Het Verboden Eiland – Review

Auteur
Matt Leacock
Uitgever White Goblin Games
Gamewright (Forbidden Island)
Aantal spelers 2 tot 4
Spelduur
30 minuten
Jaar van uitgave 2011
Prijs 20.00€
Recensie door
Vandenbogaerde Fabrice
Score 6.5/10
Links White Goblin Games
Gamewright
Matt Leacock
Bijzonderheden Dit is een coöperatief spel.

SPELMATERIAAL

Het metalen speldoosje bevat:

  • De spelregels in het Nederlands, Duits, Frans en Engels
  • 28 schatkaarten
  • 24 overstromingkaarten
  • 6 avonturierkaarten
  • 24 eilandtegels
  • 6 houten speelfiguren
  • 4 schatten
  • 1 waterstandmeter met marker

SPELBESPREKING

Inleiding

Vier schatten van een oud mysterieus rijk, gekend als de Archeërs, liggen verborgen op een eiland. Omdat de schatten magische krachten bezitten die de 4 elementen kunnen controleren, wat in slechte handen niet zo’n goed idee is, bouwden de Archeërs een beveiliging in die het eiland doet zinken als iemand de schatten probeert te stelen. Slaag jij er samen met je vrienden in om de schatten te roven en levend van het verboden eiland weg te komen?

Voorbereiding

  • Maak met de tegels het eiland, leg eerst een vierkant van 4X4 tegels en dan aan elke zijde nog twee tegels in het midden. Alle tegels liggen met de gekleurde zijde boven (niet overstroomd).
  • Plaats de 4 schatten rond het eiland.
  • Schud de schatkaarten en overstromingkaarten in twee aparte stapels, leg ze ergens op tafel waar iedereen bij kan en waar ruimte is om naast de stapel een aflegstapel te maken.
  • Het eiland begint te zinken! Trek 6 kaarten van de overstromingstapel en draai de betreffende eilanddelen om, de kaarten komen op een aflegstapel.
  • Elke speler krijgt een willekeurige avonturierkaart, neemt het bijpassende speelfiguur en plaatst dit op de eilandtegel waarop het afgebeeld staat. Elke avonturier heeft een speciale eigenschap.
  • Elke avonturier krijgt 2 schatkaarten.
  • Zet het waterniveau op één van de drie moeilijkheidsgraden op de waterstandmeter.
  • De speler die laatst op een eiland was, begint het spel

 

Spelverloop

Algemeen.

  • Als een stapel kaarten uitgeput is, wordt de aflegstapel geschud om een nieuwe stapel te vormen.
  • Je mag maximum 5 schatkaarten in je hand hebben (inclusief speciale kaarten), ontvang je een zesde kaart, dan moet je één van de zes op de aflegstapel leggen.
  • Overstroomde eilandtegels geven geen beperking aan die tegel, ze lopen enkel het risico te zinken (waardoor ze uit het spel verdwijnen).

Spelbeurt.

Tot drie acties uitvoeren (je mag er minder uitvoeren). Keuze uit:

  • Bewegen: je speelfiguur naar een horizontaal of verticaal aangrenzende tegel verplaatsen, je mag deze actie meerdere keren per beurt doen. Sommige avonturiers hebben andere opties om te bewegen.
  • Droogleggen: een overstroomde tegel die horizontaal of verticaal aan je speelfiguur grenst, terug naar de goede zijde draaien. Dit mag meerdere keren per beurt, ook hier hebben sommige avonturiers een voordeel.
  • Schatkaart doorgeven: één schatkaart doorgeven aan een medespeler die op dezelfde tegel staat als jouw speelfiguur. Mag meerdere keren per beurt.
  • Schat opgraven: op de juiste tegel staan (met het symbool van de schat), 4 schatkaarten met het symbool van die schat afgeven (aflegstapel) en de schat bij jou nemen. Gezien de handlimiet van 5 kaarten zal dat maar één keer per beurt lukken.
  • Voor en achterzijde van de tegels: de tegel links is de startplaats voor de witte pion. De volgende tegel geeft toegang tot de schat van de leeuw. Daarnaast een tegel zonder speciale eigenschappen. De tegel rechts is de tegel waarop de pionnen moeten eindigen.

Twee schatkaarten trekken.

De stapel schatkaarten bevat drie soorten kaarten. Indien je een schatkaart met het symbool van een schat of een speciale actie trekt, neem je deze in je hand (denk aan de limiet). De derde soort doet het waterniveau stijgen. Indien je zo’n kaart trekt laat je het waterniveau één stap stijgen op de waterstand meter, schud je de aflegstapel van de overstromingkaarten en leg je die op de resterende stapel. Je krijgt geen nieuwe kaart.
De schatkaarten.

Evenveel overstroming kaarten trekken als het waterniveau aangeeft.

Trek evenveel kaarten van die stapel als de waterstandmeter aangeeft. Op elke kaart staat een eilandtegel afgebeeld. Indien deze tegel nog niet overstroomd is, draai hem om om aan te geven dat dit nu wel het geval is en leg die kaart op de aflegstapel. Indien de tegel reeds overstroomd is, verwijder hem samen met de kaart uit het spel.

De winnaar

Iedereen als je er in slaagt de 4 schatten op te graven en allen levend het eiland te verlaten, anders niemand.

 

SPELBEOORDELING

De beoordeling van dit spel valt me wat moeilijk. Ik heb het enkele keren gespeeld met mensen die af en toe een spel spelen en die vonden het schitterend. Ook voor mij was het die keren leuk. Speelde ik het spel echter met doorwinterde spelers, dan was er een serieus tekort aan diepgang, alle acties zijn dan opeens logisch en de noodzaak aan overleg verdwijnt. Dit doet me ook een beetje vrezen wat de herspeelbaarheid van het spel betreft. Op de doos staat aangegeven dat het spel kan gespeeld worden vanaf 10 jaar, als één van de spelers wat ouder is, kunnen de andere spelers volgens mij jonger zijn dan die 10 jaar. Alles ligt namelijk open op tafel en er mag continu overlegd worden.
Spelers die Pandemie reeds achter de kiezen hebben, zullen de overeenkomst snel ontdekken. Heel wat mensen willen dit niet ‘Pandemie light’ noemen, maar dat doen wij wel.

Juni 2011

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *