Krone & Schwert – Review

Auteur
Klaus-Jürgen Wrede
Uitgever Queen Games
Aantal spelers 2 tot 5
Spelduur
60 – 90 minuten
Jaar van uitgave 2002
Prijs 30.00€
Recensie door
Vandenbogaerde Fabrice
Score /10
Links Queen Games

SPELMATERIAAL

De speldoos van Queen bevat:

  • 5 borddelen,
  • 140 wapens (28 per kleur),
  • 66 actiekaarten,
  • 22 volkskaarten,
  • 10 stemkaarten,
  • 5 zichtschermen,
  • 28 kleine steden,
  • 10 grote steden,
  • 1 koninklijke zegel,
  • 1 bruine zegel,
  • 10 kathedralen,
  • 26 bruchten,
  • 66 munten,
  • 1 samenvattingsblad en de spelregels in het Duits

SPELBESPREKING

Inleiding

Europa in de Middeleeuwen. Er ontwikkelen zich steden met enorme kathedralen, alleen overschaduwd door nog grotere kastelen.
De strijd om de kroon is hevig. Als je de kroon bezit, wordt je altijd omringd door diegene die wacht op het juiste moment om toe te slaan en zo de kroon op te eisen. Elke speler wacht geduldig zijn moment af. Slaag je erin de andere spelers te overtuigen van jouw oprechtheid of is jouw geluk maar van korte duur? Zorg er in elk geval voor dat je altijd kan terugvallen op jouw eigen koninkrijk!

Voorbereiding

Elke speler neemt een borddeel. Met deze delen wordt het spelbord gemaakt.

Schud de volks- en de actiekaarten. Leg de kaart ‘Spielende’ eerst opzij.
Geef elke speler 4 actiekaarten, een scherm, wapens in een kleur, 1 stemkaart kroon en 1 stemkaart zwaard.

De spelers plaatsen elk 2 wapens op het spelbord. De wapens mogen niet op aangrenzende vakken gelegd worden.

Spelverloop

De bedoeling?

Elke speler probeert zoveel mogelijk punten te scoren. Als koning, behaal je punten voor jouw kastelen. De andere spelers verdienen punten voor hun steden en voor deelname in het gevecht voor de kroon. De grootte van een vorstendom is op het einde belangrijk.
Elke speler beschikt over 3 actiepunten die hij vrij kan benutten. De koning heeft een extra actie, namelijk belastingen innen, die hij in het begin van zijn beurt moet uitvoeren.
De speler die als eerste een burcht en een stad bezit, wordt tot koning gekroond .

De acties!

  • Belastingen innen: de koning krijgt voor elke eigen burcht 1 punt. Daarna moet hij de bovenste volkskaart opendraaien. Als dit een zwaard is, wordt de kaart open op tafel gelegd tot de volgende revolutie. Deze actie moet niet uitgevoerd worden, maar dan ontvangt de koning ook geen punten.
    De volkkaarten.
  • Bouwen (2AP): speel een passende actiekaart en bouw een burcht op een berg, een stad op vlakte of een kathedraal in een grote stad.
  • Actiekaarten ‘Aufwiegeln’ en ‘Papstbesuch’ uitspelen (1AP): om drie volkskaarten open te draaien of om een gebied voor één ronde tegen aanvallen te beschermen.
  • Actiekaarten trekken voor 1 AP, gebeurteniskaarten worden pas uitgevoerd vanaf er een koning is.
  • Uitbreiden (1AP): speel een passende kaart en leg een wapen op een leeg veld dat aan een eigen veld grenst, zo ontstaan gebieden.
  • Vestigen (3AP): leg een wapen op een willekeurig vrij gebied.
  • Aanvallen (1AP): alleen aangrenzede gebieden zonder gebouwen komen in aanmerking. Je mag per beurt maar één keer aanvallen. Actiekaarten verhogen de kracht van de aanvaller. Zijn kracht moet hoger zijn dan het aantal burchten van de verdediger. De verdediger kan de aanval ook afweren met de actiekaart ‘Waffenstilstand’ of de kaart ‘Hinteralt’.
  • Revolteren (1AP): leg je zwaard op tafel om aan te geven dat je de koning aanvalt. De andere spelers kiezen nu zijde (gebruik de stemkaarten) en bepalen hun kracht door actiekaarten onder de stemkaarten te leggen. Bij een succesvolle aanval wordt de nieuwe koning gekroond. Als de aanval mislukt blijft de huidige koning aan de macht.

Enkele actiekaarten: De meeste kaarten hebben 3 functies. In het schild staat de gevechtskracht, daaronder hoeveel wapens je ermee op het spelbord kan leggen en daaronder een mogelijke actie.
Anführer verhoogt de gevechtskracht met 3 of je mag 1 wapen plaatsen. De tweede kaart kan je gebruiken om een kathedraal te bouwen of om de gevechtskracht te verhogen of om 2 wapens te plaatsen. Als je Unruhen speelt, mag je twee extra volkkaarten draaien.

Wat extra voorbeelden: speel waffenstillstand om een gevecht te beëindigen, Hinteralt om de kaart met de hoogste gevechtswaarde te verwijderen en Papstbesuch als bescherming tegen aanvallen. De laatste kaart gebruik je om een burcht te bouwen.

De winnaar


Als de koning een revolutie succesvol afwendt, krijgt hij 2 punten per eigen kathedraal. Alle volgelingen krijgen 1 punt per kathedraal. De helft van de volkskaarten zwaard blijven liggen. De andere volkskaarten worden terug geschud.
Als een revolutie slaagt, krijgt de aanvoerder 1 punt per burcht en 2 punten per kathedraal. Zijn volgelingen worden eveneens met 1 punt per kathedraal beloond. Alle volkskaarten worden geschud.
De nieuwe koning moet het aantal punten dat hij bezit, openbaar maken. De eindronde volgt als dit hoger dan 10, 15, 20, of 25 bij 2, 3, 4 of 5 spelers is.
Tijdens de eindronde worden alle actiekaarten geschud. De kaart ‘Spieleinde’ wordt tussen de laatste 20 kaarten geschud. Het spel stopt als deze kaart getrokken wordt. Elk eigen gebouw levert dan 1 punt op. De speler met het grootste gebied krijgt 5 punten, de speler met het tweede grootste gebied 2. De huidige koning wordt beloond met 5 punten.

 

SPELBEOORDELING

 

Juni 2010

About Fabrice

Oprichter van Spellenclub13.be en heeft heel wat recensies en reviews op zijn naam staan.

View all posts by Fabrice →

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *