Lancaster – Review

Auteur Matthias Cramer
Uitgever Queen Games
Aantal spelers 2 tot 5
Spelduur 60 – 90 minuten
Jaar van uitgave 2011
Prijs 45.95€
Recensie door Vandenbogaerde Fabrice
Score 8.2/10
Links Queen Games

SPELMATERIAAL

lancasterlancasterindoos

De doos bevat twee vakken wat belachelijk weinig is om al het spelmateriaal in op te bergen. Een paar extra plastiekzakjes kunnen soelaas brengen. Nadat je de houten blokjes van de juiste stickers voorzien hebt, moet dit in de speldoos te vinden zijn:

  • een spelbord,
  • 2 voorraadborden,
  • 37 schildknapen (witte houten mannetjes),
  • 37 goudstukken,
  • 37 stemblokjes,
  • 36 graven (vierkante fiches),
  • 1 goed uit de kluiten gewassen startspelerblok,
  • 12 conflictkaarten,
  • 6 bonustegels,
  • 1 parlement,
  • 18 wetten (kaarten),
  • 5 scorepionnen (1 per speler),
  • 35 ridders (7 per speler),
  • 5 kastelen (1 bord en 1 scherm per speler),
  • 30 uitbreidingen (6 per kasteel),
  • 10 stemtegels (1 voor – en 1 tegenstem per speler),
  • 4 extra bordjes voor een spel met twee,
  • de spelregels in het Frans en Engels.

SPELBESPREKING

Inleiding

Een wat mager verhaal over de de Koning van Engeland die naar de eenmaking van zijn land streeft. In elk geval moeten de spelers ridders inzetten om het aanzien van de koning te winnen. Ridders kunnen trainen in het eigen kasteel of het land doorkruisen om graven te beïnvloeden. Zelfs een gevecht met de Fransen behoort tot de mogelijkheden. Bovendien moeten belangrijke wetten gestemd worden. Het spreekt voor zich dat spelers de uitkomst van die stemming zo veel mogelijk willen beïnvloeden.

Voorbereiding

Het spelbord wordt in het midden van de tafel geplaatst.
lancasterspelbord
De voorraadborden worden links en rechts van het spelbord gelegd. Verdeel de schildknapen, het geld en de stemblokjes over de voorraadborden.
lancastervoorraadbord
Sorteer de graven naar soort en leg er 2, 3 of 4 (3, 4 of 5 spelers) in elk graafschap.
lancastergraven
Sorteer de wetten per nummer. Schud de stapels en leg ze volgens nummer op elkaar. Leg de eerste drie wetten in de bovenste rij van het parlement, de volgende drie in de onderste rij.
Leg de bonustegels op het spelbord.
Schud de conflictkaarten en leg de bovenste twee op het spelbord (verwijder eerst 2 kaarten).
Geef elke speler 1 kasteel en de bijhorende uitbreidingen, een ridder van kracht 1 en een ridder van kracht 2, 1 stemblokje, 2 goudstukken, 2 schildknapen en 2 stemtegels (1 voor, 1 tegen).
Nog niet in dienst genomen ridders worden op het spelbord gelegd.

Spelverloop

Er worden 5 rondes gespeeld. Elke ronde is onderverdeeld in 3 fasen.

Ridders op queeste.

Om beurt geven de spelers één van hun ridders een opdracht. Er zijn 3 verschillende mogelijkheden.

  • Een beleefd bezoekje aan één van de 9 graven. Zorg er wel voor dat jouw ridder krachtig genoeg is. Niet elke graaf kun je plezieren met het bezoek van een tweederangsridder. Stuur eventueel wat schildknapen mee.
  • Laat een ridder een werkje opknappen in het eigen kasteel.
  • Strijd mee tegen de Fransen. De eerste zes ridders worden beloond door de koning (kies een bonustegel).

Wetten stemmen.

3 nieuwe wetten worden gestemd. Deze liggen op de onderste rij van het parlement. Spelers stemmen aan de hand van hun stemkaarten en stemblokjes. Elke kaart en elk blokje staat gelijk aan één stem. Spelers bepalen in het geheim hoe ze stemmen en hoeveel blokjes ze inzetten. Een wet wordt goedgekeurd als het aantal ‘voor’ stemmen minstens gelijk is aan de tegenstemmen. Nieuwe wetten verdringen huidige wetten. Wetten die worden afgekeurd worden afgelegd. Na de stemronde worden de geldende wetten uitgevoerd.
Het parlement met de huidige wetten: 3 punten voor elke speler die twee ridders in de graafschappen bezit, 1 extra ridder voor de speler(s) met het meest ingezette schildknapen, een ridder opwaarderen voor de speler(s) met het meeste geld. De onderste wetten moeten gestemd worden.
lancasterparlement

Beloningen.

  • In elk graafschap valt wel iets te rapen. Een speler met een ridder in een graafschap heeft 3 mogelijkheden.
    • Neem een graaffiche uit de graafschap.
    • Neem de afgebeelde beloning van de graafschap.
    • Leg 3 goudstukken af en geniet de twee bovengenoemde voordelen.
      Voorbeelden van beloningen: 6 punten, alsnog met een ridder ten strijde trekken, 2 schildknapen en 2 goudstukken en de startspeler aanduiden.
      lancastergraafschappen
  • Elke ridder in het eigen kasteel levert de overeenkomstige beloning op. Uitbreidingen leveren ook zonder ridder de afgebeelde beloning op. Als je een uitbreiding bouwt, moet je die op het overeenkomstige vak van jouw kasteel leggen. Neem 1 stemblokje voor elke graaf die aan jouw tafel zit.
    Het kasteel…
    lancasterkasteel
    …en de bijhorende uitbreidingen.
    lancasteruitbreidingen
  • Als de kracht van de ridders die tegen de Fransen strijden groter is dan de kracht van de Fransen, delven de Fransen uiteraard het onderspit. De speler met de grootste riddermacht krijgt het meeste invloedpunten, enz… Als de kracht van de Fransen groter is, blijft de strijd duren. De speler met de grootste riddermacht krijgt het op één na meeste invloedpunten, enz… Als op het einde van de volgende ronde de ridders terug te zwak uitvallen, winnen de Fransen. De ridders van de spelers worden gevangen genomen en kunnen alleen bij directe betaling vrijkomen.

Elkaar de loef afsteken?

  • Ridders die zich in een graafschap bevinden, kunnen door andere ridders verjaagd worden. Om een ridder te verjagen moet je een ridder met een grotere kracht inzetten. Je kan eveneens wat schilknapen in de strijd gooien. Elke schildknaap verhoogd de kracht van je ridder met één. De verjaagde ridder keert terug naar zijn kasteelheer en kan terug ingezet worden. Schilknapen zijn zelfs zo onder de indruk dat ze vluchten (ze worden dus afgelegd).
  • In de strijd tegen de Fransen gaat de grootste beloning naar de speler die daar de grootste riddermacht inzet. Schildknapen doen het reeds bij de gedachte alleen al in hun broek en kunnen dus niet ingezet worden. Bij elke conflictkaart zijn 3 plaatsen voor ridders. Ridders van eenzelfde speler moeten op elkaar gestapeld worden. Bij gelijkstand wint de speler die als laatste aan het conflict heeft deelgenomen. Zijn ridders staan onderaan.
    Voorbeeld: 7 punten voor rood, 4 voor paars en 2 voor geel. Rood wint van paars omdat hij zich later met het conflict heeft bemoeid.
    lancasterconflict

De winnaar

Het spel eindigt na de 5de ronde. Er worden telkens 8 punten uitgedeeld aan de speler met de grootste riddermacht en de speler met het meeste uitbreidingen. Wie net achter die spelers strandt, ontvangt 4 punten. Tenslotte ontvangen de spelers nog punten voor hun graven.

 

SPELBEOORDELING

Lancaster is een typische ‘worker placement game’. Je moet een liefhebber van het genre zijn om er van te kunnen genieten. Zelf ben ik wel te vinden voor dit type spellen en Lancaster heeft me dan ook niet ontgoocheld. Dit is zelfs één van de weinige ‘worker placements’ waarin je ook kunt winnen als je minder pionnen – hier dus ridders – kunt inzetten. De wetten zorgen er voor dat sommige acties extra beloond worden. Dit verhoogt de interactie. Als je weinig interesse hebt in de huidige wetten, kun je focussen op andere acties waarvoor de concurrentie op dit moment dan iets lager is.
Elke speler heeft met zijn eigen kasteel een veilige zone. Meestal arriveren daar ridders die niet krachtig genoeg zijn om brokken te maken op het veld. Een pasactie waar nog een beloning aan vast hangt!
De duels om de graafschappen zijn een variatie binnen het spel door de toevoeging van schildknapen. Hier wordt ook een klein gok – elementje toegevoegd. Hoeveel schildknapen moeten ingezet worden? Als een andere speler jou verdringt, verlies je ze allemaal. Onthoud dat zuinige spelers meestal met de kruimels tevreden moeten zijn. Dat je ridders een bepaalde kracht moeten hebben om een graafschap binnen te komen, had ik zelf achterwege gelaten. Het verlaagt de mogelijkheden vind ik.
Het conflict met de Fransen lijkt mij een verborgen vorm van bieden. Stapel ridders op elkaar om de grootste kracht te bekomen. Het voordeel van de bonustegels moet ik hier benadrukken. Vooral de tegel waarmee je een graaf naar je kasteel mag verplaatsen is goud waard.
bonustegels
Elke actie zorgt voor extra keuzemogelijkheden. Welke bonustegel moet je kiezen als je het conflict met de Fransen aangaat? Welke plaats is het meest interessant in het eigen kasteel? Als je naar een graafschap trekt, heb je keuze uit 9 mogelijkheden – ik ga er hier vanuit dat je ridders krachtig genoeg zijn – welke bonus wil je binnenrijven? Welke uitbreiding kies je eerst?
Daarbij komt dat de kracht van de ridders verschillend is. Waar zet je jouw krachtigste ridder in?
Queen Games levert met Lancaster een degelijk spel af. Het spelmateriaal is van heel goede kwaliteit en het geheel ziet er prima uit. Het thema komt er misschien niet voor de volle 100% uit, maar wie mij wat kent weet dat dit mij geen bal kan schelen. Lancaster verdient voor mij net geen 9 omdat het iets te lang duurt en omdat de eindtelling er voor zorgt dat spelers te veel dezelfde doelen nastreven (grootste riddermacht – het meeste uitbreidingen). Dit vind ik overbodig omdat de wetten daar ruimschoots in voorzien.
P.S Matthias Cramer voorziet ook een aanpassing voor twee spelers. Elke speler heeft dan een bondgenoot. Het kasteel van de bondgenoot kan niet uitgebreid worden, maar zijn ridders kunnen wel bepaalde beloningen ontvangen. Deze variant kan ik niet beoordelen omdat ik dit soort spellen niet op tafel zet als ik maar één vriend heb kunnen overtuigen.
De kastelen van de bondgenoten.
lancasterbondgenoten

Oktober 2011

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *