Koehandel Master – Review

• 66 geldkaarten (groene rug),
  • de spelregels in het Nederlands en het Frans.
Bestel Koehandel Master voor slechts € 9,99

Koehandel met wat aanpassingen.

Elke speler ontvangt een startkapitaal van 2×0, 3×10, 1×20 en 1×50.

Koehandel.

Als je aan de beurt bent, heb je twee mogelijkheden; veilen of koehandel. Als een ezelkaart gedraaid wordt, krijgen de spelers direct extra kapitaal. De eerste keer is dat 50, de tweede keer 100, daarna 200 en tenslotte 500.

Veilen.

De speler draait de bovenste kaart van de gedekte stapel en veilt deze kaart. De andere spelers bieden door elkaar voor het dier. Als niemand nog hoger biedt, mag de actieve speler ofwel het dier zelf kopen en het hoogste bod betalen aan de hoogste bieder ofwel het dier verkopen en geld ontvangen van de hoogste bieder. Er wordt niet met wisselgeld gewerkt.

Koehandel.

Als twee spelers dezelfde kaart bezitten, kan men ook koehandel spelen. De actieve speler legt gedekt een bod op tafel en zegt op welk dier hij biedt. De tegenspeler kan het bod aanvaarden en het dier afstaan of een tegenbod doen. Belangrijk is dat men het bod van de tegenspeler niet op voorhand mag bekijken. In geval van een tegenbod krijgt de hoogste bieder het dier. Het geld wordt van eigenaar gewisseld. Bezitten de spelers elk twee dezelfde dieren dan wordt voor het kwartet geboden.

Aanpassingen.

• Van elke diersoort bestaat één stamboekkaart. Stamboekkaarten leveren extra punten op. Deze kaarten worden bij afslag geveild. De veilingmeester telt af van 10 naar 0. De eerste speler die reageert, betaalt het genoemde aantal geldkaarten. De waarde ervan is niet belangrijk. Ook hier kan de veilingmeester zelf kopen. Hij moet dan het genoemde aantal geldkaarten aan de hoogste bieder geven.
  • Wie het rattenkwartet bezit, verliest bij de slottelling een volledig dierkwartet. Als de veilingmeester een ratkaart draait, moeten alle spelers (inclusief veilingmeester) om beurt een geldkaart in het midden van de tafel leggen. De eerste speler die dat niet doet, neemt de ratkaart samen met de geboden geldkaarten. Degene die de ratkaart draaide, start de volgende veiling.
    Wie bij een koehandel voor ratten het hoogste bod op tafel legt, mag logischerwijs zijn rat afgeven.

Dierkaarten leveren punten op als je er 4 hebt. Wie een kwartet verzamelt, legt deze dieren opzij en kan ze nooit meer verliezen. Het spel eindigt als alle kwartetten zijn gevormd. Wie het meeste punten heeft, is de beste handelaar. De punten worden als volgt berekend:

• De speler met het rattenkwartet neemt dit samen met een ander kwartet uit het spel.
  • Elke speler telt de waarde van zijn dierkwartetten op.
  • Daarbij wordt de waarde van de bijhorende stamboekkaarten geteld.
  • Deze som wordt vermenigvuldigd met het aantal dierkwartetten.
  • Daarbij worden niet bijhorende stamboekkaarten geteld.

Koehandel is als veilingspel één van mijn grote favorieten. De interactie is ontzettend groot en je kan elkaar vaak de loef afsteken. Het geld blijft onder de spelers circuleren waardoor je dikwijls goed kan inschatten over welk kapitaal jouw tegenspelers beschikken. Zo kan je ten gepaste tijde met een koehandel toeslaan. Ook het kooprecht van de veilingmeester biedt mogelijkheden. Als je slim biedt, kan je eventueel extra kapitaal ontvangen van de veilingmeester.
Deze elementen zijn ook in Koehandel Master terug te vinden. De extraatjes heb ik tot nog toe niet kunnen proberen dus wacht ik nog even met mijn definitieve oordeel. Het enige wat ik nu al wat jammer vind, is dat koehandel Master 3,5€ duurder is dan zijn grote broer.
Intussen heb ik enkele potjes Koehandel Master achter de kiezen. Deze variant vind ik leuk, maar minder leuk dan het gewone Koehandel. Het stemmen met kaarten zorgt er vaak voor dat de nullen bij één persoon terecht komen. Die wint dan met de nullen de volgende stemming waardoor de nullen bij een andere speler terechtkomen, enz… De stamboekkaarten zorgen voor extra punten wat op zich ok is. Als je er ook het passende kwartet bijhebt, worden die extra punten samen met het kwartet vermenigvuldigd. Zo’n kaart kan dan 750 tot 1000 punten opleveren wat te veel is in vergelijking met de kwartetten. Koehandel Master is daardoor wat minder evenwichtig dan zijn voorganger. Origineel is het ook niet, ik moet dus de score wat aanpassen in vergelijking met Koehandel.

November 2009