Great Western Trail – Review

Hoewel Hollywood ons misschien anders wil laten geloven, waren cowboys vooral bezig met het hoeden van hun koeien en niet zozeer met indianen neerschieten. Een belangrijke bron van inkomsten was het verkopen van koeien. In Great Western Trail ben je zo’n cowboy die zijn kudde koeien vanuit zijn woonplaats naar Kansas City en verder wil brengen. Dit doe je een aantal keer in het spel en onderweg kun je alvast koeien van je kudde verkopen, belasting innen, handelen met indianen en zelf gebouwen bouwen om de succesvolste koeienhandelaar van het spel te worden.

Speluitleg

Great Western Trail - Tableau
Iedere speler heeft zijn eigen speelbordje met gebouwtjes, arbeiders en vrijgespeelde acties.

In GWT ben je continue bezig om de weg naar Kansas City af te leggen om daar voor veel geld je koeien te verkopen en vervolgens deze koeien af te leveren via het spoor in een van de steden van het Wilde Westen. Het meeste geld krijg je als je kudde zo waardevol en divers mogelijk is. Zo krijg je meer geld en kun je jouw koeien bovendien afleveren in steden die verder wegliggen en die meer punten opleveren. Dit kost echter weer geld. Je kunt hier op sparen door je eigen spoor uit te breiden. Tijdens dit uitbreiden kun je stations bouwen, die punten en andere voordelen opleveren.

Om in Kansas City te komen moet je eerst een pad langs gebouwtjes afleggen. In het begin van het spel mag je slechts 1 of 3 plaatsen ver reizen per beurt. Er zijn een paar aftakkingen, zodat je niet langs gevaarlijke plekken of gebouwen van medespelers die belasting innen, langs hoeft te gaan.

Als je op een gebouwtje landt, dan voer je de actie uit die er op staat. Je kunt op een neutraal gebouw of eentje die je zelf gebouwt hebt landen. Er zijn vele acties die je kunt doen, maar ze zijn allemaal met elkaar verbonden. Je kunt koeien verkopen voor geld. Daarvoor mag je een nieuwe koe van je persoonlijke deck trekken. Hierdoor kan de samenstelling van je koeien in je hand aantrekkelrijke worden voor de verkoop in Kansas City. Je kunt arbeiders inhuren. Die helpen jou om betere koeien te kopen, betere gebouwen te bouwen of verder aan je spoor te bouwen. Deze laatste acties kun je ook doen op bepaalde gebouwen.

De weg naar Kansas City is niet alleen maar bezaaid met actiegebouwen. Er zijn een paar wegen, waarbij je geld moet betalen om er langs te mogen, dit zijn de gevarenfiches. Je kunt deze vaak omzeilen, maar daarvoor moet je vaak langs gebouwen van je medespelers die belaasting innen. Ook is het mogelijk om deze gevaren af te kopen. Ze zijn punten waard aan het eind van het spel.
bouwen

Great Western Trail - Stations
De locomotiefjes geven aan hoever een speler zijn spoorrails heeft uitgebouwd. De ronde stenen zijn de stations.

Punten kun je op veel verschillende manieren ontvangen, waardoor er vele strategien mogelijk zijn. Om ervoor te zorgen dat je niet overdonderd wordt door alle keuzes, krijgt iedere speler aan het begin van het spel een opdrachtkaart. Als je voldoet aan de eisen van deze kaart (bijv 2 gebouwen bouwen of 3 koeien met waarde 3 in je deck), krijg je aan het eind van het spel punten. Tijdens het spel ontvang je meer opdrachtkaarten, die leveren echter minpunten op als je ze niet vervuld.

Beoordeling

Great Western Trail - Cowboys
De cowboys zijn klaar voor hun lange reis naar Kansas City.

Dit is een strategiebeest van een spel. In de korte speluitleg hierboven heb ik slechts een deel van de mogelijkheden genoemd wat je kunt doen. De regels klinken complex, maar als je twee rondes gespeeld hebt, dan loopt het eigenlijk vanzelf. Je kunt op vele manieren punten behalen, maar de acties die je per beurt kunt doen zijn beperkt omdat je niet alle gebouwtjes kunt bereiken in je beurt. Dat wil niet zeggen, dat je vantevoren moet plannen wat je wilt doen en je moet ervoor zorgen dat je geld genoeg hebt om arbeiders, koeien en gebouwen te kopen. Ook is het waarschijnlijk belangrijk dat je je op een paar doelen richt en niet van alles een beetje. Er is genoeg ruimte om verschillende strategien te ontdekken en uit te proberen. In ons spel werden er bijvoorbeeld weinig gebouwen en stations gebouwd, terwijl je daar ook veel punten mee kunt scoren.

GWT is en erg goed spel, waarbij de verschillende slim met elkaar verbonden zijn. Je bent snel waar aan de beurt, omdat je medespelers je bijna niet in de weg kunnen zitten waardoor je tijdens je beurt al kunt na gaan denken over de volgende stap. Heel veel spelerinteractie is er in dit spel daarom niet. Koeien en arbeiders kunnen uiteraard wel voor je neus weggekaapt worden. En het innen van belasting door je medespelers is vervelend, omdat je dan vaak weer net niet genoeg geld om die arbeider of gebouw te kopen, die je nodig hebt. De tijdsduur was wel een beetje aan de lange kant, maar dat kwam misschien omdat we het voor de eerste keer speelden. Ik verwacht in volgende spellen, dat dit drastisch naar beneden gaat. Een aanrader voor liefhebbers van spellen, waarin je veel verschillende strategien kunt ontwikkelen.

About Jelle

Het begon met Monopoly in zijn jonge jaren en herontdekte enkele jaren geleden het betere bordspel. Houdt het liefst van spellen waarin je met niets begint en met een machtig imperium (of boerderij) eindigt.

View all posts by Jelle →