Inca Empire – Review

Auteur
Alan D. Ernstein
Uitgever White Goblin Games
Aantal spelers 3 tot 4
Spelduur
120 – 180 minuten
Jaar van uitgave 2010
Prijs 39.95€
Recensie door
Vandenbogaerde Fabrice
Score 6.9/10
Links White Goblin Games
Alan D. Ernstein
Bijzonderheden Dit zou een vernieuwde tahuantinsuyu moeten zijn. Een titel waar ik verder nog nooit van gehoord heb.

SPELMATERIAAL

Het spelmateriaal schuilt in verschillende plastiekzakjes. De zakjes passen in het middenvak van de doos. Wie goed telt ontdekt:

  • 32 gebeurteniskaarten,
  • 1 gebeurtenisbord,
  • 4 overzichtskaarten,
  • 4 volgordetegels,
  • 240 wegen (60 per kleur),
  • 4 Inca’s (1 per kleur),
  • 1 zwarte Inca (rondeteller),
  • 45 cultuurfiches,
  • 73 arbeiderfiches,
  • 20 stadtegels,
  • 20 garnizoentegels,
  • 20 terrastegels,
  • 20 tempels (gele blokjes)
  • 4 invasiefisches,
  • 1 spelbord,
  • en de spelregels in het Nederlands, Duits, Frans en Engels

SPELBESPREKING

Inleiding

Je bent leider van één van de vier streken van het rijk van de Inca’s. Jouw onderdanen noemen je ‘Apu’ en om één of andere reden geniet je daarvan. Een echte leider geniet alleen aanzien als zijn rijk legendarisch is. Je doet er dan ook alles aan om je wegennetwerk uit te breiden en nieuwe gebeiden te veroveren.

Voorbereiding

Kies de juiste kant (3 of 4 spelers) van het spelbord en leg in het midden van de tafel. Doe hetzelfde met het gebeurtenisbord.
Maak een algemene voorraad van arbeiderfiches, tempels, stad-, terras- en garnizoentegels.
Schud de overzichtskaarten en geef er één aan elke speler. De geeft de startregio van die speler aan.
Elke speler ontvangt alle spelmateriaal in zijn kleur en leggen 1 weg in hun startregio.
De gebeurteniskaarten worden geschud en elke speler krijgt er 3 op handen.
Op elke regio wordt gedekt een cultuurfiche gelegd. De fiches die aan een startregio grenzen worden open gedraaid.
De volgordetegels worden geschud en elke speler ontvangt er één van. De zwarte Inca wordt op het eerste veld van het rondespoor gezet.
Aanpassingen voor drie spelers vind je op pagina 2 van het spelregelboek.

Spelverloop

Tijdens het spel wordt de zwarte Inca telkens 1 stap verder op het rondespoor gezet. Het vak waarop de Inca terechtkomt, bepaalt welke fase de spelers moeten uitvoeren. De Inca doorkruist ook 4 verschillende tijdperken. Hoe later een tijdperk komt, hoe meer fasen gespeeld worden. Er zijn meer gebeurtenissen en de toestroom van arbeiders vermindert.
Het rondespoor: de zwarte Inca start links bovenaan en gaat eerst naar beneden, daarna schuift hij een kolom op en start hij terug bovenaan, enz… De bovenste rij geeft het tijdperk aan, direct daaronder staat hoeveel arbeiders je tijdens de Incafase ontvangt en hoeveel arbeiders je mag meenemen naar een volgende ronde (na een telling).

Tijdens de verschillende fasen proberen spelers gebieden te veroveren en wegen te bouwen. In veroverde gebieden kunnen tempels, garnizoenen en steden gebouwd worden. Dit levert aanzien op. Het is natuurlijk slimmer om je wegen gewoon te verbinden met de tempels van de andere spelers. Het levert je aanzien op en de eigen investering is beperkt.

De verschillende fasen.

Incafase

Tijdens de incafase ontvangen de spelers arbeiders voor elk gebied dat ze veroverd hebben (dit staat op de veroverde cultuurfiches). Elk terras levert eveneens een arbeider op. Bovendien ontvangen de spelers evenveel arbeiders als het rondespoor aangeeft. Tenslotte moeten de spelers die vooraan staan op het scorebord arbeiders schenken aan de achterkomers.

Zonfase

In de zonfase krijgt de laatste speler volgordetegel 1, de voorlaatste tegel 2, enz…
Daarna moeten de spelers in volgorde van die tegels 1 gebeurteniskaart gedekt op het gebeurtenisbord spelen. Dit bord is verdeeld in 4 (of 3 bij 3 spelers) vakken en op elk vak mag maar 1 kaart liggen. Als op elk vak 1 kaart ligt, worden de kaarten omgedraaid. Elke kaart beïnvloed 2 spelers. Tenslotte vullen de spelers hun hand terug aan tot 3.

Volkfase

Deze fase geeft de spelers de mogelijkheid hun rijk uit te breiden. In spelvolgorde voeren de spelers onderstaande acties in willekeurige volgorde uit.

  • Plaats maximaal 2 wegen op het spelbord. Alle wegen moeten een netwerk vormen dat in verbinding staat met de startregio van de speler. Op een verbinding kan maximaal 1 weg liggen. Minstens 1 locatie dat met de weg verbonden is moet in een ontdekte regio liggen. Als 1 uiteinde van de weg grenst aan een locatie die in een niet ontdekt gebied ligt, moet de cultuurfiche van die regio omgedraaid worden.
  • Bouw een stad, een garnizoen, een tempel, een terras of een extra weg. De bouwkosten (in arbeiderfiches) staan op de overzichtskaart. Steden en garnizoenen moeten op de juiste locaties gebouwd worden en moeten grenzen aan het eigen wegennet. Een tempel wordt op een stad gebouwd. Terrassen worden bij de spelers gelegd en om een regio te veroveren moet een speler evenveel arbeiderfiches afgeven als het cultuurfiche aangeeft, hij ontvangt eveneens de afgebeelde punten.
    Het bouwen van een stad en een tempel levert direct 4 punten op. Soms levert een tempel extra punten op als je hem op een speciale locatie bouwt. Een garnizoen levert direct 3 punten op, een terras 1.
    De samenvatting toont hoeveel arbeiders de verschillende contstructies kosten. Daarnaast staat hoeveel punten de bouw/het aansluiten op jouw wegennet oplevert.
Sapa Inca fase (oftewel telling)

Deze fase start met het verwijderen van alle gebeurteniskaarten van het gebeurtenisbord. Daarna ontvangen de spelers overwinningspunten.

  • 1 punt voor elk gebouwd terras.
  • 2 punten voor elk garnizoen dat op het wegennet is aangesloten.
  • 3 punten voor elke stad die met één van jouw wegen verbonden is.
  • 1 punt per tempel.

Op het eind van de fase moeten de spelers overtollige arbeiderfiches afleggen. Het huidige tijdperk bepaalt hoeveel arbeiderfiches de spelers mogen houden.

Gebeurteniskaarten?

Gebeurteniskaarten worden op het gebeurtenisbord gespeeld en beïnvloeden telkens 2 spelers. Elk vak waarin je de kaart legt, wordt door 2 kleuren begrenst, dit zijn de kleuren die door de kaarten beïnvloed worden.
Het gebeurtenisbord voor vier en drie spelers.

Een kaart kan positieve of negatieve gevolgen hebben. Hieronder slechts een paar voorbeelden.
Van links naar rechts: verwijder al jouw wegen uit niet veroverde regio’s, het veroveren van een regio kost één arbeider minder, bouw een weg tussen twee locaties, het bouwen van een stad kost 2 extra arbeiders, je mag een tempel ook op een garnizoen bouwen, het bouwen van een garnizoen levert 1 extra punt op.

 

De winnaar

Het spel eindigt na de laatste fase van het laatste tijdperk. De speler met het meeste punten wint. Er is ook een alternatief einde voorzien waardoor het spel iets vroeger kan eindigen.

 

SPELBEOORDELING

Wat mij opvalt aan de dozen van White Goblin is dat ze iets moeilijker openen. Het deksel en de doos glijden niet optimaal over elkaar en soms werkt dat wat op mijn zenuwen. Dit zal wel aan mezelf liggen, want de meeste spelers vinden dit blijkbaar net leuk.
Het spelmateriaal en het spelbord zien er prima uit. De spelregels zijn verzorgd en eenvoudig. In feite doe je niks anders dan wegen bouwen om zoveel mogelijk waardevolle gebouwen aan te sluiten. Profiteer zoveel mogelijk van de gebouwen van andere spelers te profiteren. Veroveren moet je doen om aan arbeiders te geraken en de kaarten zorgen voor wat extra dash.
Op de kaarten staat geen tekst, alleen symbolen. Die kunnen wat overweldigen waardoor je de spelregels best binnen handbereik legt.
Inca Empire speel ik met plezier maar er zijn twee zaken die mij wat tegenvallen waardoor dit spel net geen 7 haalt. Ten eerste duurt het spel wel heel lang. 3 uur is geen uitzondering. Je mag dan vlug spelen, er zijn gewoon veel rondes. Ten tweede vind ik dat de telling niet echt gesmeerd loopt. Het gebeurt vaak dat je een tempel, stad of garnizoen vergeet mee te tellen. We hebben de test gedaan bij de laatste telling. Elke speler telde de punten van de andere spelers. Niemand kwam hetzelfde uit. Dit kan natuurlijk ook aan onze beperkte capaciteiten liggen, maar ik ga er vanuit dat er toch tenminste één persoon uit de groep een gemiddeld intellectueel niveau haalt. Als je Inca Empire uit de kast haalt, zorg er dan voor dat je voldoende tijd hebt en dat je geconcentreerd telt.

December 2010

Over Fabrice

Oprichter van Spellenclub13.be en heeft heel wat recensies en reviews op zijn naam staan.

Alle berichten door Fabrice →

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *