Ice Flow – Review

Auteur
Dean Conrad & John Streets
Uitgever Ludorum Games
Aantal spelers 2 tot 4
Spelduur
60 minuten
Jaar van uitgave 2008
Prijs 29.95€
Recensie door
Vandenbogaerde Claude
Score 7.5/10
Links Ludorum Games
Bijzonderheden Winnaar van de prijs “best new board game” Op de UK Games expo 2008

SPELMATERIAAL

  • spelregels in het Engels, Duits en Frans (Nederlandse regels zijn op de site van de uitgever te vinden)
  • spelbord
  • 24 ijsschotsen (acryl, blauw)
  • 1 zakje (stof)
  • 12 expeditieleden, in vier kleuren elk 3 (hout)
  • 15 touwen (hout, rood)
  • 15 vissen (hout, bruin)
  • 5 ijsberen (hout, wit)
  • 14 ijsschotskaarten
  • 4 rugzakkaarten
  • 4 beknopte handleidingen, 1 voor elke speler

Dit degelijke materiaal zit allemaal samen in een zéér ruime doos.

SPELBESPREKING

Inleiding

Tijdens het spel moet je zo snel mogelijk de oversteek van Alaska naar Siberië maken, via de Beringstraat en zijn schuivende ijsschotsen. Natuurlijk loopt niet alles van een leien dakje, je wordt gehinderd door bergen pakijs, ijsberen, niet meewerkende ijsschotsen en andere expedities. Gelukkig kan je rekenen op touw, het ideale materiaal om over die bergen pakijs te klauteren of om enkele visjes op het droge te krijgen. Die visjes kan je gebruiken om ijsberen af te leiden of om je speklaagje aan te dikken zodat je even in het ijskoude water kan zwemmen.

Voorbereiding

Iedereen krijgt drie expeditieleden, een rugzak en een beknopte handleiding. De ijsschotsen gaan in de zak. IJsberen, vissen, touw en ijsschotskaarten komen op de voorziene plaats op het spelbord. Er wordt een startspeler bepaald.
De twee nu volgende stappen van de voorbereiding hebben reeds invloed op het verloop van de spelsessie.

  • Expeditieleden in Alaska plaatsen.
    Beginnend met de speler rechts van de startspeler en in tegenwijzerzin plaatsen de spelers om beurt één van hun expeditieleden in een basiskamp. Elk kamp biedt plaats aan twee expeditieleden, die mogen van dezelfde speler zijn. Latere verplaatsingen tussen aan elkaar grenzende kampen op Alaska kosten één touw.
  • 12 ijsschotsen plaatsen.
    In dezelfde volgorde als bij de expeditieleden plaatsen de spelers ijsschotsen tot er twaalf op het bord liggen. Voor elke ijsschots wordt een ijsschotskaart gedraaid om te bepalen wat er op die ijsschots te vinden is (vis en/of touw en/of ijsberen). Deze ijsschotsen dienen zo geplaatst te worden dat ze elkaar nergens raken. De acht plaatsen waar in het verdere verloop nieuwe ijsschotsen in het spel gebracht worden zijn ook taboe.
    On your Marks, get set, GOOOOOO

De startopstelling.

Spelverloop

Beginnend met de startspeler en nu in wijzerzin komen de spelers aan de beurt. Elke beurt bestaat uit een ijsschotsactie en een expeditieactie, de volgorde mag de speler zelf kiezen. De ijsschotsactie is verplicht, de expeditieactie mag.

De ijsschotsactie.

Er moet gekozen worden tussen drie mogelijke acties.

  1. Een ijsschots verschuiven over het uitgestippelde parcours (dit verloopt niet altijd even gemakkelijk als er veel ijsschotsen bij elkaar liggen).
  2. Een ijsschots 60° draaien.
  3. Een nieuwe ijsschots met eventueel nieuwe voorwerpen in het spel brengen.

IJsschotsen waar enkel expeditieleden van andere spelers op staan mogen niet verschoven of verdraaid worden. Indien mogelijk moet men ijsschotsen altijd de maximum afstand verschuiven.

 De expeditieactie.

Je mag één van de twee mogelijkheden uitvoeren.

  1. Met één van je expeditieleden vissen, daarvoor verbruik je één touw en krijg je twee vissen.
  2. Met één van je expeditieleden verplaatsen en op de plaats waar je stopt één voorwerp nemen voor je rugzak.

Voor het verplaatsen is er geen maximum afstand, zolang je het benodigde materiaal hebt mag je verder. Elke berg die je over moet kost één touw, één vakje zwemmen een vis en ijsberen eten ook graag een mondje mee als je ze tegenkomt. Je mag ook blijven staan en een voorwerp van de ijsschots waar je op staat in je rugzak steken. Elke ijsschots biedt plaats aan twee expeditieleden, andere kunnen wel nog voorbij wandelen.

De winnaar

De speler die als eerste al zijn expeditieleden in Siberië heeft wint de race. In elk Siberisch kamp is er plaats voor één expeditielid van elke speler, er kan niet verplaatst worden tussen de kampen in Siberië.

 

SPELBEOORDELING

Na vijf keer spelen met verschillende medespelers, moet ik concluderen dat het hier om een twijfelaar gaat. De reacties zijn zeer uiteenlopend, van super tot saai. Ik nijg eerder naar super, maar kan niet ongevoelig blijven voor de opmerkingen van de andere kant. Het spelbord bevat namelijk veel elementen, die zorgen voor veel zetmogelijkheden en een moeilijk overzicht, dit samen zorgt er soms voor dat het spel zeer traag verloopt. Niet één keer zijn we er in geslaagd om het spel in de vooropgestelde 60 minuten af te werken, het zijn er eerder 90 tot 120. Als je echter de moeite doet om het spel continu te volgen, ook tijdens de beurt van je medespelers, dan kan alles wel vlot. Het is leuk om nog eens een spel te hebben waar het niet de bedoeling is om punten of geld te verzamelen, door de vele zetmogelijkheden is er ook tactisch iets te doen en het thema is ook best leuk (ik kan echter niet verklaren hoe het technisch in elkaar zit, dat die drie mannen één rugzak delen). Één van de belangrijkste factoren in het spel is dat je er voor zorgt nooit zonder vis of touw te zitten. De ijsberen worden meestal als iets slechts gezien, maar je kan ze ook gebruiken om een tweede expeditielid te bewegen. De kans is zeer groot dat je niet akkoord gaat met de score van dit spel, maar zoals eerder gemeld, de meningen variëren en de score is een gemiddelde.

November 2008

Over Fabrice

Oprichter van Spellenclub13.be en heeft heel wat recensies en reviews op zijn naam staan.

Alle berichten door Fabrice →

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *