Goldland – Review

Auteur Wolfgang Kramer
Uitgever Goldsieber
Aantal spelers 2 tot 5
Spelduur 60 – 90 minuten
Jaar van uitgave 2002
Prijs 30.00€
Recensie door Vandenbogaerde Fabrice
Score 7.6/10
Links Goldsieber
Wolfgang Kramer

SPELMATERIAAL

De doos, die gerust wat meer opbergvakken mocht hebben, herbergt volgende zaken: 7 avontuurschijven, 36 ontdekkingsschijven, 8 schatten, 112 goederen, 1 tempel, 22 goudstukken, 5 amuletten, 1 voorraadsveld, 49 gebiedskaarten, 5 spelfiguren, 5 rugzakken, 50 kampen in 5 kleuren, 5 speloverzichten en de spelregels.

SPELBESPREKING

Inleiding

Onontgonnen land ligt voor jou, je bent ervan overtuigd dat daar onmetelijke rijkdom verborgen ligt. Op je ontdekkingstocht naar die rijkdom zal je verschillende avonturen tot een goed einde moeten brengen. Daarvoor is het belangrijk dat je de juiste zaken in je rugzak zitten hebt. Hoe voller de rugzak, hoe lastiger de tocht!

Voorbereiding

Een aantal gebiedskaarten worden als start open op tafel gelegd. De overige kaarten worden geschud en gedekt op tafel gelegd. De tempel wordt diagonaal tegenover het startveld gelegd. Op de tempel worden naargelang het aantal spelers amuletten en goudstukken gelegd.
De goederen, schatten en ontdekkingsschijven worden aan de zijkant klaargelegd.
Elke speler krijgt 1 avonturier, 10 kampen en een rugzak.
In de rugzak steken 3 schijfjes proviand en 2 parels.

Spelverloop

De gebiedskaarten.

Gebiedkaarten tonen cirkels met daarin goederen. De cirkels hebben verschillende kleuren. Afhankelijk van de kleur hebben ze volgende betekenis:

  • Rood: deze goederen moet men afgeven om een avontuur te doorstaan. Kan of wil men de goederen niet afgeven, dan mag het veld niet betreden worden.
  • Wit: de afgebeelde goederen bezitten is voldoende.
  • Zwart: als men de goederen voor de pijl bezit, krijgt men de goederen die achter de pijl staan er gratis bij.
  • Geel: men kan de afgebeelde goederen afgeven en een schat opdelven of geen goederen afgeven en geen schat opdelven.

De rugzak.

Hoe meer goederen in de rugzak zitten, hoe lastiger het wordt om te bewegen. De verkregen goederen worden telkens op het hoogste vrije cijfer in de rugzak gelegd. Het hoogste vrije cijfer bepaald het aantal stappen dat een avonturier per beurt mag zetten.

De acties.

Elk van de volgende acties mag 1 keer uitgevoerd worden. Wie past krijgt een ontdekkingsfiche.

Bewegen

De speler mag zijn figuur maximum evenveel velden voortbewegen als het hoogste vrije cijfer in zijn rugzak. Als je tijdens de tocht een avontuur doorstaat, mag je daar een kamp bouwen. Velden met eigen kampen mogen gewoon voorbijgelopen worden. Als twee velden niet door wegen verbonden zijn, kan je deze stap alleen zetten door 4 goederen af te geven, je levert zogezegd een extra inspanning.

Goederen verwerven

Slechts 1 maal per beurt kan een speler goederen verwerven. Dit gebeurt voor hij zijn avonturier beweegt of op de plaats waar de avonturier stopt.

Ontdekken

Als je op een veld staat waar een lege plaats aan grenst, mag je ontdekken. Neem een tegel van de stapel en leg hem aan. Je krijgt daarvoor ontdekkingsfiches. Ontdekkingsfiches kunnen geruild worden voor goederen.

De winnaar

De eerste speler die het doelveld bereikt, krijgt 2 goudstukken en een amulet. Wie in dezelfde ronde de tempel bereik, krijgt dezelfde beloning. Daarna worden de goudstukken weggenomen. Wie een amulet bezit krijgt aan het begin van zijn beurt een goudstuk. Wie geen amulet heeft kan er nog één halen aan de tempel. Het spel eindigt als alle amuletten weg zijn of als al het goud van de tempel op is. De speler met het meeste goud wint het spel. Een amulet is 3 goudstukken waard. Er zijn 5 soorten avonturen die elk een verschillend aantal punten opleveren voor de speler die op die avonturen het meeste kampen heeft gebouwd. Deze speler krijgt dan de passende avonturenschijf.

 

SPELBEOORDELING

Goldland is een leuk spel maar mist net datgene waardoor het een fantastisch spel zou kunnen zijn. Het idee van de rugzak die het aantal stappen bepaalt is leuk en zorgt dikwijls voor frustratie als je net niet op die plaats geraakt die voor jouw zo belangrijk is. Het draaien van tegels zorgt natuurlijk voor een beetje geluk maar echt storend is dat niet. Het spel oogt goed en speelt vlot. En toch, door omstandigheden weet het mij niet echt te overtuigen. Misschien ligt dat aan het feit dat de winnaar meestal degene is die het meeste geluk heeft. Je zou denken dat er veel mogelijkheden zijn maar als je een beetje over je stappen nadenkt is dat meestal niet zo. Het is dan ook dikwijls zo dat de spelers elkaar wat naäpen. Tenslotte zijn de interessante velden voor iedereen interessant.

September 2006

Over Fabrice

Oprichter van Spellenclub13.be en heeft heel wat recensies en reviews op zijn naam staan.

Alle berichten door Fabrice →

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *