Expedition National Geographic – Review

Auteur Wolfgang Kramer
Uitgever Ravensburger
Aantal spelers 2 tot 6
Spelduur 40 – 60 minuten
Jaar van uitgave 2005
Prijs 34.95€
Recensie door Vandenbogaerde Fabrice
Score 7.0/10
Links Ravensburger
Wolfgang Kramer
Bijzonderheden Winnaar Meeples’ Choise Award 1996

SPELMATERIAAL

De speldoos biedt voldoende ruimte aan het spelbord, 80 expeditiekaarten, 135 pijlen in 3 kleuren, 40 reistickets en 24 fiches in 6 kleuren.

SPELBESPREKING

Inleiding

In het spelbegin worden 3 expedities gestart. De spelers proberen het verloop van deze expedities te beïnvloeden zodat zij hun doelen bereiken. Daarvoor ontvangen ze expeditiepunten.

Voorbereiding

De expeditiekaarten worden geschud. Bij 2 of 3 spelers neemt elke speler 12 kaarten van deze stapel. Zijn er meer spelers, dan krijgt elke speler 9 kaarten op handen. Deze kaarten zijn de persoonlijke doelen van de spelers. Er worden ook 6 kaarten open naast het spelbord gelegd. Dit zijn de algemene doelen.
Elke speler krijgt vier fiches in één kleur en 3 reistickets. Daarna markeren de spelers om beurt één persoonlijk doel met een fiche. Dit gaat zo door tot alle fiches op het spelbord liggen.

Spelverloop

Het spelbord.

Het spelbord toont 80 plaatsen verdeeld over verschillende continenten. Verder staan op het spelbord 24 rode en 20 blauwe punten. Deze punten zijn door middel van lijnen met elkaar verbonden. Via deze lijnen kunnen de verschillende expedities reizen. In Europa ligt het witte startpunt vanwaar alle expedities vertrekken.

De verschillende expedities.

  • De drie expedities worden voorgesteld door pijlen in verschillende kleuren. (Rood, blauw en geel.)
  • Alle expedities beginnen vanuit Hetzelfde startpunt.
  • De spelers kunnen elke expeditie verderzetten. De pijlpunt geeft de richting van de expeditie aan en wijst altijd naar een volgende plaats of punt.
  • Expedities mogen parallel lopen.
  • Expedities vertrekken altijd vanuit de laatste plaats waar deze expeditie gestopt is.
  • Indien de expeditie een lus vormt, vertrekt de volgende pijl uit een doel naar keuze dat door deze lus verbonden is. De speler die de lus vormt, mag direct deze pijl aanleggen.

Expedities beïnvloeden en doelen bereiken.

  • De jongste speler begint door een willekeurige pijl aan het startpunt te leggen. De volgende speler kan die expeditie uitbreiden of een nieuwe expeditie starten in een andere kleur.
  • Als een speler een pijl richting een rode stip legt, krijgt hij een reisticket.
  • Als een speler een pijl richting een blauwe stip legt, mag hij een extra pijl leggen.
  • Per beurt mag een speler maximaal 2 reistickets gebruiken. Deze leveren een extra actie op:
    • ofwel een extra pijl aanleggen,
    • ofwel de laatste pijl van een expeditie naar keuze verwijderen,
    • ofwel een expeditiekaart ruilen.
  • Als een speler met een expeditie een persoonlijk doel bereikt, mag hij de betreffende expeditiekaart uit zijn hand open op tafel leggen.
  • Als een speler met een expeditie een bijzonder doel bereikt, mag hij naast de betreffende expeditiekaart ook de fiche op tafel leggen.
  • Als een speler met een expeditie een gemeenschappelijk doel bereikt mag hij die open voor zich leggen. Deze kaart wordt onmiddellijk vervangen door een andere expeditiekaart van de gedekte stapel.

De winnaar

Het spel eindigt als een speler zijn laatste doel heeft bereikt, de ronde wordt dan nog uitgespeeld. Het spel eindigt onmiddellijk als alle pijlpunten gelegd zijn. Alle open expeditiekaarten leveren 1 punt op. Fiches leveren 2 punten op. Expeditiekaarten in de hand leveren 1 minpunt op. De speler met de meeste punten wint het spel.

Variatie: in plaats van bijzondere plaatsen aan te duiden, kunnen de spelers er ook voor kiezen bijzondere gebieden aan te duiden met hun fiches. Ze leggen dan een fiche in een gebied dat door minstens 4 lijnen omsloten is. Indien dit gebied volledig door pijlen omsloten is, mag het fiche genomen worden.

 

SPELBEOORDELING

Expedition is een leuk en vlot familiespel, een aangename tegenhanger voor al het tactisch en strategisch geweld waarmee sommige spellen ons om de oren slaan. Het biedt dan ook een meer dan aangename afwisseling op het einde van een spelavond.
Het is wat zoeken naar de verschillende locaties, maar het spelbord is zo ingedeeld dat dit zoekwerk toch tamelijk vlot verloopt. Je moet wat geluk hebben bij het trekken van de persoonlijke doelen maar al bij al ligt het geluk in wat de andere spelers tijdens het beurt uitvoeren. Een locatie die in het spelbegin onmogelijk te bereiken lijkt, kan door het onvoorspelbaar kronkelen van de expedities plots als vanzelf aan een expeditie verbonden worden. Het maken van lussen en het heroriënteren van expedities zijn dan ook de basisingrediënten van dit spel. De reistickets die tijdens het spel verdiend kunnen worden, moet je dan ook verstandig proberen te valideren.
Het aanduiden van doelen met fiches zorgt ervoor dat je extra punten kan verdienen, maar het heeft je tegenstanders ook een goed beeld van waar je naar toe wilt met een expeditie. De algemene doelen zorgen ervoor dat de aandacht niet mag verslappen.
Het puntensysteem zorgt meestal voor gelijkoplopende scores, zodat naarmate het speleinde nadert, de spanning stijgt. Een leuke aanwinst voor de spellenkast.

December 2006

Over Fabrice

Oprichter van Spellenclub13.be en heeft heel wat recensies en reviews op zijn naam staan.

Alle berichten door Fabrice →

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *