Het Dorp – Review

Auteur Inka en Markus Brand
Uitgever 999 Games
Aantal spelers 2 tot 4
Spelduur 60 – 90 minuten
Jaar van uitgave 2011
Prijs 40.95€
Recensie door Vandenbogaerde Fabrice
Score 9.0/10
Links 999 Games
Bijzonderheden Winnaar Spiel des Jahres 2012
Winnaar Deutcher Spielepreis 2012

SPELMATERIAAL

speldoos

De speldoos bevat:

  • 44 familieleden (11 per speler),
  • 4 monniken,
  • 32 markeerstenen (8 per speler),
  • 6 pest-stenen (zwarte blokjes),
  • 72 invloedstenen (gekleurde blokjes),
  • 2 buidels,
  • 2 startspelerfiches,
  • 40 goederenfiches (5 soorten),
  • 24 klantfiches,
  • 15 munten,
  • 20 graanzakken,
  • 3 overzichtkaarten,
  • 4 boerderijen (1 per speler),
  • 1 spelbord en de spelregels in het Nederlands.

spelmateriaal

SPELBESPREKING

Inleiding

Leven in een dorp is niet altijd eenvoudig. Toch maken de inwoners er het beste van. Elk streeft zijn eigen persoonlijke doelen na. Sommige inwoners sterven eervol, anderen roemloos…

Voorbereiding

Leg het spelbord in het midden.
Elke speler krijgt 1 munt, de boerderij, de markeerstenen en de familieleden van de eerste generatie in zijn kleur.
Elke speler legt een markeersteen op veld 0 van het scorespoor en op het eerste veld van het levenstijdspoor op zijn boerderij.
De klantenfiches worden geschud en de markt wordt klaargelegd.
Afhankelijk van het aantal spelers worden een aantal velden op het spelbord afgedekt.
De 4 monniken worden in de zwarte buidel gestopt.
De rest van het spelmateriaal wordt naast het spelbord gelegd.
De oudste speler begint het spel.

Spelverloop

In een notendop

Het dorp loopt over verschillende spelrondes. Tijdens elke spelronde worden een aantal invloedstenen op het spelbord gelegd. Daarna nemen de spelers om beurt een invloedsteen van het spelbord. Na het nemen van een invloedsteen mag je de bijhorende actie uitvoeren. Heel wat acties kosten tijd. De spelers verplaatsen hun markeersteen op het levenstijdspoor om deze acties uit te voeren. Telkens de markeersteen over de brug verplaatst wordt, sterft een familielid. Het spel stopt als alle graven gevuld zijn.
Het spelbord.
spelbord

De acties

  • Graanoogst: neem graanzakken uit de voorraad en leg ze op je boerderij. Als je een os en een ploeg bezit, verdien je meer graan.
    boerderij
  • Familie: pak een familielid uit de voorraad en zet hem op je boerderij of zet een familielid van het spelbord op je boerderij.
  • Ambacht: neem (afhankelijk van de gekozen ambacht) een goederenfiche uit de voorraad. Je kan deze fiche betalen met invloedstenen of met tijd. In het laatste geval moet je een familielid opleiden.
    ambachten
  • markt: spelers kunnen klanten bedienen om punten te verdienen.
    klanten
  • Reizen: stuur een familielid de wijde wereld in. Dit kost naast wat invloedstenen telkens een kar. Je krijgt een beloning als je in een nieuw dorp aankomt.
  • Dorpsraad: investeer tijd en groene invloedstenen of 1 perkamentrol om carrière te maken in de dorpsraad. Je krijgt metteen een privilege.
  • Kerk: stop een familielid in de zwarte buidel. Later kan die priester worden.
  • Waterput: leg 3 gelijke invloedstenen af om 1 van bovenstaande acties uit te voeren.

Als een familielid overlijdt, moet je één van je oudste familieleden begraven. Afhankelijk van de locatie waar het familielid op het moment van overlijden werkte, wordt hij op een leeg veld in de juiste categorie van de kronieken gelegd. Als alle plaatsen bezet zijn, volgt een anonieme dood.

Hoe verloopt een ronde?

  • De startspeler doet een aantal invloedstenen in de groene buidel.
  • Trek willekeurig stenen uit de buidel en verdeel ze over de actievelden zoals aangegeven op de samenvattingskaart.
    samenvattingskaart
  • Om beurt nemen de spelers een invloedsteen van een actieveld. Daarna mogen ze de actie uitvoeren. Als je een pest-steen pakt, verlies je twee tijd.
  • De ronde eindigt als de laatste invloedsteen van het spelbord genomen wordt er volgt een kerkdienst.
  • Trek 4 familieleden uit de zwarte buidel (spelers mogen munten betalen om eigen familieleden te trekken). Stop monniken terug in de zak, zet familieleden op het eerste veld van de kerk.
  • Spelers mogen graan afleggen om hun familieleden een sterkere positie binnen de kerk te bezorgen.
  • De speler met het meest invloed in de kerk, krijgt onmiddellijk twee punten.

De winnaar

Het spel eindigt als een familielid op het laatste veld van de kronieken of de anonieme graven wordt gelegd. Alle andere spelers krijgen nog een extra beurt, daarna worden de scores geteld.

  • 1 tot 18 punten voor het aantal bezochte steden.
  • 2 tot 6 punten voor familieleden in de dorpsraad.
  • 2 tot 6 punten voor familieleden in de kerk.
  • 4 tot 12 punten voor familieleden in de kronieken.
  • Punten van de klantenfiches.
  • 1 punt per munt.

 

SPELBEOORDELING

Het Dorp won onlangs de Gouden Ludo, een Vlaamse spellenprijs waarvan de winnaar verkozen wordt door spellenliefhebbers uit verschillende spellenclubs. Dit spel valt dus in de smaak bij spellen-spelend Vlaanderen.
Dat Het Dorp de Gouden Ludo gewonnen heeft, vind ik in elk geval niet echt een verrassing. De concurrenten Kingdom Builder, King of Tokyo en Revolver zijn OK, maar Het Dorp schiet daar toch wat bovenuit.
Het spelmateriaal is van degelijke kwaliteit. De stickers op de houten mannetjes kleven is niet mijn ‘cup of tea’ maar het blijkt een noodzakelijk kwaad. De spelregels spreken over doorzichtige stickers voor elke zwarte monnik, maar die heb ik in mijn exemplaar niet gevonden. Ik veronderstel dat het de bedoeling is dat je door de doorzichtige stickers geen onderscheid kan voelen tussen monniken en familieleden als je ze uit de zwarte zak moet trekken. Ik mis die extra stickers niet en als er echt hypersensitieve vingertjes meedoen zijn er genoeg stickers van familieleden over. Het spelbord oogt mooi en is uitermate functioneel. Je vindt er heel wat belangrijke informatie zodat je niet telkens de spelregels moet doorbladeren. De spelregels zijn trouwens duidelijk en bondig geschreven.
Het actiesysteem is naar mijn weten vrij uniek. Het speelt bovendien heel eenvoudig en werkt perfect. Je kiest een blokje en voert de actie van de plaats waar het blokje vandaan komt uit. De kleuren van het blokjes bepalen je toekomstige actiemogelijkheden, een leuke twist tijdens het kiezen van de acties.
De blokjes zijn ook goed verdeeld over de verschillende acties. Er liggen overal precies genoeg blokjes om er voor de zorgen dat er voldoende mogelijkheden zijn en net te weinig om elke speler alle acties te laten uitvoeren. Je moet dus keuzes maken.
Spelers die weinig blokjes hebben, kunnen spelen met de tijd. Als je dit veel doet, zal je familie snel uitdunnen. Een morbide gedachte, tijd investeren, maar je kunt er heel wat punten mee scoren als je familieleden niet in een anoniem graf belanden tenminste. Het belang van de nummertjes op jouw familieleden wordt hier vrij snel duidelijk. Het zijn namelijk familieleden van de eerste generatie die eerst het loodje leggen. Als je die wat verspreid over het spelbord, kom je gegarandeerd in de kronieken terecht. Het zorgt er natuurlijk ook voor dat je plannen in het water vallen bij vroegtijdige sterfte na een onoplettendheid. Een familielid van de eerste generatie op reis sturen is even tactisch als riskant!
Er zijn heel wat manieren om punten te verdienen. Spelers die overal de hoofdvogel willen schieten, komen bedrogen uit. Je moet op een aantal zaken focussen als je aanspraak op de overwinning wilt maken. Er is door de vele sterfgevallen namelijk geen tijd om al je plannen uit te voeren. Tenzij het jouw plan is om zo snel mogelijk te sterven natuurlijk.
Het speleinde wordt ingeluid vanaf een bepaald aantal sterfgevallen. Je mag er vanuit gaan dat je 5 tot 6 ronden kunt spelen. Dit variabel einde stoort me een beetje, vooral als niet alle spelers op hetzelfde niveau spelen. Dan zou ik liever 6 of 5 volle ronden spelen. Je weet dan op voorhand waar je je aan kunt verwachten, je kan beter plannen. Als een speler het gehad heeft en zijn uiterste best doet om zo snel mogelijk familieleden naar het hiernamaals te sturen, verpest dit een beetje de sfeer. De speler die het meest in de markt investeert, wint dan vrijwel zeker omdat de andere manieren om punten te scoren wat meer tijd vergen. Als alle spelers op hetzelfde niveau spelen, is dit probleem van de baan.
Het Dorp is een prima spel, een aanwinst in de spellenkast.

December 2012

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *