedekt zijn. Bezit je het ei met de vos, dan mag je eender welke fiche omdraaien. Bezit je een dier waarvan je de fiche reeds hebt omgedraaid, dan gebeurt er niks.
De speler die op deze manier als eerste al zijn fiches heeft kunnen omdraaien, wint.

Didi Dotter is best een leuk spel om samen met de kinderen te spelen. De kinderen zelf zijn zichtbaar aan het genieten terwijl ze het spelen. Naar het einde toe gieren de zenuwen in het rond en de spanning is van de gezichten af te lezen. Het materiaal is prachtig en zeer kindvriendelijk uitgevoerd, wat ten goede komt aan het spelplezier. Natuurlijk hebben wij het ook eens zonder kinderen gespeeld, en ik moet toegeven dat we ervan genoten hebben. Misschien zegt dit meer over ons dan over het spel of misschien schuilt er diep in ons nog ergens een groot kind. (Bij mij zal dit kind zelfs nog zo diep nog niet zitten.) Didi dotter is een leuk spel voor de kinderkast en zo nu en dan zullen volwassenen graag meespelen. Om het met de woorden van Daphné (10 jaar) te zeggen: “Nonkel, dat is een leuk spelletje gaan we het nog eens spelen?” (Na 3 keer heb ik het dan wel opgeven.)

Met dank aan Zoch Verlag voor het recensie – exemplaar.

Januari 2008