Die Magiër Von Pangea – Review

Auteur Ralf Burkert
Uitgever Queen Games
Aantal spelers 2 tot 4
Spelduur 45 minuten
Jaar van uitgave 1993
Prijs 22.95€
Recensie door Vandenbogaerde Fabrice
Score 7.0/10
Links Queen Games

SPELMATERIAAL

5 aflegtafels, 5 tovenaarstorens, 5 scorepionnen, 40 stammen, 5 Ban – plaatjes en dit telkens in 5 kleuren, 15 landschaptegels, 5 stoffen buideltjes en 25 amuletten in 5 verschillende vormen bevinden zich in de speldoos. Het materiaal is stevig en degelijk.

SPELBESPREKING

Inleiding

Nog lang voor de verschillende werelddelen hun definitieve vorm hadden, streden 5 tovenaars naar het bezit van de 5 amuletten. Deze amuletten verbergen elk één grote kracht. De tovenaar die deze amuletten in zijn kasteel kan verzamelen kan deze krachten naar believen gebruiken. Hoewel de amuletten belangrijk zijn, kunnen ze niet door oorlog of macht gewonnen worden. Handel is de enige manier om ze te bereiken.

Voorbereiding

Elke speler kiest een volk en de passende aflegtafel. De volkeren worden in een buidel gestopt.
De landschapsvelden worden op de genummerde velden van het spelbord gelegd. Elke speler legt zijn markeersteen op veld nul van zijn goederenrij.
Overgebleven volkeren gelden als neutraal en nemen allen deel aan het spel.
Als laatste trekken de spelers 3 stammen uit de buidel en plaatsen die met hun toren op een leeg veld. Neutrale volkeren krijgen eerst een plaats.

Spelverloop

Wie aan de beurt is voert 6 fasen na elkaar uit, daarna is de volgende speler aan de beurt.

Fase 1 : ban opheffen.

Een uitgesproken ban, zie fase zes, moet nu verwijderd worden.

Fase 2: magie.

Het aantal amuletten in je bezit, bepaalt het aantal magische acties. Je mag echter altijd 1 actie uitvoeren. Daarbij heb je de keuze uit 4 verschillende acties.

  • Een stam uit je buidel halen en bij de eigen toren plaatsen.
  • Een landveld of zeeveld verschuiven.
  • Een stam van een neutraal volk in het spel brengen.
  • Een neutrale stam naar een aangrenzend veld bewegen.

Fase 3: bewegen.

Elke stam mag één veld verplaatsen. Diagonaal mag niet verplaatst worden. Over de rand van het spelbord wel. (De aarde is rond, weet je wel.)

Fase 4: amuletten kopen.

Spelers kunnen amuletten kopen aan vreemde of neutrale stammen. Zij moeten daarvoor evenveel goederen betalen als er amuletten in hun toren aanwezig zijn. Het soort amulet hangt af van het veld waarop je staat.

Fase 5: inkomsten.

Per eigen stam die geen amulet draagt, krijgt de speler een product. Deze stam moet zich wel thuisvoelen. Elke stam voelt zich op een ander soort landschap thuis.

Fase 6: ban opleggen.

Een ban kan op een land of waterveld gelegd worden. Deze landschappen kunnen niet verschoven worden of bezet geraken.

De winnaar

De spelers proberen 5 verschillende amuletten te verzamelen, of 4 verschillende amuletten en 10 goederen of 3 verschillende amuletten en 20 goederen. Als er één speler één van deze voorwaarden heeft vervult, wordt verder gespeeld tot iedereen precies evenveel beurten heeft gehad. De speler die het hoogste doel heeft bereikt, wint het spel.

 

SPELBEOORDELING

Die Magiër von Pangea heeft 2 leuke spelsystemen. Als eerste is de startpositie voortduren anders en als tweede kan je het landschap verschuiven.
Daarnaast is het spel eigenlijk niet meer dan een reis en verzamelspel. Trek erop uit en probeer zoveel mogelijk amuletten te verzamelen. Meer amuletten betekenen meer mogelijkheden. Dat zorgt ervoor dat de speler die aan de leiding staat nog meer in het voordeel is. Persoonlijk vind ik dat een storende factor. De prijs die je voor een amulet moet betalen weegt niet op tegen de voordelen van de aankoop.
Het spelsysteem is leuk maar het spel zelf mist wat pit.

Oktober 2006

Over Fabrice

Oprichter van Spellenclub13.be en heeft heel wat recensies en reviews op zijn naam staan.

Alle berichten door Fabrice →

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *