Jambo – Review

Auteur
Rüdiger Dorn
Uitgever QWG Games
Aantal spelers 2
Spelduur
45 minuten
Jaar van uitgave 2004 (Kosmos)
2008 (QWG)
Prijs 18.95€
Recensie door
Vandenbogaerde Fabrice
Score 5.0/10
Links Rüdiger Dorn
QWG Games
Kosmos
Bijzonderheden genomineerd Spiel des Jahres 2005

SPELMATERIAAL

De handige speldoos bevat 52 goudfiches, 36 handelsgoederen, 5 actiefiches en 112 kaarten waarvan; 2 grote en 5 kleine marktkramen, 40 goederen, 22 voorwerpen, 29 personen en 14 dieren. De kaarten zijn prachtig geïllustreerd.

SPELBESPREKING

Inleiding

Jambo betekent hallo in het Swahili, de begroeting waarmee handelaren hun klanten begroeten. Probeer als speler goede zaken te doen door slim te handelen. Gebruik daarbij zo goed mogelijk de hulp van personen, dieren en mystieke voorwerpen.

Voorbereiding

De spelers gaan tegenover elkaar zitten en ontvangen elk een groot marktkraam.
De kaarten worden geschud en elke speler krijgt er 5 op handen.
Elke speler ontvangt 20 goudstukken. Het overige materiaal wordt binnen handbereik gelegd.

Spelverloop

Kaarten trekken.

Een speler start zijn beurt met 5 actiepunten. In het begin van zijn beurt moet hij een kaart van de gedekte stapel nemen. Dit kost één actiepunt. De speler beslist zelf of hij de kaart houdt of niet. Daarna mag hij nog een kaart trekken (kost één actiepunt) of kaarten spelen. Een speler kan tot 5 kaarten trekken (5 actiepunten), maar hij mag er maar één houden en dit moet de laatst omgedraaide kaart zijn.

Kaarten spelen.

Het uitspelen van een kaart kost 1 actiepunt. Er zijn 5 verschillende soorten kaarten die gespeeld kunnen worden.

  • In marktkramen worden goederen opgeslagen. De spelers starten het spel met één groot marktkraam waarin 6 goederen passen. Een klein marktkraam biedt plaats aan 3 goederen. De eerste speler die een klein marktkraam bouwt, betaalt 6 goudstukken. Elk volgend klein marktkraam kost slechts drie goudstukken.
  • Goederenkaarten kunnen gebruikt worden om goederen te kopen of te verkopen. Het kleinste getal op de kaart geeft aan hoeveel je voor de goederen moet betalen. Daarna mag je de goederen in jouw marktkramen leggen. Als je het laatste vakje van je groot marktkraam moet volleggen, dan kost jouw dat 2 goudstukken.
    Gebruik je een goederenkaart om goederen te verkopen, dan neem je de afgebeelde goederen uit jouw markkraam en legt ze af. Het grootste getal op de kaart geeft aan hoeveel goudstukken je ontvangt.
  • Voorwerpen worden open voor de speler gelegd. Een speler mag maximum 3 voorwerpen bezitten. Een voorwerp gebruiken kost één actiepunt.
  • Als je personenkaarten speelt, voer je uit wat de tekst zegt.
  • Dierenkaarten werken als personenkaarten maar je kan je er met een wachter tegen beschermen.

De winnaar

Als een speler 60 goudstukken of meer bezit, krijgt zijn tegenstander nog 1 volledige beurt. Na deze beurt wint de speler die het meeste goud bezit.

 

SPELBEOORDELING

Jambo is een vrij makkelijk te leren spelletje dat het moet hebben van de mogelijkheden van verschillende kaarten. Hoewel heel wat mensen te vinden zijn voor dit spel, kan ik niet echt zeggen dat ik fan ben. Daarvoor zit er mij toch iets te weinig diepgang in het spel. In de kern komt het er op neer goederen te verzamelen om ze wat later voor een hogere prijs te verkopen. De verschillende kaarten zorgen wel voor wat toeters en bellen, maar toch kan ik moeilijk zeggen dat er sprake is van goed doordachte planning en strategie. Eigenlijk probeer je gewoon het beste te doen met de kaarten die je op handen hebt. Je kan met bepaalde kaarten de tegenstander goed dwars zitten, maar meer dan dat zit er wat mij betreft niet in. Een kleine ontgoocheling, want ik had veel meer van Jambo verwacht.

December 2008

Over Fabrice

Oprichter van Spellenclub13.be en heeft heel wat recensies en reviews op zijn naam staan.

Alle berichten door Fabrice →

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *