Galaxy Trucker – Review

Auteur
Vlaada Chvatil
Uitgever QWG Games
Aantal spelers 2 tot 4
Spelduur
60 – 90 minuten
Jaar van uitgave 2007
Prijs 45.95€
Recensie door
Vandenbogaerde Fabrice
Score 8.5/10
Links QWG Games
Bijzonderheden Genomineerd meest innovatieve spel, Dice Tower Awards 2007.
Spiele Hit mit Freunden, Spiel der Spiele 2008.
7de plaats Deutscher Spiele Preis 2008.
Aanbevolen Spiel des Jahres 2008.

SPELMATERIAAL

Met 2 bijgeleverde kartonnen kanten kan je 4 vakken maken in de speldoos. Daarin stop je:

  • 1 vluchtbord,
  • 8 dubbelzijdige ruimteschipborden,
  • 60 avonturenkaarten (20 per ronde),
  • 64 kosmische credits (= de geldeenheid),
  • 144 ruimteschip onderdelen,
  • 4 genummerde fiches,
  • 40 witte astronauten,
  • 8 aliens (4 per kleur),
  • 8 ruimteschepen (2 per kleur),
  • 36 batterijen,
  • 56 goederenblokjes (4 per kleur),
  • 1 bordje met regels voor ronde 2 en 3,
  • 2 dobbelstenen,
  • en 1 zandloper.

Het materiaal ziet er vrij duurzaam uit en geeft wel een ‘spacy’ karakter.

SPELBESPREKING

Inleiding

Een nieuwe manier van afval transporteren is ontstaan. Maak gewoon een ruimteschip uit afval en vlieg daarmee naar verschillende bestemmingen. Moedige piloten trotseren piraten en meteoren om zoveel mogelijk astronauten en goederen te leveren. Om alles nog wat spannender te maken, doen ze dat om het eerst.

Voorbereiding

Elke speler neemt een ruimteschipbord en een starttegel. De starttegel wordt op het bord gelegd. Elke speler neemt 2 ruimteschepen in dezelfde kleur als de starttegel.
De ruimteschip onderdelen worden gedekt en goed bereikbaar voor iedereen op tafel gelegd. De rest van het materiaal wordt opzij gelegd.

Spelverloop

Ruimteschip bouwen.

Het bouwplan van een ruimteschip (ronde 2).

Gelijktijdig bouwen de spelers aan hun ruimteschip. Neem een onderdeel uit de voorraad, bekijk het en beslis wat je ermee gaat doen. Je kan een onderdeel open terugleggen bij de voorraad. Je kan een onderdeel aan jouw schip toevoegen of je kan een onderdeel reserveren voor later gebruik. Voor het bouwen van een ruimteschip gelden enkele eenvoudige regels.

  • Je moet binnen het bouwplan van je ruimteschipbord blijven.
  • Je begint met jouw starttegel en voegt daar onderdelen aan toe. Elk nieuw onderdeel moet aan een reeds geplaatst onderdeel gebouwd worden.
  • Enkele verbindingen worden aan enkele gebouwd, dubbele aan dubbele. universele verbindingen kunnen overal aangesloten worden.
  • Alle verbindingen moeten passen.

Daarnaast zijn er verschillende onderdelen die elk een eigen voordeel bieden. Soms gelden ook extra bouwregels.


Van links naar rechts: spelerscockpits, alien cockpit (extra motoren), gewone cockpit, alien cockpit (extra vuurkracht).

  • Cockpits zorgen voor meer bemanning.
  • Motoren verzorgen de stuwkracht van het schip. De uitlaat moet naar achter wijzen en direct onder een uitlaat mag niet gebouwd worden.
  • Kanonnen kunnen in alle richtingen wijzen. Het vakje voor het kanon moet leeg blijven. Kanonnen zorgen voor schietkracht. Kanonnen die opzij of naar achter wijzen hebben maar halve schietkracht.
  • Dubbele kanonnen en dubbele motoren hebben dubbel zoveel kracht als hun enkele soortgenoten. Om ze te activeren heb je wel batterijen nodig.
  • Batterijen activeren dubbele kanonnen en motoren of schilden.
  • Schilden beschermen je schip tegen kleine meteoren en normale treffers. Eén schild beschermt 2 zijden van het schip.
  • Laadruimten en speciale laadruimten bieden plaats en goederen en speciale goederen.
  • Structurele modules bevatten veel verbindingen.
  • Alien cockpits kunnen een alien opleveren. Ze moeten naast gewone cockpits gebouwd worden.
    Van links naar rechts: motoren, kanonnen, schild, speciale laadruimte, laadruimte, structurele module en batterijen.

De speler die als eerste zijn schip gebouwd heeft, neemt fiche nummer één. De tweede neemt fiche nummer twee. Dit gaat zo door tot elke speler zijn schip heeft afgebouwd en een fiche heeft. De fiches bepalen de lanceervolgorde.
Je kan er ook voor kiezen de zandloper te gebruiken om tijdsdruk op je medespelers uit te oefenen.

Lancering.

De schepen van de spelers worden op het vluchtbord geplaatst. De speler met het laagste getal vooraan natuurlijk. Afhankelijk van de ronde moet tussen de schepen een aantal lege plaatsen voorzien worden.
In de cockpits van de ruimteschepen worden 2 astronauten geplaatst. Spelers met aliencockpits kunnen in plaats daarvan ook een alien kiezen. In batterijen worden batterijen geplaatst.
Er worden drie stapels avonturenkaarten (volgens de regelkaart van de huidige ronde) klaargelegd. Spelers die dat wensen, kunnen tijdens het bouwen de stapels bekijken. Leg deze kaarten dan voor het bouwen klaar. Net voor de lancering wordt nog een 4de stapel vluchtkaarten toegevoegd.
Het vluchtbord met in het midden de waarden van de grondstoffen, de punten voor de rangorde en het mooiste schip. Onderaan plaats voor de vluchtkaarten.

Vlucht.

De vluchtleider draait de eerste kaart om en handelt ze af. Deze kaarten kunnen er voor zorgen dat de volgorde van de ruimteschepen verandert. De speler op de eerste plaats is altijd vluchtleider. Vluchtkaarten kunnen leuk maar ook minder aangenaam zijn.

  • In een open ruimte kan je lekker hard vlammen. De kracht van de motoren bepaalt hoeveel stappen de spelers vooruit vliegen.
  • Als je een verlaten schip tegenkomt, kan je wat bemanning opofferen om het te herstellen. Dit levert kosmische credits op. Je verliest wel een aantal vluchtdagen. Als de vluchtleider deze mogelijkheid laat schieten, mag de volgende speler beslissen. Slechts één speler kan profiteren van een verlaten schip.
  • Een verlaten ruimtestation werkt zoals hierboven. Het levert goederen op in plaats van geld en je verliest je bemanning niet, je moet gewoon het aangegeven aantal aan bemanning bezitten.
  • Op planeten kan je landen en goederen oppikken. Je verliest wel een aantal vluchtdagen. Dat wil zeggen dat jouw schip een aantal vakken achteruit wordt geplaatst. Het precieze aantal staat op de kaart. Je mag goederen alleen oppikken als je er ook plaats voor hebt in jouw schip. De vluchtleider kiest als eerste een planeet. Zijn er nog planeten over dan komen ook de anderen aan bod.
  • Meteorenzwermen slaan in op de schepen. Dobbelstenen bepalen waar de meteoren inslaan. Kleine meteoren ketsen af op jouw schip, tenzij ze een open verbinding raken. In dit geval moet je het onderdeel verwijderen. Je kan met een batterij ook een schild activeren om jouw schip tegen de inslag van een kleine meteoor te beschermen.
    Grote meteoren kan je alleen met vuurkracht vernietigen als je een kanon hebt dat in de juiste rij en juiste richting schiet. Lukt dat niet dan moet je een onderdeel verwijderen. Het kan gebeuren dat je meerdere componenten in één keer moet verwijderen omdat ze niet meer vasthangen aan het schip.
  • In een oorlogsgebied verliest de speler met het minste bemanningsleden 3 vluchtdagen. De speler met de zwaktste motoren verliest twee astronauten en de speler met de zwakste kanonnen wordt aangevallen met licht en/of zwaar kanonvuur. Licht kanonvuur kan je afwenden met een schild. Zwaar kanonvuur kan niet tegengehouden worden.
  • Speciale gebeurtenissen worden uitgevoerd naargelang de tekst op de kaart.
  • Smokkelaars, slavenhandelaren en piraten vallen de spelers in spelersvolgorde aan tot ze verslagen worden. Bovenaan de kaart staat wat je kunt verliezen en hoe sterk de vijand is. Onderaan staat de beloning als je wint.

De winnaar

Bij aankomst ontvangen de spelers geld voor grondstoffen en rangorde. Ook de speler met het mooiste schip ontvangt een bonus. Voor afgebroken onderdelen wordt een boete betaalt. De speler met het meeste geld na 3 rondes wint het spel.

 

SPELBEOORDELING

Galaxy Trucker biedt een origineel concept. Bouw een ruimteschip en probeer er een zo geslaagd mogelijke vlucht mee te maken. Heel wat gevaren kun je voorzien, maar het noodlot kan altijd toeslaan en dan kan het rap voorbij zijn met jouw schip. Dit spel speel je in eerste instantie voor het plezier, een overwinning is mooi meegenomen. De spelregels zijn vrij grappig opgesteld en staven dit vermoeden. Zelfs de spelonderdelen versterken dit gevoel. Als je de bouw van jouw schip minutieus voorbereidt, maar dan toch door piraten aan flarden geschoten wordt, moet je daar het leuke van inzien. Er blijven alleen frustraties over als je dat niet doet. De vluchtleider heeft het voordeel dat hij de beste planeten kan kiezen, maar ook het nadeel dat piraten hem als eerste aanvallen. Je kan de kaarten wel vooraf inzien, maar de volgorde blijft een raadsel. Ook aan de grillen van de dobbelstenen kan je niet altijd ontsnappen.
Voor mij betekent dit spel pure ontspanning en ook dat mag wel eens. Een topper in zijn genre.

Juni 2009

Over Fabrice

Oprichter van Spellenclub13.be en heeft heel wat recensies en reviews op zijn naam staan.

Alle berichten door Fabrice →

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *