Jafter The Flood – Review

Auteur
Martin Wallace
Uitgever Warfrog (Treefrog Line)
Aantal spelers 3 (Ja u leest het goed.)
Spelduur
120 – 180 minuten
Jaar van uitgave 2008
Prijs Ca 60.00€
Recensie door
Vandenbogaerde Fabrice
Score 8.5/10
Links Martin Wallace/Warfrog
Bijzonderheden Dit spel kan je dus alleen met 3 spelen.

SPELMATERIAAL

In de speldoos steken enkele plastiekzakjes met heel wat houten materiaal (zie onder), een spelbord en twee dobbelstenen ronden het geheel af.

  • 4 steden, 4 uitbreidingen voor steden, 25 arbeiders, 20 militairen en 5 spelerschijfjes in elk van de drie kleuren.
  • Grondstofblokjes: 22 graan, 12 hout, 15 textiel en 12 metaal.
  • Grondstofschijfjes: 12 gereedschap, 7 olie, 7 goud en 7 lapiz lazuli (wat dat ook mag zijn).

 

SPELBESPREKING

Inleiding

Een enorme vloedgolf gooit een vruchtbaar stuk grond te grabbel. Het duurt niet lang of de eerste groepen mensen profiteren van deze unieke kans. Er ontstaan beschavingen waarin handelen centraal staat. Helaas ontstaat ook vijandschap en lijken invasies onafwendbaar. Als je in deze heksenketel wilt overleven, moet je eigen steden uitbreiden, verstandig omspringen met grondstoffen en vreemde gebieden veroveren.

Voorbereiding

Het spelbord wordt in het midden van de tafel gelegd.
Elke speler kiest een kleur, zet 1 spelerschijf op de scorelijnen 1 arbeider in zowel de ‘irrigatiebox’ als de ‘weversbox’.
Elke speler krijgt 1 hout, 1metaal, 1 gereedschap, 1 olie, 1 gouden 2 arbeiders.
De volgorde van spelen wordt willekeurig bepaald. Ze wordt aangegeven door spelerschijfjes op het volgordespoor.
Legers en werkers worden naast het spelbord gelegd. De rondepion wordt op vak 1 van het rondespoor gezet.

Spelverloop

Het spel bestaat uit 5 rondes. Elke ronde bestaat uit 6 fasen.

Werkers en grondstoffen ontvangen.

Elke speler ontvangt 8 arbeiders. Het aantal grondstoffen die de spelers ontvangen hangt af van de arbeiders in de ‘irrigatie’ en de ‘weversbox’. Aan de hand van een eenvoudige tabel op het spelbord kunnen de spelers nagaan hoeveel grondstoffen ze ontvangen.
De tabel voor graan – en textielproductie: stel dat 2 spelers 2 arbeiders en 1 speler 1 arbeiders in de ‘irrigatiebox’ bezitten, dan ontvangen de eerste 2 spelers 6 graan en de derde 4. (1st 1st 2nd)

Achteruitgang (enkel in ronde 2 en 4).

  • Alle arbeiders in Dilnum worden weggenomen.
  • Per landgebied dat niet tot Sumirië behoort wordt 1 arbeider verwijderd.
  • De speler met het meeste werkers in de ‘irrigatiebox’ neemt net zoveel arbeiders weg tot hij er nog 2 overhoud. De andere spelers verwijderen nu evenveel arbeiders.
  • Hetzelfde gebeurt in de ‘weversbox’.

Acties van de spelers.

De spelers komen afwisselend aan de beurt. Daarin moeten ze juist 1 actie uitvoeren en dit zolang tot iedereen gepast heeft. De volgorde van spelen wordt aangegeven door de tabel op het spelbord. Er zijn zes mogelijke acties. Hieronder worden ze ‘kort’ uitgelegd.

  • Een stad bouwen.
    Er kan alleen in gebieden van Sumirië gebouwd worden. Bouwen kan in lege gebieden of in gebieden die alleen eigen legers bevatten. 7 gebieden bieden voordelen voor de speler die daar een stad bezit.
  • Arbeiders plaatsen.
    Als je arbeiders wilt plaatsen, moet je 1 grondstof afgeven. De waarde van de grondstof bepaalt hoeveel arbeiders je maximum mag plaatsen. Arbeiders kunnen in elk gebied dat niet tot Sumirië behoort geplaatst worden. Alleen in de ‘scribesbox’ geldt een beperking van 2 arbeiders per speler. De arbeiders moeten (per beurt) in hetzelfde gebied geplaatst worden.
    Tijdens deze fase mag je arbeiders uit de ‘scribesbox’ gebruiken om andere arbeiders te verplaatsen.
    De waarde van de grondstoffen.
  • Ruilen.
    Gebieden die niet tot Sumirië behoren tonen een 1 of 2 goederen. Deze goederen kunnen daar verkregen worden als je daar arbeiders of legers bezit. Arbeiders kunnen niet ruilen als er vreemde legers aanwezig zijn. Een tabel op het spelbord geeft aan welke producten geruild kunnen worden.
    De ruiltabel.
  • Een rijk starten.
    Een tabel op het spelbord geeft aan welke rijken per ronde gesticht kunnen worden. Per ronde mag elke speler juist 1 rijk stichten. Je kan ook altijd een rijk starten in Sumirië. De voorwaarde om een rijk te starten is dat je daar meer of evenveel arbeiders moet bezitten dan de andere spelers.
    Op het spelbord staat met hoeveel legers je rijk start. Je kan grondstoffen inleveren voor extra legers. Door grondstoffen in te leveren bepaal je ook de sterkte van jouw leger. De speler die het meest grondstoffen inlevert, bezit het sterkste leger, enz… Deze volgorde wordt eveneens op het spelbord aangeduid. Plaats 1 of twee legers in het gebied en verwijder er alle eigen legers.
    Beschikbare rijken en aantal legers.
  • Een rijk uitbreiden.
    Beschikbare legers kan je gebruiken om aan te vallen, steden te vernietigen of gebieden te versterken. De eerste actie is gratis. Wil je meerdere acties uitvoeren, dan moet je telkens 1 leger afleggen.
    Als je aanvalt, kies je een aangrenzend gebied en plaats je er een eigen leger. Er volgt een gevecht als je daarbij vreemde legers ontmoet. Afhankelijk van de uitrusting van jouw leger moet je 5 of 7 gooien om een vreemd leger te verslaan.
    Als je twee legers aflegt, kan je een vreemde stad waar zich een eigen leger bevindt, vernietigen.
    Je kan ook een leger bij een eigen leger plaatsen. Je mag maximaal 2 legers per gebied bezitten.
  • Passen.
    Als je past, leg je een spelerschijfje in de pasbox. Je mag daar eventueel ook goederen bijleggen. Deze goederen zullen de speelvolgorde van de volgende ronde bepalen. De andere spelers moeten nu één ‘iets’ afgeven per actie dat ze nog willen uitvoeren. ‘Iets’ kan een grondstof, een leger of een werker zijn.

Spelersvolgorde bepalen.

De speler die de hoogste waarde aan goederen heeft afgelegd, start als eerste de volgende ronde. Daarna volgt de speler met de 2de hoogste waarde aan goederen. De volgorde wordt op het spelbord aangepast. Bij gelijkstand verandert de volgorde niet.

Scoren.

  • 2 punten voor elk gebied met een eigen leger.
  • Door 2 hout en een aantal goederenschijfjes af te geven, kan je een stad uitbreiden. Een tabel op het spelbord bepaalt hoeveel punten je daarvoor krijgt. Hoe meer verschillende goederen je aflevert, hoe hoger de score.
    3 verschillende goederen leveren volgens de tabel 14 punten op.

Einde van een ronde.

Alle legers worden van het spelbord genomen en samen met niet gebruikte legers en arbeiders naast het spelbord gelegd. Goederen blijven bij de spelers liggen.
Alle goederen en spelersschijven van de ‘pas’ en de ‘Army Rating’ box worden verwijderd.
de rondeteller wordt naar beneden geschoven.

De winnaar

Het spel eindigt na 5 rondes. Er volgt een extra waardering voor arbeiders. Bepaalde gebieden tonen een aantal overwinningspunten. Deze punten gaan naar de speler die daar het meeste arbeiders bezit. Bij gelijkstand worden geen punten verdeeld.
Punten worden bijgehouden op een scorespoor. De speler met het meeste punten wint.

 

SPELBEOORDELING

After the Flood is een vette kluif waar je stevig je tanden kan inzetten. Niks voor spelers die af en toe een spelletje spelen. Des te meer voor spelers die zin hebben in een avondje doorbijten met een stevig bordspel. De spelduur kan op zijn minst behoorlijk lang genoemd worden. Een eerste spel zal zeker 3 uur in beslag nemen. Ervaren spelers kunnen daar makkelijk een half uur afspitsen.
Het spelmechanisme zelf biedt heel wat mogelijkheden en kan wat overrompelen. Ervaring vormt de sleutel tot succes. Er staat heel wat informatie op het spelbord, maar het blijft natuurlijk wel heel wat informatie. Daarbij komt dat alle handelingen door het ruilsysteem met elkaar verbonden zijn waardoor je tijdens een eerste spel zeker zaken over het hoofd zal zien. Eénmaal de testfase voorbij is, toont After the Flood zijn ware aard. Constant bij de pinken zijn, is nodig wil je kans maken op een overwinning.
De grote beperking van dit spel is het spelersaantal. Ben je nooit met 3 op een spelavond, dan moet je dit spel natuurlijk niet kopen. Ben je verlekkert op lijvige spellen en ken je er toevallig nog 2 die dikwijls bij jou langskomen, dan is After the Flood jouw ding.

Juni 2009

Over Fabrice

Oprichter van Spellenclub13.be en heeft heel wat recensies en reviews op zijn naam staan.

Alle berichten door Fabrice →

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *