Fluxx – Review

Auteur
Andrew Looney
Uitgever PS Games
Aantal spelers 2 tot 6
Spelduur
30 minuten
Jaar van uitgave 1997 (Looney Labs)
2007 (PS Games)
Prijs 8.95€
Recensie door
Vandenbogaerde Fabrice
Score 5.0/10
Links Andrew Looney
PS Games
Bijzonderheden Mensa Select 1999

SPELMATERIAAL

Het kleine doosje bevat 87 kaarten. Deze zijn onderverdeeld in grondregelkaart (1), regelkaarten (23), doelkaarten (23), motiefkaarten (18) en actiekaarten (22).
De verschillende soorten kaarten, de grondregelkaart staat hierboven afgebeeld.

SPELBESPREKING

Inleiding

Kaarten trekken en kaarten spelen, zo zit fluxx in elkaar.

Voorbereiding

De grondregelkaart wordt open op tafel gelegd. De andere kaarten worden geschud en elke speler krijgt er drie op handen.

Spelverloop

Als je aan de beurt bent, moet je eerst een kaart trekken en daarna een kaart uit je hand spelen. In het begin mag je zoveel kaarten op handen houden als je maar wilt. Er zijn vier soorten kaarten:

  • Regelkaarten: regelkaarten veranderen de grondregels of voegen extra regels aan het spel toe. Nadat ze gespeeld worden, zijn de regels direct van toepassing. Door het spelen van regelkaarten kan het zijn dat je plots meerdere kaarten moet trekken of spelen, dat je slechts 1 kaart op handen mag houden of dat je maar 1 motief mag spelen bijvoorbeeld.
  • Doelkaarten: op een doelkaart staan 1 of 2 symbolen. Een doelkaart wordt open in het midden van de tafel gelegd. Ligt daar al een doelkaart dan wordt die doelkaart vervangen door de nieuwe.
  • Motiefkaarten: motiefkaarten worden open voor de spelers gespeeld. Voldoet een speler met zijn motiefkaarten aan de doelkaart, dan heeft hij het spel gewonnen.
  • Actiekaarten: actiekaarten worden voorgelezen en uitgevoerd. Een extra beurt, motiefkaarten stelen of extra kaarten op handen nemen zijn voorbeelden.

De winnaar

Voldoe je met jouw motiefkaarten aan de doelkaart, dan win je onmiddellijk het spel. Bijvoorbeeld de doelkaart toast ligt open (zie boven) en je bezit een broodrooster en brood.

 

SPELBEOORDELING

Het idee achter Fluxx is eigenlijk vrij uniek en goed gevonden. Hoe zorg je ervoor dat een spel ook na 50 keer spelen boeiend blijft? Wel verander voortdurend de regels. Toch is al dikwijls gebleken dat een goed idee alleen niet altijd voldoende is om tot een goed spel te komen. Fluxx geeft me een beetje hetzelfde gevoel.
Een goed idee, dat wel maar het spel verloopt nogal chaotisch en de geluksfactor is dominant aanwezig. Bovendien kan de wachttijd vrij hoog oplopen als nieuwe spelers de tekst op de actiekaarten nog moeten doornemen. Van tactiek en planning is totaal geen sprake. Het kan gebeuren dat je bijvoorbeeld 5 kaarten moet spelen terwijl je er maar 2 mag trekken. Veel opties heb je op dit moment dus niet.
Ook de spelduur kan nogal variëren. Soms is het spel voorbij vooraleer elke speler aan de beurt is geweest, een andere keer kan een spelletje tot 1 uur duren wat natuurlijk veel te lang is voor dit soort spelletjes.
Zoek je een makkelijk aan te leren spelletje en stoort een torenhoge geluksfactor je hoegenaamd niet, dan zal je aan fluxx hoogstwaarschijnlijk plezier beleven. Houd je meer van spelletjes met wat inhoud, waarin de hersenen toch minimaal geprikkeld moeten worden, dan laat je Fluxx beter links liggen. Ik neig meer naar de tweede groep vrees ik. Dit speel ik als ik echt geen zin heb om na te denken of als de televisie opstaat terwijl we aan het spelen zijn.

December 2008

Over Fabrice

Oprichter van Spellenclub13.be en heeft heel wat recensies en reviews op zijn naam staan.

Alle berichten door Fabrice →

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *