Fzzzt! – Review

Links Surprised Stare Games Ltd

kort gesteld

Elke speler start het spel met een aantal robots.
startset
In het midden van de tafel ligt een aanbod van 8 nieuwe kaarten. De meest rechtse kaart bepaalt hoeveel kaarten uit het aanbod tegelijk open gelegd worden.
start
Spelers gebruiken de kaarten uit hun startset om extra kaarten uit het aanbod te kopen. Er wordt blind geboden, de winnaar legt de kaarten van zijn bod af. De verliezers nemen hun kaarten terug op handen. Schud jouw afgelegde kaarten en neem er 6 terug op handen na de veiling van de 8ste kaart. Dat mag ook indien geen enkele speler nog kaarten op handen heeft.
In het aanbod vind je naast nieuwe robots
nieuwe robots
ook productieplannen.
productie eenheid
Door deze plannen uit te voeren kan je punten verdienen. Op het eind van elke ronde mag je robots bij productieplannen leggen. Ze blijven daar dan liggen tot het eind van het spel. Je kan ze niet meer gebruiken om te bieden. (Handig om robots met een lage biedwaarde weg te spelen!) Het symbool links onder op een robotkaart heeft aan waarvoor hij gebruikt kan worden. Een robot met meerdere symbolen kan toch maar één taak uitvoeren!
Een nieuwe ronde start met het vormen van een nieuw aanbod. Als er daarvoor onvoldoende kaarten zijn, stopt het spel.
Elke robot levert punten op. Je kan extra punten verdienen door productieplannen correct uit te voeren. Als je een productieplan niet uitvoert, verlies je punten. De speler met het meeste punten wint.
Voorbeeld punten voor productie: -6 + 5 + 6 (2 x 3)
score

MIJN GEDACHT

Fzzzt is een vlot kaartspel met enkele leuke elementen. De combinatie bieden/deckbuilding bevalt me wel en ook de manier waarop punten gescoord worden is prima. Alleen het bieden zelf komt na een tijdje wat repetitief en saai over. Het geheel duurt net lang genoeg. De korte tijdsduur zorgt er voor dat je bezig blijft met het organiseren van robots en opdrachten. Fzzzt is iets wat je nu en dan eens ter afwisseling kan spelen. Je zal er in elk geval je tafel niet mee verslijten. De richtprijs is 9€ maar wij hebben niet eens de helft betaald. Een kat in een zak kun je dit dus niet noemen.

Juli 2014