Ghost Stories – Review

Auteur
Antoine Bauza
Uitgever Repos Production
Asmodéé editions
Aantal spelers 1 tot 4
Spelduur
60 – 90 minuten
Jaar van uitgave 2008
Prijs 35.95€
Recensie door
Vandenbogaerde Fabrice
Score 8.5/10
Links Asmodée editions
Repos Production
Online spelen (mediafire, je moet wel een stuk downloaden)
Bijzonderheden Dit is een Coöperatief spel.

SPELMATERIAAL

Heel wat spelmateriaal verdwijnt in het middenvak van de speldoos.

  • 4 spelborden, dubbelzijdig bedrukt,
  • 10 Dorptegels, dubbelzijdig bedrukt (waarvan 1 blanco),
  • 3 Tao dobbelstenen (met gekleurde vakken),
  • 1 speciale Tao dobbelsteen (grijs ipv wit),
  • 1 zwarte Vloek dobbelsteen,
  • 55 Geestkaarten (blauwe achterkant),
  • 10 Incarnaties van Wu Feng (kaarten met rode achterkant),
  • 20 Tao fiches, telkens 4 in 5 verschillende kleuren,
  • 20 Qi fiches,
  • 4 Yinyang fiches (1 per kleur),
  • 4 Taoisten (1 per kleur),
  • 8 klopgeesten,
  • 2 Buddha’s,
  • 1 blauwe “Geen gebruik van Taos” fiche,
  • 1 Enfeeblement Mantra fiche (witte fiche met een perkament),
  • 4 “Geen gebruik van speciale kracht” fiches (1 per kleur),
  • 3 Neutrale Krachten fiches,
  • speloverzichten en een scoretabel.

Heel wat materiaal dus. Degelijke kwaliteit ook. De spelelementen slagen er ook in een wat donkere sfeer te scheppen.

SPELBESPREKING

Inleiding

4 Taoisten (geest-uitdrijvers) verdedigen een dorp tegen boosaardige geesten, aangevoerd door Wu Feng, de “Koning van de Negen Hellen”.

Voorbereiding

Leg de 9 Dorptegels in een vierkant van 3 op 3 tegels met de actieve zijde (waarop een dorpsbewoner staat) naar boven. Leg daarna langs elke zijde van het vierkant 1 van de vier speelborden.
Kies de eigenschap voor elke Taoist die in dit spel gebruikt wordt, en leg deze zijde van de spelborden naar boven. Een speler speelt met de Taoist in de kleur waarvan het spelbord in zijn richting ligt.
Bij minder dan 4 spelers zijn sommige borden onbemand. Dit worden Neutrale Borden genoemd. De Toaist(en) in die kleur(en) doen dan ook niet mee in het spel.

Elke speler ontvangt 4 Qi, één Tao fiche en de YinYang fiche in zijn kleur. De Taoist wordt op de middelste dorpstegel gezet.
Op elk leeg bord wordt 3 Qi geplaatst.
De boeddha figuren worden op hun dorpstegel gezet. De geestkaarten worden geschud en vormen een gedekte stapel. 1 Wu Feng kaart wordt tussen deze kaarten gestopt op de 10de plaats van onder geteld.

Spelverloop

Om beurt voeren de spelers 2 verplichte fasen uit. Tijdens de Yin fase worden de geesten geactiveerd, tijdens de Yan fase de taoisten.

Yin.

  • De geesten met een centraal symbool die op het bord van de speler staan worden geactiveerd. Dit kunnen klopgeesten of foltergeesten zijn.
    Klopgeesten worden telkens een vak vooruit gezet tot ze de stad bereiken. Als ze de stad bereiken, schakelen ze een dorpstegel uit.
    Voor elke foltergeest moet eenmaal met de zwarte dobbelsteen gegooid worden. De gebeurtenis op de dobbelsteen wordt uitgevoerd. Het kan zijn dat er niks gebeurt, dat een dorpstegel inactief wordt, dat een nieuwe geest gespeeld moet worden, dat je 1 Qi verliest, of dat je al je Tao fiches moet afgeven.
  • Als de 3 velden van jouw bord bezet zijn, verlies je 1 Qi en eindigt de Yin fase direct.
  • De Yin fase eindigt met de komst van een nieuwe geest. Deze geest wordt op het bord van zijn kleur gelegd. Zwarte geesten worden op het eigen bord gelegd. Een symbool linksonder wordt geactiveerd bij de komst van de geest.

Yan.

  • De speler mag zijn taoist naar een aangrenzende stadstegel plaatsen. Deze verplaatsing mag ook diagonaal gebeuren.
  • Daarna mag de speler de hulp van een stadsbewoner inroepen of proberen een geest te verjagen. De kracht van een geest staat op de kaart. De speler probeert de kracht te evenaren door het juiste kleur met de dobbelstenen te gooien. Hij mag aanvullen met Tao fiches. Spelers die zich op dezelfde tegel bevinden mogen Tao fiches van elkaar gebruiken. Na het verjagen van een geest ontvang je meestal een beloning. Soms wordt je ook vervloekt. Dit staat aangegeven op de kaart van de geest.
  • Als je in bezit bent van een buddha, mag je die nu op het spelbord plaatsen. Buddhas verjagen geesten.
  • De Yin Yan fiche kan ingeleverd worden om de hulp van eender welke dorpsbewoner in te roepen.
  • Als je jouw laatste Qi fiche verliest, ben je dood. Je verliest al je bezittingen maar de geesten op jouw bord blijven actief.
  • Elke Taoist heeft ook een speciale eigenschap die hij mag gebruiken. Deze laat ik je echter zelf ontdekken.

De dorpbewoners.

Negen dorpbewoners proberen de spelers een handje toe te steken. Elk hebben ze hun eigen vaardigheden.

Begraafplaats, kruidenwinkel en tempel.

  • Begraafplaats: plaats een dode taoist terug in het spel en geef hem 2 Qi. Gooi daarna met de zwarte dobbelsteen.
  • Kruidenwinkel: gooi met twee dobbelstenen en neem de overeenkomstige Tao fiches.
  • Tempel: neem een Buddha figuur.
  • Gebedscirkel: leg een taofiche op de cirkel. Alle geesten in die kleur zijn 1 zwakker.
  • Tovenaarshut: verwijder voor 1 Qi een geest.
  • Nachtwaker: plaats alle klopgeesten van één bord terug op hun kaarten.
  • Theehuis: trek 1 Qi en een Tao fiche naar keuze. Breng daarna een geest in het spel.
  • Altaar: draai een dorpstegel terug naar de actieve zijde. Breng daarna een geest in het spel.
  • Paviljoen: verplaats een geest en een taoist.

Gebedscirkel, tovenaarshuit, nachtwaker,
theehuis, altaar en paviljoen.

 

De winnaar

10 kaarten voor het einde komt de incarnatie van Wu Feng (samen met 1 Qi en 1 Ying Yang fiche) tot leven. De spelers winnen als ze die kunnen verslaan. De spelers verliezen als ze allen dood zijn of als er 4 stadstegels inactief zijn of als er 3 stadstegels op rij inactief zijn of als de stapel met geesten op is vooraleer Wu Feng verslagen is.

 

SPELBEOORDELING

Ghost Stories heb ik op het spellenspektakel 2008 gedemonstreerd. Eerst leek mij dat een helse karwij vanwege het vele materiaal en de spelregels. Toch viel dit goed mee dankzij de symbolen en de samenvattingen. Iedereen die het een kans gaf, kon vrij snel volgen.
Het spel zelf en het spelmateriaal viel in de smaak. Ghost Stories biedt een echte uitdaging omdat de moeilijkheidsgraad vrij groot is. Je moet bij de pinken zijn en de mogelijkheden goed inschatten om dit spel tot een goed einde te brengen.
Aan variatie ook geen gebrek. Daarvoor zorgen de verschillende reïncarnaties, de volgorde van de kaarten en de variabele opstelling van de stad.
Het spelmateriaal is degelijk en creëert de juiste sfeer.
Je kan dit spel ook alleen spelen, maar omdat ik daar uit principe niet aan begin, kan ik jullie daar ook niet veel over vertellen. Ik kan u wel meegeven dat dit spel vanaf 3 spelers zeer geslaagd is. Dit kan ik afleiden uit de reacties van de mensen die het gespeeld hebben en uit eigen ervaring.

Juni 2009

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *