Ganster – Review

Auteur Thorsten Gimmler
Uitgever Amigo Spiele
Aantal spelers 2 tot 5
Spelduur 60 minuten
Jaar van uitgave 2007
Prijs 29.95€
Recensie door Vandenbogaerde Fabrice
Score 7.0/10
Links Amigo Spiele

SPELMATERIAAL

De speldoos biedt onderdak aan 15 puntentegels, 100 gangsters (20 per kleur), 5 scoretellers (1 per kleur), 5 auto’s (1 per kleur), 15 bewegingskaarten (3 per kleur), 5 spelersborden (1 per kleur), 6 casinokaarten, 13 wijkkaarten, 3 samenvattingskaarten, 8 verdubbelfiches en 30 speciale gereedschapsfiches. Het spelmateriaal is stevig en taalonafhankelijk.

SPELBESPREKING

Inleiding

De spelers staan elk aan het hoofd van een beruchte maffia familie. Met hun auto rijden ze door verschillende wijken waar ze handlangers ophalen of afzetten. Dit met de bedoeling om zoveel mogelijk macht uit te oefenen in deze wijken. Hun auto’s worden uitgerust met nieuwe technologieën en zo nu en dan verdwijnt een gangster in het water.

Voorbereiding

Het spelbord wordt in het midden gelegd en de 10 van de 15 puntentegels worden op het spelbord gelegd. 1 per wijk, de rest wordt terug in de doos gelegd.
De speciale gereedschapsfiches worden geschud, elke speler ontvangt er 1 en 3 worden in Gold Coast gelegd. De casinokaarten worden geschud en naast het spelbord gelegd.
Elke speler ontvangt een spelerbord, een auto, 3 bewegingskaarten en 9 gangsters in zijn kleur. Aan de hand van de wijkkaarten plaatst elke speler 1 auto en 2 gangsters op het spelbord. Daarna worden deze kaarten geschud en naast het spelbord gelegd.

Spelverloop

In totaal worden 3 rondes gespeeld. Elke ronde eindigt met een telling. Na die telling worden de wijkkaarten terug geschud, verdwijnen de verdubbelfiches en ontvangen de spelers nieuwe (2de ronde 6, 3de ronde 5) gangsters. Een speler die aan de beurt is, kan ofwel rijden met zijn auto ofwel gangsters laden of lossen.

Rijden.

In het begin van het spel leg je jouw 3 bewegingskaarten open voor je neer. Als je wilt rijden, draai je één van die kaarten om en verplaats je jouw wagen evenveel wijken (1,2 of 3) als het getal op die kaart aangeeft. Heen en weer rijden is verboden.
Liggen alle kaarten gedekt voor je op tafel dan mag je deze op het einde van jouw beurt terug omdraaien. Daarna trek je de bovenste wijkkaart en plaats je een verdubbelfiche in die wijk. Draai je een agentkaart om, dan gebeurt er niks.

Laden en lossen.

In de wijk waar je auto staat mag je één gangster lossen of laden.

  • Als je een gangster lost, dan mag je hem op het eerst vrije vakje van de puntentegel plaatsen. Dit is het vakje naast de laatst geplaatste gangster. Gaten worden pas opgevuld als alle andere plaatsen bezet zijn. Hoe verder naar beneden en naar rechts je gangster geplaatst wordt, hoe hoger zijn rang. Dit is belangrijk bij gelijkstanden.
  • Laden doe je door gelijk welke gangster vanop de puntentegel terug in je auto te plaatsen. Eigen gangsters comfortabel in de zetels, vreemde gangsters vliegen in de kofferbak. Daar is echter maar plaats voor 1 gangster.
  • Sta je in Gold Coast dan mag je vreemde gangsters ook in het water gooien waar ze de rest van het spel spartelen voor hun leven. In Gold Coast bekom je bovendien ook speciale gereedschapsfiches, er ligt echter wel geen puntentabel.

In de wagen van de blauwe speler bevinden zich 4 eigen gangsters. In de kofferbak zit 1 gele gangster. De speciale gereedschapsfiche links geeft aan dat hij tijdens het bewegen telkens 1 extra wijk verder mag rijden. De fiche rechts maakt het mogelijk dat hij 2 gangsters per keer uitlaadt. Verder zijn er nog fiches waardoor je 2 gangsters in de kofferbak kan stoppen, waarmee je eigen gangsters beschermt in de wijk waar je auto staat, waarmee je vreemde gangsters uit naburige wijken mag inladen en waarmee je een vreemde auto een wijk mag verplaatsen als je met jouw auto toekomt.

De winnaar

Een ronde eindigt als alle verdubbelfiches, dit zijn er 8, op het spelbord liggen. Daarna volgt een telling. Wie na de derde telling het meeste punten heeft verzameld, mag zich de meest gevreesde maffiabaas van het land noemen.

De getallen op de puntentabel geven aan hoeveel punten er verdiend kunnen worden per rang. De rang wordt bepaald door het aantal gangsters die zich op de puntentabel bevinden. De speler met de meeste gangsters heeft de eerste rang, enz…. Bij gelijkstand wint de speler die de gangster met de hoogste rang bezit. ( Zie ook laden en lossen). Een verdubbelfiche bij een wijk, verdubbelt alle punten.
Het is niet zo dat in alle wijken de speler met de hoogste rang de meeste punten verdient. Soms zijn de meeste punten weggelegd voor de speler met de tweede, derde of zelfs vierde rang. De waarde van het vraagteken wordt bepaald door de bovenste casinokaart om te draaien. Deze kan een waarde van 1 tot en met 6 hebben.

Links behaalt de gele speler de eerste rang en 5 punten, de grijze speler 4 en de blauwe speler 1 punt.
Rechts behaalt de grijze speler 4 punten, de gele 6, de punten van de blauwe speler worden bepaald door de casinokaart.

 

SPELBEOORDELING

Gangster is een makkelijk aan te leren meerderheidsspelletje. De beurten volgen elkaar vliegensvlug op en je eigen beurt is zo voorbij. Het feit dat je vreemde gangsters ook in het water kan dumpen is een leuk spelelement dat sterk aanleunt bij het spelthema. De manier waarop de puntenfiches zijn opgesteld zorgen er voor dat je bij de pinken moet zijn. In het begin is het wat wennen aan dit puntensysteem maar eenmaal je dat door de vingers hebt, kan je aardig op de zenuwen van de tegenstrevers werken, een beetje gangster doet natuurlijk niks liever. Het is raadzaam niet te snel de koppositie in te nemen. De andere spelers zouden de krachten dan wel eens kunnen bundelen tegen jou. Je kan het ze natuurlijk niet kwalijk nemen, het zijn immers gangsters voor iets. Hoop dan maar dat uw gangsters zwemles gevolgd hebben.
Het komt er dus op neer in het begin niet te veel achterstand op te lopen en in de laatste ronde toe te slaan. Zie je dat twee spelers vechten om een wijk, concentreer je dan maar op de andere wijken. Er is natuurlijk ook wat geluk mee gemoeid door het draaien van de casinokaarten die de waarde van het vraagteken bepalen en de wijkkaarten waar de verdubbelaars komen, maar dit werkt niet storend.
Al bij al is Gangster een leuk en vlot spel waarmee je de minder geoefende speler zeker kan boeien. Liefhebbers van het echte werk zullen er waarschijnlijk minder verzot op zijn.

November 2007

Over Fabrice

Oprichter van Spellenclub13.be en heeft heel wat recensies en reviews op zijn naam staan.

Alle berichten door Fabrice →

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *