Java – Review

Auteur Michael Kiesling, Wolfgang Kramer
Uitgever Ravensburger
Aantal spelers 2 tot 4
Spelduur 90 – 120 minuten
Jaar van uitgave 2000
Prijs 45.00€
Recensie door Vandenbogaerde Fabrice
Score 10/10
Links Ravensburger
Wolfgang Kramer
Michael Kiesling

SPELMATERIAAL

De handige speldoos bevat het prachtige spelmateriaal: 1 spelbord, 56 3-delige landfiches, 20 2-delige landfiches, 20 1-delige landfiches, 40 paleisfiches, 16 waterfiches, 30 paleiskaarten, 12 actiefiches, 48 speelfiguren in 4 kleuren, 4 waarderingsstenen en 4 spelregelsamenvattingen.

SPELBESPREKING

Inleiding

Iedere speler is een koning in Java, een fascinerend eiland in de Indische Oceaan. Zij willen een zo groot mogelijk deel van Java tot bloei brengen. Ze planten er rijstvelden en trekken dorpelingen aan. In de grootste dorpen worden paleizen gebouwd en nu en dan paleisfeesten gegeven. Op deze manier proberen de spelers de grootste paleizen te bezitten en de meeste punten te verdienen.

Voorbereiding

Alle fiches worden gesorteerd en per soort naast het spelbord gelegd.
De paleiskaarten worden geschud en naast het spelbord gelegd. De bovenste kaart wordt opengedraaid.
Elke speler krijgt 12 speelfiguren, 3 actiefiches, 5 2- delige landfiches, 3 rijstvelden en 2 dorpen. De spelers krijgen ook 1 samenvatting en 3 paleiskaarten.

Spelverloop

Wie aan de beurt is moet eerst minstens één terreinstuk aanleggen. Daarna mag de speler voor 6 actiepunten acties uitvoeren.

De terreinstukken.

De actieve speler moet minstens één terreinstuk aanleggen. Hij mag dit stuk uit zijn eigen of de algemene voorraad nemen. Deze actie kost 1 AP

  • Een landfiche mag op elk willekeurig veld van Java gelegd worden.
  • Landfiches mogen op andere landfiches geplaatst worden. Deze fiche moet volledig ondersteund zijn en mag niet volledig op eenzelfde soort fiche gelegd worden.
  • Op waterfiches mogen geen andere fiches gelegd worden.
  • Een fiche mag over de rand van het spelbord gelegd worden. Ieder veld dat niet op het speelveld ligt kost 1 AP.

 

De acties.

Te beginnen met de startspeler mag elke speler 6 actiepunten gebruiken. Deze kan hij vrij verdelen over volgende acties:

  • 1 actiepunt voor elke landfiche of waterfiche dat aangelegd wordt.
  • 1 actiepunt voor elke figuur die via het gras in het spel gebracht wordt.
  • 2 actiepunten voor elke figuur die via de bergen in het spel gebracht wordt.
  • Bewegen kost 1 actiepunt voor elke terrein wissel van dorp naar rijstveld of omgekeerd. Niet wisselen kost geen actiepunten. Figuren kunnen niet over elkaar lopen.
  • Voor 1 actiepunt mag men één paleis bouwen of uitbouwen. Het paleis is even groot als het aantal aangrenzende dorpen. Een paleis bouwen of uitbouwen kan alleen als de speler daar hoogste in rang staat. Dit wil zeggen dat hij letterlijk het hoogste moet staan!
  • Een paleiskaart kopen kost 1 actiepunt. Deze actie mag maximaal 2 x per ronde uitgevoerd worden.
  • 1 maal per beurt mag een paleisfeest gehouden worden. Dit kost geen actiepunten. Paleisfeesten worden met paleiskaarten gespeeld.
  • Een actiefiche mag ingezet worden voor het verkrijgen van één extra actiepunt.

De winnaar

De spelers krijgen punten:

  • Voor het bouwen of uitbouwen van een paleis krijgt een speler direct de helft van de waarde van het paleis aan punten.
  • Als een meer volledig omsloten is door land, krijgt de speler die het hoogst staat aan het meer 3 punten per omsloten waterfiche.
  • Voor het winnen van paleisfeesten worden 1 tot 5 punten toegekend. Afhankelijk van de grootte van het paleis en het aantal winnaars.
  • Als de laatste 3-delige fiche aangelegd wordt, krijgt elke speler nog 6 actiepunten. Direct na zijn beurt volgt zijn eindwaardering. Voor elk paleis waar hij eerste in rang is krijgt hij de volledige waarde van dat paleis aan punten. Voor de tweede plaats krijgt hij de helft van de punten. Bij gelijkstand krijgt hij toch het volle aantal punten.

Wie na de eindtelling het meeste punten heeft, wint het spel.

 

SPELBEOORDELING

Java is een uitstekend bordspel, dat liefhebbers van uitdagende gezelschapsspellen zeker zal bevallen. Het is in sterke mate te vergelijken met Tikal dat een jaar eerder door de zelfde ontwerpers werd gemaakt. Toch is Java inhoudelijk een ander en vooral interactiever spel.
Het leuke aan java is dat de rang van een speler niet wordt bepaald door de hoeveelheid speelfiguren maar wel door de hoogte waarop de speelfiguren zich bevinden.
Een belangrijk pluspunt die het spel bezit, is de afwezigheid van een geluksfactor. Elke speler start met dezelfde middelen en dezelfde mogelijkheden, afgezien van de computer in de bovenkamer natuurlijk. Alleen als een speler voor jou niet goed nadenkt en het spel zo speelt dat jij veel punten kunt sprokkelen, kan je van geluk spreken. Hiervoor kan je natuurlijk het spel de schuld niet geven.
In het begin zijn vooral de waterfiches interessant, deze leveren heel veel punten op en zijn schaars. Je zal er dus voor moeten vechten.
Ook handig is het gebruiken van eigen pionnen om de andere spelers te blokkeren.
Houd ook de eindtelling in de gaten, daar kan je immers enorm veel punten mee scoren.
De speelduur hangt vooral af van de spelers.
Het spel is prachtig uitgevoerd, vooral de driedimensionale opbouw van de terrassen is een lust voor het oog. In zijn genre vind ik Java het beste spel. Wie minder freak is, zal meer genieten van mexica of Tikal.

September 2006

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *