Keyflower – Review


keyflower Auteur Sebastian Bleasdale, Richard Breese
Uitgever Quined Games
Aantal spelers 2 – 6
Spelduur 90 minuten
Jaar van uitgave 2014
Prijs 34.00€
Recensie door Vandenbogaerde Fabrice
Score 9.8/10
Links Quined Games
   


SPELVERLOOP

overzicht
foto achterkant doos Quined

In Keyflower start elke speler met één eigen thuistegel en 8 arbeiders. De arbeiders worden ingezet om extra tegels te bemachtigen en opdrachten uit te voeren. Op die manier bouwt elke speler een eigen dorp dat zo goed mogelijk voldoet aan de eisen van de scoretegels die op het eind van het spel gekocht kunnen worden.
De thuistegel kan voor 2 (juiste) goederen opgewaardeerd worden. De tegel wordt dan omgedraaid, de actie wordt een stuk interessanter.
thuistegels
Keyflower wordt gespeeld over 4 seizoenen. Lente, zomer en herfst verlopen op dezelfde manier. Tijdens de winter proberen de spelers zoveel mogelijk punten te scoren met hun bouwwerk.
Bij de start van elke ronde worden enkele tegels open in het midden van de tafel gelegd. Deze tegels bepalen het aanbod voor het huidig seizoen.
Voorbeelden van lente -, zomer – en herfsttegels.
lente
zomer
herfst
In je beurt zet je arbeider(s) in of kan je passen. Als je arbeiders inzet, heb je twee mogelijkheden. Je kan arbeiders op een tegel plaatsen en de actie van de tegel uitvoeren of je kan arbeiders naast een tegel plaatsen om de tegel op het eind van het seizoen in te lijven. Arbeiders zijn er in verschillende kleuren (rood, blauw, geel) en worden blind uit een buidel getrokken. Die kleuren zijn belangrijk omdat per tegel maar één soort arbeiders gebruikt mag worden. De eerste speler die een arbeider bij een tegel plaatst, bepaalt op die manier de kleur die bij die tegel gespeeld moet worden. Om een actie uit te voeren, plaats je één arbeider op een tegel. Dit kan een eigen tegel, een tegel van een andere speler of een tegel van het aanbod zijn. Eenzelfde actie nogmaals uitvoeren kost een extra arbeider. Om een actie voor de derde keer uit te voeren moet je 3 arbeiders opofferen. Spelers kunnen direct 2 of 3 arbeiders op een tegel plaatsen om een actie uit te voeren. Daardoor beperken ze de mogelijkheden van andere spelers omdat elke tegel maximaal 6 arbeiders kan bevatten.
Andere spelers kunnen een bod op een tegel verhogen door meer arbeiders – in dezelfde kleur – naast de tegel te plaatsen. Als je overboden wordt, mag je tijdens één van je beurten, jouw arbeiders verplaatsen. Daarbij is het belangrijk dat een groep arbeiders niet meer gescheiden mag worden.
In het midden liggen ook een aantal volgorde-tegels. Daar kan je ook op bieden om de speelvolgorde te veranderen.
Een seizoen loopt af als alle spelers na elkaar passen.
Op het eind van een seizoen kiezen de spelers in speelvolgorde een schip. Dat schip bevat nieuwe arbeiders en eventueel één of meer vaardigheidsfiches.
Alle schepen bij 3 spelers.
schepen
De arbeiders die in het dorp van de spelers staan, worden terug in de voorraad van de spelers gelegd. Spelers die een tegel winnen, doen de arbeiders waarmee ze geboden hebben in de buidel en leggen de net verworven tegelin hun dorp. Daarbij letten ze er op dat het landschap klopt. Leuk is dat arbeiders die eventueel op de tegel staan, aan de voorraad van de speler toegevoegd worden.
Tegels die in je dorp liggen, kunnen opgewaardeerd worden. Daarvoor zijn grondstoffen nodig. Die grondstoffen moet je via wegen naar de juiste tegel transporteren. Elke thuistegel bevat een actie waardoor je grondstoffen kan vervoeren en een gebouw opwaarderen.
Bij de start van het spel krijgt elke speler ook een aantal wintertegels. Dit zijn in principe tegels waarmee punten verdiend worden. Als de winter aanvangt, kiest elke speler welke tegels hij in het aanbod legt. De spelers bepalen daarmee de manier waarop gescoord kan worden.
Ook gewonnen volgorde-tegels en scheepstegels leveren op het eind van de winter punten op. De voorwaarde is dat je ze in jouw dorp kan leggen.
Voorbeeld van wintertegels
Craftsmen’s guild: elke combinatie van 1 rode, 1 gele en 1 blauwe arbeider levert 3 punten op.
De Keythedral levert 12 punten op.
Scribes: elke combinatie van de 3 afgebeelde werktuigen levert 10 punten op.
winter
Volgordetegels leveren 1 punt per aangrenzende tegel op.
volgordetegels
Tenslotte leveren ook schepen punten op.
winterschepen
Na de winter tellen de spelers overwinningspunten. Arbeiders en grondstoffen mogen de spelers naar believen over hun tegels verspreiden. Dit doe je omdat sommige tegels alleen punten opleveren als ze de juiste combinatie aan grondstoffen/arbeiders/fiches bevatten. De speler met het meeste punten wint.

MIJN GEDACHT

Keyflower, Masterprint 12, is een heruitgave van Keyflower uit 2012. Arno, de drijvende kracht achter Quined, doet elke spellenliefhebber een groot plezier door deze titel aan de Masterprint serie toe te voegen. Keyflower is werkelijk een fantastisch spel, geheel mijn ding. De spelregels zijn vrij eenvoudig en toch biedt dit spel heel veel stof om over na te denken. Je kan ook vanaf de start een plan opmaken omdat je een deel van de scoretegels in handen hebt, een ander deel ligt open op tafel (schepen en rondetegels). Leuk is dat je net niet alles kunt voorzien omdat ook de andere spelers één of meerdere scoretegels aan het spel toevoegen. Tijdens het spelen, moet je verschillende zaken overwegen. Bieden levert extra tegels op, maar je verliest er kostbare arbeiders door. Bovendien moet je bij het bieden telkens overwegen welke kleur je gebruikt en hoeveel arbeiders je bij de start biedt. Het lijkt logisch om initieel 1 arbeider te plaatsen maar dat is het zeker niet altijd. Als je overboden wordt, is de kans immers groot dat je met die ene arbeider niks meer kunt aanvangen. Een groep van 2 of 3 arbeiders biedt veel meer mogelijkheden als je die moet verplaatsen. Arbeiders in je eigen dorp plaatsen is voordelig omdat die arbeiders terug in de eigen voorraad worden gelegd maar het stopt de ontwikkeling van je dorp.
Keyflower speelt vlot en daagt de spelers elke beurt opnieuw uit om keuzes te maken. Dat begint reeds bij de eerste actie. Probeer je eerst grondstoffen te verzamelen of biedt je direct op een interessante tegel om zo zelf de kleur van de arbeiders te bepalen? Leg je direct je kaarten op tafel door hoog te bieden of wacht je toch maar af en speel je voorzichtig? Ontwikkel je een tegel in je dorp om die zo interessanter te maken voor medespelers in de hoop dat ze arbeiders in jouw dorp plaatsen? Offer je een arbeider op om groene arbeiders te bemachtigen want die bieden wel wat mogelijkheden? Hoe leg je de verworven tegels in jouw dorp. Tegels die je wilt opwaarderen leg je misschien best dicht bij de thuistegel om transportkosten te verminderen maar passen de volgorde-tegels op het eind van het spel daar dan wel nog tussen? Enz…enz…
Keyflower is naar mijn mening een prachtig spel dat niet mag ontbreken in de spellenkast van elke zichzelf respecterende spellenliefhebber. Net geen 10 omdat de achtergrond van het spelregelboekje zo druk is dat de tekst moeilijk leest. Perfect is perfect!
spelregels

Mei 2014

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *