Himalaya – Review

Auteur Régis Bonnessée
Uitgever Tilsit
Aantal spelers 3 tot 4
Spelduur 60 minuten
Jaar van uitgave 2001
Prijs 33.95€
Recensie door Vandenbogaerde Fabrice
Score 7.2/10
Links Tilsit
Bijzonderheden Winnaar Tric Trac Bronze 2002
Winnaar Concours International de Créateurs de Jeux de Société

SPELMATERIAAL

4 schermen in 4 kleuren, 4 karavaanleiders in 4 kleuren, 20 ‘stupa’ figuren in 4kleuren, 60 ‘delegatie’ figuren in 4 kleuren, 60 grondstofblokjes in 5 kleuren, 15 ‘inventaris’ pionnen, 40 ‘bestelling’ schijven, 24 ‘actie’ pionnen, 12 ‘gebeurtenispionnen’, 1 rondeteller, één 20-zijdige dobbelsteen en 2 stoffen zakken zitten in de speldoos. De pionnen zitten in kleine plastiekzakjes. Het spelmateriaal oogt mooi en is stevig.

SPELBESPREKING

Inleiding

De spelers trekken met hun stam door de Himalaya. Deze trektocht heeft 2 doelen. Ten eerste verzamelen ze in de steden de broodnodige grondstoffen om de stam te onderhouden. Ten tweede proberen ze in de dorpen hun invloed te vergroten. Het meest geëerde stamhoofd worden is het einddoel.

Voorbereiding

Het spelbord wordt op tafel gelegd. De rondeteller wordt op vak 1 van de kalender geplaatst.
Daarna kiest elke speler een kleur en ontvangt hij 1 scherm, 1 karavaanleider, 5 stupa’s, en 15 delegaties in zijn kleur. Elke speler krijgt ook 6 actiepionnen.
Aan de hand van de 20 zijdige dobbelsteen worden 5 dorpen bepaald waar grondstoffen geplaatst worden.
Op dezelfde manier worden de dorpen bepaald waar bestelschijven moeten liggen. Zij mogen niet bij de grondstoffen liggen.
Daarna plaatsen de spelers hun karavaanleider in een dorp naar keuze.

Spelverloop

Op het spelbord staan 20 genummerde dorpen. Er zijn dorpen van drie niveau’s: huizen staan voor niveau 1, tempels voor niveau 2 en kloosters voor niveau 3.
De dorpen zijn verbonden door 3 soorten wegen: zandweg, Ijspiste en steen.
De wegen verdelen het bord ook in 8 regio’s.

Het spel bestaat uit 12 rondes (maanden) en elke ronde is opgebouwd uit 5 fasen.

Fase 1 : Beurt en beurtvolgorde.

Aan het begin van de ronde wordt de rondeteller 1 plaats verschoven. De linkerbuur van de startspeler is nu de nieuwe startspeler.

Fase 2: Geheime keuze van de acties.

Aan de hand van hun actiepionnen organiseren de spelers achter de schermen hun acties. Per actieschijf kan één actie aangeduid worden. Deze acties zijn: reizen over steen, zandweg of ijspiste, handelen en rusten. De actiepionnen worden van links naar rechts gelegd. De bovenkant van de pion duidt de gekozen actie aan.

Fase 3: acties uitvoeren.

De startspeler voert als eerste zijn eerste actie uit, daarna volgen de andere spelers in wijzerzin. Dit gaat zo door tot iedereen alle acties heeft uitgevoerd.
Acties die kunnen uitgevoerd worden, moeten ook daadwerkelijk uitgevoerd worden. Ook al heeft de speler zich vergist.

  • Reizen: de speler mag zijn karavaanleider van dorp naar dorp verplaatsen over de gekozen weg.
  • Transacties: in een dorp mag de speler juist één grondstofblokje wegnemen. Hij moet het laagste in waarde nemen. (eerst zout, dan gerst, thee, jade en goud) Per beurt mag slechts één blokje per dorp genomen worden.
    Een speler mag ook bestellingen leveren. Op de bestellingschijven staan de gewenste grondstoffen. Een speler moet een volledige bestelling in één keer leveren.
  • Na het leveren van een bestelling mag een speler nog 2 van volgende drie acties uitvoeren:
    • Ruilhandel: de speler neemt de bestellingschijf en legt ze achter zijn scherm, deze schijf levert een aantal Yaks op.
    • Offerande: de speler plaatst een stupa in het dorp waar hij staat, per dorp mag maar 1 stupa staan.
    • Delegaties: de speler plaatst delegatie pionnen in aangrenzende regio’s van het dorp. Hij mag evenveel pionnen plaatsen al het niveau van het dorp.
  • Pauze: wie een pauze inlast, doet even niks.

Fase 4: nieuwe grondstoffen en bestellingen.

Indien in minstens 1 dorp de grondstoffen of de bestellingschijf zijn weggenomen worden er nieuwe grondstoffen en bestellingen geplaatst tot er terug 5 dorpen zijn met grondstoffen en 5 dorpen met bestellingen.

Fase 5: Inventaris.

Alleen op het einde van beurt 4, 8 en 12 wordt de inventaris gecontroleerd. Per grondstof wordt gekeken wie de meeste blokjes bezit, deze speler krijgt een inventaris pion. De pion heeft een waarde van 3 yaks. Bij gelijkstand wint niemand.

De winnaar

Na de 12 ronde wordt een laatste telling gehouden.

  • Elke stupa levert 1, 2 of 3 punten op. Afhankelijk van het niveau van het dorp.
  • Per regio krijgt de speler die alleen het meeste delegatiepionnen heeft 1 punt.
  • Elke yak levert 1 punt op.

Bij drie spelers is de winnaar degene die in 2 van de drie gevallen de meeste punten heeft. Heeft elke speler 1 meerderheid, dan wint de speler met de meeste yaks, daarna wordt gekeken naar de delegatiepionnen en daarna naar de stupa’s.
Bij vier spelers valt de speler met de minste punten aan stupa’s af, daarna de speler met de minste punten aan delegaties, de winnaar is de overgebleven speler met de meeste yaks.

 

SPELBEOORDELING

Himalaya is een soort planning spel waarin ook wat strategie verweven zit. De verwijzing naar de Himalaya is louter toevallig. Je zou ook over de bodem van de oceaan kunnen reizen. Ik heb me trouwens laten wijsmaken dat het spel vroeger gratis te downloaden was onder een andere naam. Origineel kan je het spel dus ook al niet noemen.
Bon, je moet dus eerst en vooral de goede weg uitstippelen. Daarbij moet je rekening houden met wat zich tussen de oren van de tegenstrevers afspeelt. Je kan bijvoorbeeld een pauze inlassen om een tegenstrever te laten passeren. Daardoor komt hij als eerste aan en kan jij een waardevoller goederenblokje nemen. Als er maar één blokje ligt, is het spurten om er als eerste te komen. Liggen er meerdere blokjes, dan kan je eventueel een gokje wagen en eerst nog een ander dorp aandoen. In het eerste dorp kan je dan een waardevollere grondstof nemen.
Het strategische gedeelte komt eraan wanneer je een levering doet. Welke van de acties ga je uitvoeren. Yaks zijn belangrijk voor de eindoverwinning, maar zonder stupa’s ben je er aan voor de moeite. Deze keuze is dus sterk afhankelijk van de huidige toestand in het spel. Wacht niet te lang voor het plaatsen van stupa’s, er mag maar één per dorp staan.
Jammergenoeg is er ook een torenhoge geluksfactor die heel wat roet in het eten gooit. Wij hebben spellen gespeeld waarin één speler telkens mijlen ver van de goederen geparkeerd stond. Het gezicht van die speler sprak boekdelen. Klote dus.
De schermpjes zijn op zijn minst vervelend te noemen. Ze vallen evenveel om als ze recht blijven staan, wij spelen zonder.
Er staat ook een variant beschreven waarin de spelers gebeurtenispionnen krijgen die ze mogen inzetten na de planfase. Een yeti verbiedt het in een dorp te komen, een sneeuwstorm vertraagt het reizen en een markt laat je kiezen welke grondstoffen je wilt nemen. Deze extra mogelijkheden verminderen de geluksfactor bij momenten gevoelig.
Als ik moet kiezen, dan geef ik in hetzelfde genre de voorkeur aan Maka Bana.

September 2006

Over Fabrice

Oprichter van Spellenclub13.be en heeft heel wat recensies en reviews op zijn naam staan.

Alle berichten door Fabrice →

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *