El Capitan – Review

Auteur
Wolfgang Kramer, Horst-Rainer Rösner
Uitgever QWG Games
Aantal spelers 2 tot 5
Spelduur
60 – 90 minuten
Jaar van uitgave 2007
Prijs 35.95€
Recensie door
Vandenbogaerde Fabrice
Score 8.2/10
Links QWG Games
Wolfgang Kramer
Horst-Rainer Rösner
Bijzonderheden 3de spel van de QWG Master Print Editie.

SPELMATERIAAL

Dit derde spel van de QWG Master Print Editie schuilt wederom in een prachtige doos. Ook het spelmateriaal is leuk om zien. Helaas lijkt de binnenkant van de doos in vergelijking met de buitenkant op een sloppenwijk. Ook vind ik 1 zakje om het spelmateriaal in te stoppen wat aan de spaarzame kant.
Het spelmateriaal zelf bestaat uit 1 spelbord, 5 schepen (1 per kleur), 90 pakhuizen (18 per kleur), 15 vestingen (3 per kleur), 1 startspelertegel, 54 zeilkaarten, 3 kaarten verpspreidingsbonus, 30 leenkaarten, 108 florijnen en 3 speciale stadsborden.

SPELBESPREKING

Inleiding

Elke speler loodst zijn schip naar havens van belangrijke steden. Daar bouwen ze pakhuizen en vestingen met maar één oog voor doel: zoveel mogelijk geld verdienen.

Voorbereiding

Het spelbord wordt op tafel gelegd en elke speler krijgt een schip, 6 pakhuizen en 1 vesting in zijn kleur. De spelers krijgen ook een startkapitaal van 20 florijnen.
De zeilkaarten worden gesorteerd naar soort: er worden 4 doel- en trajectkaarten opengelegd en 6 stadsverbindingskaarten. De overige kaarten vormen twee dichte trekstapels.
De leenkaarten worden op het passende vak van de bank gelegd.
De munten en de kaarten voor verspreidingsbonus worden naast het spelbord gelegd. De startspeler krijgt de startspelertegel.

Spelverloop

Het spel wordt gespeeld over 3 rondes. Na elke ronde wordt elke stad geteld. Een ronde eindigt als één speler zowel zijn vesting als al zijn pakhuizen heeft gebouwd. In het begin van een ronde krijgen de spelers 1 nieuwe vesting en 6 nieuwe pakhuizen. Overschotten worden meegenomen naar de volgende ronde. De speler met het minste geld bepaalt telkens wie startspeler wordt.

De 3 mogelijkheden.

Een speler die aan de beurt is moet één van onderstaande mogelijkheden uitvoeren.

  • Een pakhuis bouwen of heropenen: staat jouw schip in een haven van een stad, dan mag je daar 1 pakhuis bouwen. De kostprijs staat aangegeven in de haven.
  • Een pakhuis heropenen: staat jouw schip in een haven van een stad waar je een gesloten pakhuis bezit, dan mag je dit pakhuis kosteloos heropenen.
  • Een vesting bouwen: staat jouw schip in een haven van een stad, dan mag je daar 1 vesting bouwen. In elke stad zijn 2 plaatsen waar je een vesting kan bouwen, de kostprijs staat daar ook aangegeven. Eenzelfde speler mag slechts één vesting per stad bouwen.
  • Geld lenen: staat jouw schip in de bank, dan mag je een leenkaart kiezen en de aangegeven hoeveelheid geld uit de algemene voorraad nemen. (10 of 16 florijnen.)

Zeilen.

Voordat je een actie uitvoert mag je zeilen. Om te zeilen heb je zeilkaarten nodig. Zeilkaarten mag je tijdens je beurt kopen, de kostprijs staat op de kaart. Je mag zoveel kaarten kopen als je kunt betalen en je mag ze gebruiken wanneer je wilt. Tijdens de zeilactie mag je ook meerdere kaarten combineren. Sta je in de bank, dan mag je nooit zeilkaarten kopen! Er zijn twee verschillende soorten zeilkaarten:

  • Stadsverbindingskaarten: op deze kaarten staan 2 steden vermeld. Deze kan je gebruiken om éénmaal tussen de twee steden te zeilen.
    De meest linkse kaart kost 3 florijnen en kan gebruikt worden om vanuit Valencia naar Alexandria of om vanuit Alexandria naar Valencia te zeilen.
  • Doel – en trajectkaarten: met deze kaart kan je ofwel direct naar de aangegeven stad varen ofwel jouw schip een aantal stappen horizontaal of verticaal verplaatsen. Dit aantal stappen is gelijk aan het aantal rode zegels op de kaart.
    De meest linkse kaart kan gebruikt worden om direct vanuit gelijk welke stad (of de bank of in het begin van het spel) naar Marseille te zeilen. Je kan ze ook gebruiken om jouw schip tot 3 stappen te verplaatsen.

De steden.

  • Een stad bestaat uit twee havenvelden, twee vestingsvelden en 12 bouwvelden voor pakhuizen. In een haven kan maar 1 boot aanleggen. Het kan dus zijn dat je niet naar een stad kan zeilen omdat die stad geen vrije haven heeft.
  • Bouw je een pakhuis dan moet je dat op de eerst vrije plaats in de stad doen. (Alleen als de stad nog geen pakhuizen bevat, kan je eventueel jouw eerste pakhuis op de tweede plaats zetten.)
  • Bouw je een pakhuis op een zwart veld, dan moet je het eerste pakhuis sluiten, leg dit pakhuis in het midden van de stad.
  • Op het laatste gearceerde vakje mag je nooit bouwen.
  • Door het sluiten van pakhuizen komen de eerste plaatsen terug vrij. Die worden in omgekeerde volgorde terug bebouwd als de stad volzet is.

De tellingen.

  • De waarde van een stad wordt bepaald door het getal naast het laatste pakhuis. Alleen de twee meest invloedrijke spelers in een stad krijgen geld uitgekeerd. De eerste speler krijgt evenveel geld als de waarde van de stad, de tweede in rang krijgt de helft daarvan.
  • De speler met de meeste pakhuizen in een stad is de meest invloedrijke speler. Bij gelijkstand wint de speler waarvan zijn pakhuis het meest vooraan staat.
  • Een vesting levert de helft van de waarde van een stad in florijnen op. In de grootste stad of steden, levert een vesting de volledige waarde van de stad aan florijnen op. De grootste stad is die stad waar er het meeste pakhuizen staan. Dit kunnen meerdere steden zijn.
    In onderstaand voorbeeld wint rood 12 florijnen voor zijn pakhuizen. Groen ontvangt er 6. De rode vesting levert 6 florijnen op. Indien Athina de grootste stad zou zijn, levert de vesting 12 florijnen op.
    (In het voorbeeld hierboven wint geel 10 florijnen en rood 5. De gele vesting levert 10 of 5 florijnen op. )
  • Het verspreidingsspoor geeft aan hoeveel florijnen je wint door in verschillende steden pakhuizen te bezitten.
  • Gesloten pakhuizen worden nooit meegeteld, niet voor meerderheden, niet voor het bepalen van de grootste stad en niet voor het bepalen van de verspreidingsbonus.
  • Nadat alle spelers geld ontvangen hebben, moeten ze hun leningen afbetalen. Kunnen ze dit niet dan wordt de leenkaart omgedraaid en moet de volgende ronde nog meer afbetaald worden.
    Kies je voor de linker lening dan krijg je 10 florijnen en moet je er 12 afbetalen. Lukt dit niet, dan moet je de volgende ronde 20 florijnen afbetalen.

De winnaar

Na de derde ronde ontvangen de spelers niet alleen geld van de steden en de verspreiding, maar ook van eventueel gewonnen bonuskaarten. De eerste speler die in alle 9 steden heeft gebouwd, ontvangt 15 florijnen. De tweede en de derde respectievelijk 10 en 5 florijnen. Wie na de derde ronde de rijkste speler is, wint het spel.

 

SPELBEOORDELING

El Capitan is een rasecht planspel waarin je geld moet investeren om geld te verdienen. De spelregels en het spelmechanisme zijn vrij eenvoudig en op enkele uitzonderingen na verlopen de beurten vrij vlot. Het komt er gewoon op neer goed na te gaan welke steden je wilt bezoeken, welke zeilkaarten je daarvoor nodig hebt en hoeveel centen je dat gaat kosten. Op tijd leningen aangaan en optimaal profiteren van de ontvangen florijnen is de boodschap. Een lening aangaan op het einde van een ronde is niet echt een super zet omdat je dan gewoon geld en dus ook punten verliest. Logisch zou je denken, maar heel wat onervaren spelers maken toch die fout omdat ze op het einde zonder centen zitten en een lening aangaan dan de enige mogelijke (en tevens verplichte) zet is.
Ga je voor de verspreiding, dan is het best je pakhuizen niet telkens vooraan te plaatsen. Probeer je meerderheden te behalen in grote steden, hou er dan rekening mee dat op een bepaald ogenblik de waarde van een stad terug daalt. Het plaatsen van een vesting is meestal een dure aangelegenheid, maar blijkt achteraf meestal de investering meer dan waard.
El Capitan is geen tactische topper en soms moet je wat geluk hebben met de kaarten en met wat de andere spelers uitvreten, toch is het spel meer dan degelijk genoeg om ook de veelspeler te bekoren. De eenvoudige spelregels zorgen ervoor dat ook een minder verslaafd mens in El Capitan zijn gading kan vinden.
Het artwork is prachtig, alleen zijn de namen van de steden niet altijd even duidelijk leesbaar. De matig afgewerkte binnenkant van de doos is voor mij een (laat ons zeggen kleine) doorn in het oog.
El Capitan bevat ook 3 extra steden die samen of apart een nieuwe toets aan het spel geven. Wat ze juist doen, laat ik je lekker zelf ontdekken.

Mei 2008

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *