Go West – Review

Auteur Leo Colovini
Uitgever Phalanx Games
Aantal spelers 2 tot 4
Spelduur 45 minuten
Jaar van uitgave 2005
Prijs 24.95€
Recensie door Vandenbogaerde Fabrice
Score 6.3/10
Links Phalanx Games
Leo Colovini

SPELMATERIAAL

 

De speldoos bevat 1 spelbord, 80 spelkaarten, 20 houten huifkarren, 120 investeringsschijven in 4 kleuren, 4 houten dubbele actieschijven in 4 kleuren, 4 scorepionnen in 4 kleuren, 4 zwarte marktscheiders en de spelregels. Het materiaal is stevig en van goede kwaliteit.

SPELBESPREKING

Inleiding

Terwijl grote aantallen arme immigranten vanaf de oostkust van Amerika naar het beloftevolle westen trekken, profiteren de spelers van de huifkarrenvloed die voorbijkomt. Wie het beste handel drijft met de immigranten zal het spel winnen.

Voorbereiding

Het spelbord wordt in het midden van de tafel gelegd en de 20 huifkarren starten in New England.
Elke speler ontvangt alle materiaal in zijn kleur, de scorepionnen starten op veld 10 van het scorespoor. Elke speler ontvangt ook 6 uitbetalingskaarten in zijn kleur.
De actiekaarten worden geschud en elke speler krijgt er 7 op handen.
Op elke markt wordt een marktscheider geplaatst.

Spelverloop

De spelers handelen op de 4 markten. Er worden meer punten verdient als er meer huifkarren stoppen aan de markt. Wie aan de beurt is moet één van onderstaande acties uitvoeren.

Een actiekaart spelen.

Eerst en vooral moet de speler de kosten van de actiekaart betalen.

  • Voor elke munt op de kaart moet hij een investeringsschijf afgeven. Er mag ook met punten betaald worden.
  • Daarna mag hij investeringsschijven op de markt leggen van het gebied dat op de kaart staat. Die schijven worden in wijzerzin op de markten gelegd. Zijn alle plaatsen volzet, dan wordt de marktscheider één plaats opgeschoven. De eigenaar van de schijf op dit veld krijgt zijn schijf terug. De nieuwe schijf komt dan op het vrije veld.
  • De speler mag evenveel huifkarren verplaatsen als op de kaart aangegeven staat. Alle huifkarren kunnen uitsluitend naar het westen worden verplaatst. De verplaatsingen mogen naar believen verdeeld worden onder de huifkarren.

Een uitbetalingskaart spelen.

De speler moet eerst de laagste uitbetalingskaart spelen. De kosten worden betaald met investeringsschijven. Alle spelers krijgen nu overwinningspunten.

Kaarten verkopen.

De speler legt een actiekaart af en ontvangt investeringsschijven uit de doos.

Dubbele actieschijf.

Een speler die deze schijf inzet, mag direct na elkaar twee gelijke of verschillende acties uitvoeren. Daarna legt hij zijn schijf af. Als alle spelers hun schijf hebben gebruikt, keren de schijven naar de eigenaars terug.

De winnaar

Bij elke telling kunnen alle spelers punten verdienen. Op het einde van het spel volgt nog een eindtelling. Punten worden gescoord op de markt.

  • Elke huifkar levert één punt op. Zijn er minstens evenveel huifkarren als investeringsschijven, dan krijgt elke speler per schijf een punt.
  • Is dat niet het geval, dan krijgt de speler met de meeste schijven eerst punten voor al zijn schijven. Zijn er nog huifkarren over, dan gaan die punten naar de tweede in rang.
  • Zijn er niet genoeg huifkarren en bezitten beide spelers evenveel schijven dan worden punten verdeeld volgens de rangorde op de markt van die twee spelers. De schijven die in wijzerzin het dichtst bij de marktscheider liggen, verdienen eerst punten.

Het spel eindigt als een speler 50 punten totaliseert of als in de eerste 2 landen geen huifkarren meer staan. In het laatste geval mag de actieve speler zijn beurt nog afwerken en wint de speler die na de eindtelling de meeste punten heeft.

 

SPELBEOORDELING

Leo Colovini heeft met Cartagena, Clans en De Bruggen van Shangrila zijn kunnen reeds bewezen. Telkens heeft de speler de keuze uit 1 of 2 acties en moet hij daarmee zoveel mogelijk voordeel zien te halen. Go West wijkt een beetje af van dit simpele spelsysteem. Verschillende kaarten zorgen voor verschillende mogelijkheden en de telling is vrij ingewikkeld, vooral in het begin. Het puntensysteem zorgt ervoor dat je moeilijk de scoremogelijkheden kan overzien en dit belemmert een stuk het vlot spelen. Je moet ook wat geluk hebben bij het trekken van de kaarten. Het kan gebeuren dat een medespeler een grote slag binnenhaalt zonder dat jij daar echt iets kan aan doen, frustrerend. Dat je zelf het moment van de telling kan bepalen werkt dan weer positief. Voor de mensen die het overzicht kunnen behouden dan toch. Zelf speel ik het spel liever met 2 dan met 3 of 4. Niet dat ik niet sociaal voelend ben, gewoon omdat de telling dan een stuk overzichtelijker is en je wat meer kan plannen.
Go West is geen draak van een spel. Toch mist het wat waardoor het een goed spel genoemd kan worden. Na één keer spelen heb ik niet het gevoel dat ik het nog eens wil spelen. Als het er toch eens van komt, moet ik misschien mijn mening herzien. (maar ik vrees ervoor)

September 2006

Over Fabrice

Oprichter van Spellenclub13.be en heeft heel wat recensies en reviews op zijn naam staan.

Alle berichten door Fabrice →

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *