Dschunke – Review

Auteur Michael Schacht
Uitgever Queen Games
Aantal spelers 3 tot 4
Spelduur 60 minuten
Jaar van uitgave 2002
Prijs 27.95€
Recensie door Vandenbogaerde Fabrice
Score 8.5/10
Links Queen Games
Michael Schacht
Bijzonderheden Winnaar Tric Trac d’Or 2002

SPELMATERIAAL

De speldoos bevat genoeg opbergvakken voor 1 spelbord, 80 ladingsstrookjes in 4 kleuren, 10 marktkaarten, 3 markeringsstenen, 30 speciale kaarten, 8 voorraadkaarten, 72 warenkaarten, 3 kooplui, 2 helpers, 1 rode handelsboot, 1 overzichtkaart, 1 overzichtsblad en 1 bundel geld.

SPELBESPREKING

Inleiding

De drijvende Aziatische markten floreren als nooit tevoren. Verschillende handelsbootjes liggen dicht bij elkaar en etaleren exotische waren. Verschillende kooplui wagen zich op de smalle planken om dicht bij de bootjes te komen en de goederen aan te kopen. Wie op het juiste ogenblik voor het juiste bootje staat en zijn acties gericht coördineert zal uiteindelijk de handelsheer met het meeste aanzien worden.

Voorbereiding

Elke speler krijgt 20 ladingsstrookjes en 2 voorraadkaartjes in één kleur.
De warenkaarten, ladingsstrookjes, kooplui en helpers worden op het spelbord gelegd zoals het spelplan aangeeft.
De startspeler krijgt de rode handelsboot.

Spelverloop

Het spelbord toont 5 bootjes en een spoor voor de helpers. Op drie van de 5 boten wordt een koopman gezet. Elke koopman activeert één unieke actie. Die actie kan alleen op de boot waar zij aanwezig zijn uitgevoerd worden. Ook de helpers activeren een actie die dan op de twee overige boten uitgevoerd kan worden. Elke ronde worden de koopmannen en de helpers verplaatst. De spelers proberen op het juiste moment de goede actie te kiezen op één van de handelsboten.
Er worden tijdens het spel 10 ronden gespeeld. Elke ronde bevat 5 fasen.

Fase 1 : marktkaart omdraaien en gebeurtenis.

De startspeler legt de bovenste marktkaart open, deze kaart geeft aan hoeveel men met de verkoop van goederen kan verdienen. Staan de helpers op een vak met een S dan mag iedere speler een speciale kaart kiezen, staan ze op een vak met een Y dan moet iedereen zeggen hoeveel geld hij bezit.

Fase 2: acties van de spelers.

Elke speler mag precies één actie kiezen en uitvoeren. Deze acties worden toegestaan door de koopmannen en kunnen alleen op het schip waar die koopman aanwezig is uitgevoerd worden. Naast de koopmannen lopen ook helpers rond, deze zorgen voor extra actie mogelijkheden. Hoe meer kisten van jouw kleur zichtbaar zijn op een schip, hoe beter de actie die je er kunt doen. Een gekozen actie kan niet meer in dezelfde ronde door een andere speler gekozen worden.

  • Laden: deze actie laat het laden van twee ladingstrookjes toe. Er mogen 3 stroken naast elkaar liggen. Vanaf de 4de strook wordt een nieuwe rij gevormd die dwars op de vorige ligt. Op elke ladingstrookje staan 3 kisten.
  • Incasseren: per eigen zichtbare kist krijg je 1 Yuan. Je krijgt altijd minimum 3 Yuan.
  • Warenkaarten nemen: per eigen zichtbare kist krijg je 1 warenkaart. Weer is het minimum 3. Afhankelijk van de boot waar de koopman staat zijn andere waren te verdienen.
  • Helper: het actieveld boven de helper geeft aan welke actie die helper kan uitvoeren. Een helper voert alleen acties uit op één van de twee schepen waar geen koopman staat.

Fase 3: waren nemen.

Per voorraadkaart mag een speler een warenkaart naar keuze nemen. In het begin bezitten alle spelers 2 voorraadkaarten. Speciale kaarten kunnen dit aantal aandikken.

Fase 4: warenpoker.

De spelers leggen gedekt een aantal waren van één soort voor zich op tafel. Daarna wordt per warensoort gekeken wie de meeste kaarten heeft uitgelegd. Alleen die speler mag zijn waren verkopen. De waarde van de waren staat op de marktkaart. Alle ingezette kaarten worden daarna terug op de juiste boten gelegd. Deze fase wordt herhaald tot elke warensoort eenmaal verkocht is of tot geen enkele speler nog kaarten heeft.

Fase 5: figuren verplaatsen en startspelerwissel.

De koopmannen worden in wijzerzin in een volgend bootje gezet. De helpers schuiven 1 veld naar rechts. De rode handelsboot wordt doorgegeven aan de volgende speler.

De winnaar

Na de 10de ronde eindigt het spel. De spelers maakt de som van zijn cash geld en het geld dat hij verdient met speciale kaarten. Per schip waarop een eigen kist zichtbaar is krijgt een speler 4 Yan extra. Zijn op alle schepen kratten van 1 kleur zichtbaar, dan krijgt die speler 25 Yan extra. De speler met het meeste geld is de handelaar met het meeste aanzien.

 

SPELBEOORDELING

Een spel met een relatief korte spelduur en toch voldoende diepgang, er zijn er niet zoveel. Dschunke mag zich bij de gelukkigen noemen. Het spel speelt vlot en de spelers moeten toch met hun gedachten op de juiste plaats zijn. Vooral het anticiperen op de volgende beurt is belangrijk. Een goede planning kan wonderen doen. Warenpoker zorgt dan weer voor een onberekenbare factor. Wie zuinig is, zal achter het net vissen en toch zijn kaarten verliezen.
Kaarten sparen kan een voordeel zijn, vooral als ze in de huidige ronde niet veel opleveren. De speciale kaarten kunnen voor een aangename verrassing zorgen en wie op het einde van de rit op elke boot kisten bezit zal hoog eindigen.
Degelijk spelmateriaal, veel spelplezier, korte spelduur en diepgang, ongelooflijk dat het spel nog niet vertaald werd. Gelukkig zijn alle kaarten van symbolen voorzien waardoor de taal geen barrière vormt.

Oktober 2006

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *