Doge – Review

Auteur
Leo Colovini
Uitgever Rio Grande Games
Aantal spelers 3 of 4
Spelduur
60 minuten
Jaar van uitgave 2000
Prijs 34.95€
Recensie door
Vandenbogaerde Fabrice
Score 8.0/10
Links Rio Grande Games
Leo Colovini

SPELMATERIAAL

Het middenvak van de doos bevat

  • 6O huizen (15 per kleur)
  • 32 paleizen (8 per kleur)
  • 9 raadgevers
  • 28 invloedfiches (7 per kleur waarde 0, 1, 1, 2, 2, 3, 3)
  • 24 controleringen (6 per kleur)
  • 28 kaarten (7 per kleur)
  • 14 stemkaarten (2 sets van 7)
  • 1 spelbord

 

SPELBESPREKING

Inleiding

Spelers gebruiken hun kracht en invloed om prachtige gebouwen neer te poten langs Canal Grande. Degene die daar het best in slaagt, wordt de meest invloedrijke man van Venetië, de Doge!

Voorbereiding

Het bord wordt in het midden op tafel gelegd. De raadgevers worden op het overeenkomstig symbool op het spelbord geplaatst.
De twee sets stemkaarten worden apart geschud. Eén set wordt open op het spelbord gelegd, één set gesloten.
Elke speler ontvangt de huizen, paleizen, invloedfiches, controleringen en kaarten in zijn kleur.

Spelverloop

Het bord en de symbolen.

Het spelbord is opgedeeld in 7 gebieden: de 6 centrale wijken van Venetië (Cannaregio, Castello, Dorsaduro, San Marco, San Polo en Santa Croce) en het paleis van de Doge (Quarantia). In de 6 centrale wijken zijn telkens 5 bouwplaatsen voor paleizen.
De 9 raadsgevers dragen elk een symbool. Dit symbool komt overeen met 1 van de 7 gebieden. Er zijn 3 raadsgevers voor Quarantia en telkens 1 voor de stadswijken.
Enkele raadgevers.

Een spelronde.

Invloedfiches plaatsen.

In deze fase plaatsen de spelers invloedfiches in de gebieden van hun keuze. De kaarten van de spelers komen overeen met de gebieden op het spelbord. In het geheim kiest elke speler 1 kaart waarop hij gedekt een aantal invloedfiches legt. Als elke speler zijn keuze gemaakt heeft, worden de fiches gedekt in de gekozen regio geplaatst. De kaart wordt afgelegd tot de volgende ronde.
Dit wordt 3 (4 spelers) of 4 (3 spelers) keer herhaald.

Bouwen.

Eén voor één wordt nu in de gebieden de invloed van de spelers bepaald. De volgorde waarin de gebieden worden geactiveerd, wordt door de open rij stemkaarten bepaald. Deze kaarten komen immers ook overeen met de gebieden op het spelbord.
Er liggen 7 open en 7 gesloten stemkaarten op het spelbord. Nadat het scoren van een regio, wordt een volgende stemkaart opengedraaid.

In een gebied tellen de spelers de waarden van hun invloedfiches op. De speler met de meeste invloed krijgt de raadsheer van dit gebied, bovendien mag hij ook 2 huizen in dit gebied plaatsen. De speler met het op één na meeste stemmen mag 1 huis in het gebied plaatsen.
In Quarantia worden geen huizen geplaatst. De winnaar krijgt 2 raadsheren, de verliezer 1.
Bij gelijkstand worden de raadsheren geneutraliseerd. Huizen worden wel nog geplaatst.

Raadsheren.

Als je een raadheer wint, plaats je er een controlering over. Daarna plaats je de raadsheer in een gebied naar keuze, alleen het gebied van de raadsheer zelf mag niet gekozen worden. Een raadsheer levert 1 extra invloedspunt op.
Rood bezit 2 raadsheren in Castello, geel en blauw elk 1.

Op elk moment dat je de controle over een raadsheer wint, mag je die raadsheer neutraliseren in plaats van controleren. Verwijder eventueel de ring van de raadsheer en plaats hem terug rechts boven op het spelbord. Als beloning mag je één huis verplaatsen vanuit of naar het gebied van die raadsheer.
Weiger je een raadsheer uit Quarantia te controleren, dan mag je één huis uit een gebied naar keuze verplaatsen naar een ander gebied naar keuze.

Paleizen bouwen.

Als je na het plaatsen of verplaatsen van huizen voldoet aan de voorwaarden om een paleis te bouwen, dan mag je die huizen vervangen door een paleis. Plaats het paleis op de goedkoopste bouwplaats in het gebied. Het getal op de bouwplaats heeft aan hoeveel huizen je moet bezitten vooraleer je daar een paleis mag bouwen.
Het eerste paleis kost 3 huizen, daarna lopen de kosten telkens met één hius op.

De winnaar

De winnaar is de speler die als eerste:
1 paleis in elke wijk of
tenminste 7 paleizen in 5 wijken of
tenminste 8 paleizen in 4 wijken bezit.

 

SPELBEOORDELING

Doge is een mengelmoes van bieden en plannen, besprenkeld met een vleugje strategie.
Naarmate het spel vordert, wordt steeds duidelijker waar de spelers naar toe willen. Toch laat niemand volledig in zijn kaarten kijken omdat de invloedfiches gedekt gespeeld worden. Dit zou je als geluksfactor kunnen omschrijven maar eigenlijk is dat niet zo. Als je rekening houdt met de volgorde waarin de gebieden geactiveerd worden, de plaats van reeds gebouwde huizen en paleizen en de plaats van de raadsheren, kun je de plannen van de medespelers vrij goed inschatten en daar eventueel op inspelen. Het is natuurlijk wel de vraag of ze aan jouw verwachtingspatroon zullen voldoen. Het is in elk geval niet onverstandig raadsheren in gebieden te plaatsen die nog geactiveerd moeten worden voordat het gebied van die raadsheer terug geactiveerd wordt. Doe je dit niet, dan loop je het risico dat je een gewonnen raadsheer kwijt bent vooraleer hij nuttig voor je is. De tweede mogelijkheid, een raadsheer neutraliseren om huizen te verplaatsen, biedt ook heel wat mogelijkheden. Door het verplaatsen van huizen kan je verrassend uit de hoek komen en/of de mogelijkheid creëren om een paleis te bouwen.
Het spelsysteem zorgt er dus voor dat dit spel meer is dan gewoon blind wat fiches inzetten. Als je er niet met jouw gedachten bij bent, loopt dit spel gegarandeerd faliekant af. Doge zal bij mij thuis geregeld de speltafel halen.

Mei 2009

Over Fabrice

Oprichter van Spellenclub13.be en heeft heel wat recensies en reviews op zijn naam staan.

Alle berichten door Fabrice →

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *