Herders En Schapen – Review

Jaar van uitgave 1999
Prijs 21.95 €
Recensie door Vandenbogaerde Claude
Score 7.5/10
Links 999 Games
Online spelen

In de doos, die prima geschikt is om de tegels weg te bergen, zitten: 1 starttegel, 4 kleurtegels (1 per kleur), 4 herdertegels (1 per kleur), 68 speeltegels (langs beide zijden bedrukt) en een stoffen buidel om de speeltegels in te stoppen.

Doel van het spel is een zo groot mogelijke afgesloten weide te vormen met schapen in jouw kleur. De wolven kunnen er voor zorgen dat jouw weide wordt leeggeplunderd, de jagers bieden bescherming tegen de wolven. Ook niet onbelangrijk is het feit dat wie het eerst klaar is met zijn weide behoorlijk wat bonuspunten krijgt.

De starttegel, die volledig uit dorp bestaat, wordt in het midden van de tafel gelegd. Iedereen krijgt een gedekte kleurtegel, deze bepaalt met welke kleur schapen je speelt. De herdertegels worden terzijde gelegd. De speeltegels worden in de stoffen buidel gestopt. Elke speler neemt nu nog 4 tegels uit de stoffen buidel en houdt die voor de tegenstanders verborgen.

Elk om beurt mogen de spelers een tegel aanleggen, die tegel moet aan alle zijden passen, dorp aan dorp, gele schapen aan gele schapen, … . Daarna mag je evenveel tegels uit de buidel trekken als er zijden van je aangelegde tegel het al bestaande speelveld raken.

Er zijn drie tegels die je buiten je beurt mag spelen, de wolf, de jager en je eigen kleurtegel. Om die tegels te spelen moet je gewoon roepen wie eerst roept mag eerst leggen. Een wolf wordt aan een bos gelegd waar nog geen jagers zijn, alle weiden die dit bos raken worden daardoor ongeldig. Een jager wordt op een wolf, of preventief in een bos gelegd, de jager doodt de wolf waardoor de aangrenzende weiden weer gelden. Na het leggen van een jager of wolf mag je terug tegels trekken. Door het leggen van jouw kleurtegel weten de anderen met welke kleur je speelt, maar het heeft ook enkele voordelen. Aan de vier zijden van de kleurtegel moeten schapen in jou kleur aangelegd worden. De kleurtegel bevat zelf vier schapen in jouw kleur. Na het spelen van een kleurtegel mag je nog een andere tegel naar keuze spelen. Voor elk van die twee gespeelde tegels mag je tegels trekken, uit de buidel, voor elke passende zijde.

Als je denkt niets meer aan het spel te kunnen veranderen mag je op jouw beurt stoppen, de anderen spelen gewoon verder en dit tot iedereen stopt (of niet meer kan leggen). Vroegtijdig stoppen levert een puntenvoordeel op.

Als iedereen gestopt is worden de punten geteld. Iedereen telt het aantal schapen van zijn grootste geldige weide. Dit is een weide die volledig afgesloten is door een omheining en/of bos, waar geen gaten in zitten (ontbrekende tegels) en die niet grenzen aan een bos met een wolf. De speler die eerst stopte, telt daar 6 punten bij, de tweede 3, de derde 1 en de laatste 0. wie nu de hoogste score heeft, wint het spel.

Natuurlijk komt er wat geluk bij kijken met de tegels die je uit de buidel trekt, maar er is ook een behoorlijk luik tactiek. Zo kan elke tegel wel gebruikt worden om jezelf vooruit te helpen of om een ander af te stoppen. Probeer de anderen zo lang mogelijk in het ongewisse te laten over de kleur waarmee je speelt. Stop niet te vroeg want zo geef je anderen de kans om ongehinderd verder te bouwen. Stop ook niet te laat want die zes punten voor de eerste die stopt zijn behoorlijk wat. Het is zeker niet slecht om in het begin te spelen om je handtegels uit te breiden zodat je later meer keuze hebt, ook al doe je daar je eigen kleur geen direct voordeel mee. Wees niet bang als het jou goed uitkomt je kleurtegel te spelen, het zijn vier extra schapen en een ruime uitbreidmogelijkheid voor je weide. Persoonlijk zou ik dit spel net iets hoger waarderen, een kwestie van smaak, maar met zo’n hoop spellen is het positioneren natuurlijk moeilijk. Clans vind ik bijvoorbeeld net iets beter en dit scoort 7,6. Dit is zeker een heel leuk spelletje en ook toegankelijk voor jongere leeftijden.

Februari 2007