Egizia – Review

Auteur
Acchittocca
(Stefano Luperto, Antonio Tinto, Virginio Gigli en Flaminia Brasini)
Uitgever Hans im Glück
Aantal spelers 2 tot 4
Spelduur
60 – 90 minuten
Jaar van uitgave 2009
Prijs 36.95€
Recensie door
Vandenbogaerde Fabrice
Score 8.7/10
Links Hans im Glück
Acchittocca
Spelregels in het Nederlands op forumfederatie.be
Bijzonderheden 999 zou Egizia in het Nederlands uitbrengen.

SPELMATERIAAL

De speldoos bevat:

  • 1 spelbord,
  • 4 spelerborden,
  • 32 schepen (8 per kleur),
  • 96 stenen (24 per kleur),
  • 16 bouwploegen (4 per kleur),
  • 8 startkaarten (4 x steengroeve en 4 x graan),
  • 56 Nijlkaarten,
  • 29 sfinxkaarten,
  • 20 graaftegels,
  • 4 volgordekaarten,
  • 1 waterring,
  • 4 scarabeekaarten,
  • de spelregels in het Duits.

 

SPELBESPREKING

Inleiding

Vaar de Nijl af op zoek naar grondstoffen en werkmannen. Bouw mee aan prestigieuze projecten en verdien eeuwige roem.

Voorbereiding

Leg het spelbord op tafel, kies een startspeler en geef hem volgordekaart 1. In wijzerzin worden kaart 2, 3 en 4 uitgedeeld.

Iedere speler ontvangt het spelmateriaal in zijn kleur. De bouwploegen worden op veld 1 van het spelerbord gelegd. De joker wordt op veld 2 geplaatst. Het aantal stenen waarmee je begint is gelijk aan de waarde van jouw volgordekaart Duid dit aan met een steen. Leg eveneens een steen op het scorespoor, de steengroeve en de graanmarkt.
Elke speler ontvangt 1 Sfinxkaart, 1 startkaart steengroeve en 1 startkaart graan.
De overige sfinxkaarten worden geschud en gedekt op het spelbord gelegd.
De Nijlkaarten worden naar soort gesorteerd, geschud en gedekt naast het spelbord gelegd.
De watering wordt op het middelste veld van de Nijldelta gelegd.
De graaftegels worden geschud. 12 tegels worden gedekt op het spelbord gelegd, de rest wordt uit het spel genomen. Er worden 4 tegels open gedraaid.

Spelverloop

De Nijl.

Het spelbord toont de Nijl die van het binnenland naar de Nijldelta stroomt. Aan de oevers komen 3 soorten velden voor: kaartvelden, actievelden en bouwvelden. Egizia duurt 5 rondes. Aan het begin van elke ronde worden 10 Nijlkaarten open op de kaartvelden van het spelbord gelegd. Daarna plaatsen de spelers om beurt 1 schip op het spelbord. Dit gaat door tot elke speler past. Als je een schip op een Nijlkaart plaatst, ontvang je die kaart. Wordt een schip op een actieveld gezet, dan moet je die actie onmiddellijk uitvoeren. Je kan een schip ook op een bouwveld zetten. Per veld mag maar 1 schip staan en elke speler moet zijn schepen stroomafwaarts plaatsen ten opzichte van zijn eerder geplaatste schepen.
Het spelbord.

Actiekaarten van ronde 1 en 2: sofort = onmiddellijk te gebruiken, permanent = 1 keer per ronde te gebruiken en jederzeit = 1 keer per spel op gelijk welk moment.
verplaats jouw steen in de steengroeve twee plaatsen naar beneden, wissel steen voor graan, gebruik een actieveld 2 keer.

Actiekaarten van ronde 3 en 4: 4 stenen voor in jouw steengroeve, kies 1 van de overgebleven kaarten, verplaats de afgebeelde bouwploegen naar rechts.

Acitekaarten van ronde 5 : 1 punt per steen in de obelisk, een grafsteen waarde 8 en onmiddellijk 6 stenen aan jouw voorraad toevoegen.

Bouwploegen voeden en steenvoorraad aanvullen.

Elke speler start met een graanveld waarde 6 en een steengroeve waarde 3.
Startveld graanveld en steengroeve.

In deze fase controleren de spelers of ze graan genoeg hebben om hun bouwploegen te voeden. Hoe sterker de bouwploegen, hoe meer graan er nodig is. Als er graan tekort is, moeten de spelers punten inleveren.
De spelers ontvangen evenveel stenen als hun steengroeve aangeeft. Dit duiden ze aan op hun spelerbord.
Onderaan wordt met een steen de persoonlijke steenvoorraad aangeduid, in het midden staan de 4 bouwploegen. De waarde boven de vakken geeft aan hoeveel graan ( hier 8 in totaal) de bouwploeg verbruikt.

Sommige Nijlkaarten leveren extra stenen en graanvelden op. Er zijn 3 soorten graanvelden. De waterring bepaalt welke velden graan opleveren.
De nijldelta: als de ring in het midden staat worden de rode velden niet bevloeid en kan daar niet geoogst worden.

De verschillende soorten graanvelden en de stenen.

Bouwen.

Bouwen gebeurt altijd volgens hetzelfde principe. Eerst kiest de speler een bouwploeg, daarna zet hij een steen in het bouwwerk van zijn keuze. Vervolgens moet hij zijn steenvoorraad en zijn score aanpassen. Elke bouwploeg kan maar één keer per ronde ingezet worden. Bouwploegen werken niet samen, hun kracht kan niet gecombineerd worden. De jokerbouwploeg is daar een uitzondering op.

Er zijn 3 bouwplaatsen aan de oevers van de Nijl waar plaats is voor telkens 3 schepen.

  • Wie bouwt aan de sfinx zet een bouwploeg in en trekt evenveel Sfinxkaarten Hij mag daarvan maximum 1 kaart houden. Voor elke kaart de terug wordt afgelegd, ontvangt de speler 1 punt. Sfinxkaarten leveren extra punten op.
    Voorbeelden van sfinxkaarten: 9 punten als alle grafstenen weg zijn, 7 punten als je bij de graanmarkt en de steengroeve onderaan staat en 9 punten als je minstens 5 stenen in de obelisk bezit.
  • Meer stroomafwaarts kan je graven of bouwen aan de obelisk. Als je daar een schip zet, kies je zelf hoe je de sterkte van je bouwploeg over die twee acties verdeelt. Met een bouwploeg van waarde 7 kan je bijvoorbeeld voor 5 punten graven en voor 2 punten bouwen. Graven doe je in volgorde, bouwen aan de obelisk van onder naar boven. Voor elke steen die je inlevert om te bouwen en/of te graven ontvang je 1 punt.
    Als je graaft, voeg je de fiche toe aan jouw voorraad. Aan het einde van het spel leveren deze fiches extra punten op.
  • Ter hoogte van de Nijldelta kan je bouwen aan de tempel en de piramide. Wederom mag je de sterkte van je bouwploeg over deze twee bouwwerken verdelen. Het aantal ingeleverde stenen is gelijk aan het aantal punten dat je ontvangt. Per laag van de piramide worden bonuspunten gegeven aan de speler die daar het meeste stenen bezit.
    De gebouwen en de begraafplaats: de cijfers geven aan hoeveel stenen je moet inleveren om te bouwen. De obelisk bouw je van beneden naar boven, de tempel volgens waarde en de piramide van links naar rechts waarbij elke steen moet ondersteund zijn door de grond of twee stenen van de vorige laag.

Bonuspunten, steengroeve en graanmarkt.

Aan het einde van een ronde ontvangen de spelers bonuspunten naargelang het aantal schepen ze bezitten op de bouwplaatsen. Dit is respectievelijk 1, 3 en 6 punten voor 1, 2 of 3 schepen. Als je een schip op een bouwplaats zet en niet bouwt, moet je dit schip eerst terugnemen vooraleer de bonuspunten worden toegekend.
De spelers starten elk met een steen op de steengroeve en de graanmarkt. Die steen staat op het bovenste veld. Bepaalde actievelden en kaarten zorgen ervoor dat die steen zakt. Als je het onderste vak van de steengroeve bereikt, ontvang je direct 3 stenen. Als je een steen moet verschuiven die reeds op het onderste vak staat, blijft die steen staan en ontvang je eveneens 3 stenen. Het graanveld werkt volgens hetzelfde principe. Als de steen zakt, moet je minder punten inleveren bij graantekort. Het onderste veld levert telkens 2 punten op.
De steengroeve en de markt.

De winnaar

Het spel eindigt na 5 rondes. Elke speler die tenminste het voorlaatste veld van zijn steengroeve heeft bereikt, mag zijn overgebleven stenen verkopen voor punten. 2 stenen leveren 1 punt op.
Daarna tellen de spelers de waarde van hun graaftegels bij elkaar. Dit kan 2, 5 of 9 punten opleveren.
Tenslotte worden de sfinxkaarten gewaardeerd.
De winnaar is de speler met het meeste punten.

 

SPELBEOORDELING

Egizia is een spel dat mij zeker bekoort. Alles klopt en je moet bij de pinken zijn om dit spel te winnen. De regel dat je schepen stroomafwaarts moet inzetten, maakt het spel. Je moet keuzes maken. Soms is het beter een schip wat meer stroomafwaarts te plaatsen om zo die ene goede actie/kaart te bemachtigen Je laat dan wel wat kaarten/acties liggen en de kans is groot dat je niet alle schepen kan inzetten, maar soms kan je gewoonweg het risico niet lopen dat een ander met die goede actie/kaart gaat lopen. Bovendien oefen je druk uit op je tegenstanders door schepen snel stroomafwaarts te plaatsen.
De kaarten die je kiest, bepalen voor een groot deel jouw strategie. Als je bouwploegen sterker maakt, moet je ook in graan voorzien. Als je geen stenen raapt, moet je spelen op de steengroeve. Als je niet investeert in graan, zal je op de graanmarkt moeten spelen. Als een Sfinxkaart aangeeft dat je extra punten scoort voor graven, moet je graven natuurlijk. Vergeet niet dat vooral het bouwen punten oplevert. Als je alleen kaarten verzamelt, zal je niet hoog scoren. Verder is ook een goede planning belangrijk. Hoeveel stenen heb ik nodig, zijn mijn bouwploegen sterk genoeg, welke kaarten heb ik nodig, welke actie moet ik zeker uitvoeren, is het belangrijk dat ik als eerste kan bouwen. Moet ik stenen sparen voor een volgende beurt? Is het nodig dat ik investeer in de Obelisk? Is het verstandig om op de eerste plaats terecht te komen?
Enig minpuntje is dat er wel een groot verschil is tussen de Sfinxkaarten. Je kiest natuurlijk zelf welke kaarten je houdt of weglegt, maar toch. De kaart dat je voor elke 10 punten een extra punt ontvangt zou ik in een spel met twee zeker niet gebruiken, ze levert dan toch makkelijk 13 punten op en dat is te veel.

Januari 2010

About Fabrice

Oprichter van Spellenclub13.be en heeft heel wat recensies en reviews op zijn naam staan.

View all posts by Fabrice →

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *