Auteur | Alan B. Calhamer |
Uitgever | MB |
Aantal spelers | 2 tot 7 |
Spelduur | 240 minuten |
Jaar van uitgave | 1959 |
Prijs | 30.00€ |
Recensie door | Vandenbogaerde Fabrice |
Score | 8.0/10 |
Links | Alan B. Calhamer Online spelen (E-mail) Online spelen Online spelen Online spelen Online spelen (E-mail) |
Bijzonderheden | Origin Awards Hall of Fame 1993 |
SPELMATERIAAL
De lange speldoos bevat 1 spelbord en 7 conferentiekaarten. In elk van de zeven kleuren zitten 9 legers, 9 vloten en 10 steentjes.
SPELBESPREKING
Inleiding
Europa begin de jaren 1900. Het Turkse Rijk, Oostenrijk-Hongarije, Italië, Duitsland, Frankrijk, Rusland en Engeland gelden als de 7 machtige rijken. In deze landen zijn legers gestationeerd in de zogenaamde aanvoergebieden. Het eerste land dat 18 van de 34 aanvoergebieden beheerst, zal zegevieren binnen Europa.
Voorbereiding
De spelers loten met welk land ze zullen spelen. Daarna zetten ze hun eenheden in de aangeduide regio’s op het spelbord.
Spelverloop
Om gebieden te veroveren zullen de verschillende landen bondgenoten moeten zoeken. Daarvoor moeten ze op voorhand onderhandelen. Na het onderhandelen worden de bevelen schriftelijk gegeven. Nadat alle bevelen werden verzameld, worden ze uitgevoerd.
Onderhandelen.
Ieder land heeft hulp nodig van bondgenoten. Daartoe mag onderhandeld worden. De spelers dienen op voorhand de tijd van onderhandelen af te spreken. Daarna mogen spelers zich apart zetten om te onderhandelen. Daarbij mogen allerlij afspraken gemaakt worden. De conferentiekaarten bieden een handig overzicht tijdens het onderhandelen.
Bevelen geven.
Na het onderhandelen nemen de spelers een vel papier en geven ze bevelen aan de troepen. Voor elke eenheid mag juist één bevel gegeven worden. Eenheden kunnen:
- Standhouden: blijven waar ze staan.
- Verplaatsen: een eenheid gaat naar een aangrenzend gebied.
- Ondersteunen: een eenheid ondersteunt de actie van een andere eenheid.
- Begeleiden: dit kunnen alleen vloten. Ze transporteren één eenheid van het ene naar het ander gebied over zee.
Bevelen uitvoeren.
- Een eenheid kan alleen standhouden als er geen overmacht is van binnenvallende eenheden. Kan een eenheid niet standhouden, dan moet ze terugtrekken.
- Verplaatsen: kan alleen naar onbezette gebieden en als geen enkele andere eenheid hetzelfde gebied wil binnentrekken. In het andere geval is overmacht nodig. Het verlaten gebied blijft onder controle van hetzelfde land.
- Ondersteuning kan gegeven worden aan legers die aanvallen of standhouden. De eenheden die ondersteuning bieden, moeten wel grenzen aan het gebied dat aangevallen wordt of aan het gebied waar de eenheid staat die standhoudt.
- Vloten kunnen kustgebieden ondersteunen en legers kunnen vloten in kustgebieden ondersteunen.
- Een ondersteuning vervalt als een ondersteunende eenheid wordt aangevallen.
- Een vloot kan enkel één leger begeleiden. Als twee vloten aangrenzende zeeën onder controle hebben, kan een leger in één zet over die zeeën begeleidt worden.
Terugtochten, eenheden en gelijkstanden.
- Na de uitvoering van alle bevelen, moeten verslagen eenheden terugtrekken naar onbezette aangrenzende gebieden.
- Als twee eenheden naar hetzelfde gebied kunnen terugtrekken, moeten de spelers daarvan de bevelen opschrijven en gelijktijdig uitvoeren.
- Legers die niet kunnen terugtrekken of die naar hetzelfde gebied terugtrekken, worden verwijderd.
- Om de 2 spelrondes wordt gecontroleerd of ieder land evenveel legers als aanvoergebieden bezit. Overtollige legers worden weggenomen, tekorten worden aangevuld.
- Wanneer met gelijke sterkte wordt aangevallen en verdedigd, kan men de bevelen niet uitvoeren.
De winnaar
Wie er als eerste in slaagt 18 aanvoergebieden te veroveren, wint het spel.
SPELBEOORDELING
Diplomacy is hoogst waarschijnlijk één van de oudste spellen op de lijst. Dit spel bewijst echter dat oud niet altijd samengaat met afgeschreven. Het spel zou nog perfect stand kunnen houden tussen de nieuwe generatie spellen. Eenmaal de nodige kandidaten gesprokkeld zijn, is het puur genieten. Vooral het onderhandelen kan voor de nodige spanning zorgen. Je moet er namelijk voor zorgen dat je de plannen van de andere spelers te weten komt zonder jouw plannen te verklappen.
Na het onderhandelen is het genieten wanneer de bevelen uitgevoerd worden, vooral als afspraken niet nageleefd worden. In plaats van de beloofde begeleiding te bieden met jouw vloten, kan je ervandoor varen. Hilariteit alom als het andere leger daardoor niet kan bewegen en eventueel nog aangevallen wordt ook. Natuurlijk doe je dit niet aan het begin van een spel. Het is niet de bedoeling direct veel vijanden te maken. Het komt er dus op neer diplomatisch te onderhandelen.
Jammergenoeg zijn er niet zoveel personen geneigd deel te nemen aan een spel die gemakkelijk 4 uur in beslag neemt. Dit is dan ook het grote nadeel van dit spel tegenover de nieuwere generatie bordspellen.
September 2006