Furstenfeld – Review

Auteur
Friedemann Friese
Uitgever 2F-Games
Aantal spelers 2 tot 5
Spelduur
60 minuten
Jaar van uitgave 2010
Prijs 31.95€
Recensie door
Vandenbogaerde Fabrice
Score 8.0/10
Links 2F-Games

SPELMATERIAAL

De speldoos bevat een middenvak met daarin:

  • 150 bouwkaarten (28 per speler),
  • 5 overzichten,
  • 7 brouwerijen,
  • 6 paleiskaarten en 5 prijsblokjes,
  • 60 munten,
  • 75 grondstoffen (25 hop, 25 gerst en 25 water),
  • 5 spelbordjes voor de spelers,
  • 5 volgordefiches (1 per speler),
  • een spelbord met daarop 5 brouwerijen en
  • de speleregels in het Duits.

SPELBESPREKING

Inleiding

De spelers beschikken over een lapje grond waarop ze water, hop en gerst verbouwen. Daarmee trekken ze naar verschillende brouwerijen die deze producten met open armen ontvangen. Het geld dat spelers met de verkoop van hun grondstoffen verdienen, wordt geïnvesteerd in betere landbouwgronden en extra gebouwen. Uiteindelijk zijn de spelers zo rijk dat ze paleizen kunnen bouwen. De speler die als eerste 6 paleizen bouwt, wint.

Voorbereiding

Elke speler ontvangt een spelbordje, 2 munten en een set van 26 kaarten (verwijder de kaarten Reiseführer en Lumpensammler).
Schud jouw kaarten en neem de drie bovenste op handen.
Het spelbord wordt in het midden gelegd. Er worden evenveel brouwerijkaarten getrokken als er spelers zijn. Leg ze op het spelbord onder één van de vijf brouwerijen.
De paleiskaarten worden in volgorde (kaart met het laagste getal bovenaan) rechtsboven op het spelbord gelegd. Per speler wordt één prijsblokje bij de kaarten gelegd. De volgordefiches worden geschud en op veld 1 van het inkomstenspoor gezet. De eigenaar van de bovenste fiche wordt startspeler.

Spelverloop

Kort gesteld.

Het spelbord toont 5 brouwerijen waarop de prijs van de verschillende goederen bijgehouden wordt. Rechts staat het inkomstenspoor en onderaan is plaats voor de verschillende goederen.

De spelers moeten geld verzamelen om paleizen te bouwen. Daarvoor moeten ze grondstoffen verbouwen en verkopen aan de brouwerijen. Na de verkoop mag je bouwen. Elke speler beschikt over 6 bouwplaatsen waarop hij naar believen mag bouwen en verbouwen. Elk gebouw heeft zijn eigen voordeel, maar na enkele rondes moet je keuzes maken. De speler die als eerste 6 paleizen bouwt, wint. Een paleis blokkeert het veld waarop je het bouwt en biedt geen extra voordeel.
Een spelerbordje: bij de start van het spel produceren alle spelers 1 water, 1 gerst en 1 hop.

Gebouwen en grondstoffen.

Aan het begin van een ronde trekken alle spelers 3 kaarten van hun stapel. Daarna ontvangen ze grondstoffen voor hun productievelden. De speler die de vorige ronde het minste geld heeft verdiend, bezoekt als eerste de brouwerijen. Hij kiest een brouwerij waaraan hij zijn grondstoffen verkoopt. De grondstoffen worden op de brouwerij op de passende vakjes gelegd.
Indien deze velden al bezet zijn, moet de speler zijn grondstoffen in de voorraad leggen. Voor elke grondstof die zo in de voorraad verdwijnt, moet hij de overeenkomstige prijsmarkeerder een veld zakken. Een speler sluit de fase aan door zijn inkomen (het geld dat hij deze ronde ontvangt van verkoop en banken) met een fiche te markeren.
De brouwerijkaarten.

Bouwen.

De speler die het laagst staat op het inkomstenspoor begint. Hij mag 1 of 2 kaarten uit zijn hand bouwen. De kosten voor het bouwen staan op de gebouwkaarten. Elke speler heeft 6 bouwplaatsen op zijn spelbordje. Je kiest zelf op welk veld je bouwt. Als je bouwt op een bezet veld, leg je het oude gebouw af.
Je ontvangt de voordelen van de gebouwen die op je spelbord liggen. Gebouwen zorgen voor extra inkomen, extra grondstoffen, goedkoper bouwen, …
Enkele gebouwen: met de bouwkraan kost bouwen 2 munten minder, via de Lumpensammler kan je handkaarten in de speldoos leggen, op de markt kan je goederen ruilen, rechts bovenaan is paleiskaart nummer V.

De prijs van een paleis verhoogt tijdens het spel. Als een speler een paleis bouwt, moet hij een blokje van de prijskaarten wegnemen. Als dit het laatste blokje is, verhoogt de prijs. (Leg de bovenste prijskaart af.) Bij de start kost een paleis 8 munten, op het einde 18.

Tenslotte kiest de speler één handkaart die hij overhoudt. Overgebleven kaarten legt hij in een volgorde naar keuze onder zijn trekstapel.
Als alle spelers hun beurt hebben uitgevoerd, wordt de marktprijs per brouwerij aangepast. Voor elk leeg veld op de brouwerijkaart stijgt de prijsmarkeerder 1 veld.

Experten!

Experten moeten hun paleizen in volgorde bouwen. Bij de start van het spel Trekken ze 10 kaarten waarvan ze er 1 mogen houden. De rest komt in een zelf gekozen volgorde onderaan de trekstapel. Elke paleiskaart heeft een eigen bouwplaats en moet daarop gebouwd worden. Bovenaan komen van links naar rechts paleis I, II en III, onderaan IV, V en VI.

De winnaar

De speler die als eerste 6 paleizen bouwt, wint.

 

SPELBEOORDELING

Fürstenfeld is vrij eenvoudig aan te leren. Het doet wat denken aan Dominion, maar de twee met elkaar vergelijken zou ik niet doen. Fürstenfeld is een stuk luchtiger en de geluksfactor is een stuk groter. De geluksfactor zorgt ervoor dat heel wat ervaren spelers Fürstenfeld de grond in boren. Ze verwijten het ook een gebrek aan mogelijkheden. Zelf ben ik een stuk minder hard voor deze hersenkronkel van Friedemann Friese. Je kan je natuurlijk dood ergeren aan het feit dat je niet de juiste kaarten trekt, maar daar schiet je weinig mee op. Een andere ingesteldheid kan het spelplezier verhogen. Haal het maximum uit de kaarten die je wel trekt! Soms hoor ik de klacht dat het spel wat eentonig is. De spelers bouwen eerst een vermogen op en als dat groot genoeg is, bouwen ze zo snel mogelijk hun paleizen. Winst en verlies worden dan bepaald door de plaats van de paleizen in de trekstapel. Zelf vind ik dat wat overdreven. Je kan het spel ook winnen door direct paleizen te bouwen (het verschil in prijs tussen het eerste en het laatste paleis is best groot). Gebouwen die eerst waardeloos lijken, kan je misschien toch bouwen zodat ze niet meer in jouw trekstapel terechtkomen. Op die manier komen de paleizen sneller terug. Timing is een belangrijk element. Spelers die eerst kapitaal opbouwen, komen in de meeste gevallen tekort ten opzichte van spelers die stelselmatig bouwen en daarbij rekening houden met het nog nodige kapitaal. Kan ik dit paleis bouwen of kom ik dan geld tekort? Op die manier zal je ook niet het gevoel hebben dat je de laatste beurten niks om handen hebt. Als je eerst kapitaal opbouwt, moet je de laatste beurten inderdaad geen beslissingen meer nemen. Je wacht dan de paleiskaarten af en bouwt. Je mist dan ook de spanning van het verbouwen, welk gebouw leg je af, welke gebouwen blijf je houden?
Ik vat even samen: de beleving van Fürstenfeld hangt voor een groot deel af van de ingesteldheid en de speelwijze van de spelers. Als je roeit met de riemen die je hebt, kan dit spel een uitdaging bieden. Dit is zeker het geval als je de spelregels voor experten toepast. Als je focust op het opbouwen van kapitaal om daarna zo snel mogelijk paleizen te bouwen, zal de ergernis groot zijn als de juiste kaarten niet willen verschijnen. Hoe dan ook, dit is geen topper zoals Funkenschlag. Binnen het genre familiespelen houdt Fürstenfeld zeker stand, vind ik. Het is wel zo dat de kleine grondstoffen je fijne motoriek op de proef stellen en dat de brouwerijkaarten misschien iets steviger op het spelbord hadden mogen liggen. (Bijvoorbeeld door een inkeping in het spelbord.
De afbeeldingen voor de paleiskaarten vind ik wat vreemd gekozen en de voorkant van de doos neigt naar het afschuwelijke. Daar kan de meerderheid zich in vinden, denk ik.

Maart 2010

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *