Lorrein – Review


Auteur Arthur en Marleen Scholten
Uitgever Sensalot
Aantal spelers 2-4
Spelduur 30 – 90 minuten
Jaar van uitgave 2011
Prijs 34.95€
Recensie door Van Vooren Peter
Score 6.7/10
Links Sensalot
Lorrein
   


SPELVERLOOP

In Lorrein probeer je zo snel mogelijk een geheime opdracht te vervullen, nadat je de spijsfase succesvol afrondde. Die opdrachtkaart bestaat uit twee delen. Het bovenste voor de korte versie, de volledige kaart voor het langere spel.
Om die opdracht je kunnen vervullen, zal je grondstoffen moeten oogsten en die verwerken in jouw werkplaatsen of die van de tegenstanders (meestal in ruil voor iets anders) tot volwaardige producten. Met deze producten kan je op dan gebouwen plaatsen op het spelbord (werkplaatsen, boerderijen, hertogdommen en groot hertogdommen). Het bord wordt opgebouwd uit verschillende vierkante bordplaten, waardoor elk spel anders is.
Bij het begin van het spel bezit een speler slechts één werkplaats. Hierdoor moet je handel drijven met je tegenstanders om andere grondstoffen om te zetten in de producten.
Een speelbeurt bestaat uit 3 fasen: (Spelverdiepingen)

  • De oogst en Jachtfase. Hier gooi je gekleurde kraaltjes in een mooi houten kanskommetje, waarin er 3 putjes werden geboord. Afhankelijk van de kralen die in de kuiltjes belanden, krijg je de overeenkomende grondstoffen.
    Per boerderij, die op een veld van hetzelfde kleur staat, krijg je nog een grondstof extra.
    (Voorafgaand kan je, afhankelijk van het aantal boerderijen, de samenstelling van de kralen aanpassen. De tegenstander kan echter ook in jouw plaats, je kanskom ‘beheksen’ tegen betaling van 1 medicijn).
    Vanaf de 3de ronde komt er ook een rode kraal in het spel. Belandt die kraal in een kuiltje, ontvang je geen grondstoffen meer en moet je alle productkaarten van de 2 andere gekleurde kralen afleggen.
  • In de bouwfase ga je uiteraard gebouwen plaatsen op het spelbord. Op de overzichtkaartjes zie je de bouwkosten voor de werkplaatsen, hertogdommen, groot hertogdom, hekserijen en boerderijen.
    Op elk veld kan er slechts één gebouw worden geplaatst!
    De werkplaatsen plaats je op een veld naast een hertogdom. Maximaal 2 van de 4 aangrenzende velden van een hertogdom mogen bebouwd worden. Bij een groot hertogdom mag je alle vier de aangrenzende velden gebruiken.
    Hekserijen plaats je op een willekeurig leeg veld om een andere speler te ‘pesten’ of op een paars veld om een medicijn te brouwen (Heserijen beschermen ook je aanpalende boerderijen tegen inlijving. Inlijving gebeurt als een tegenstander een hertogdom naast je onbeschermde boerderij plaatst. Hierdoor verwijdert hij jouw boerderij en vervangt die (indien mogelijk) door een boerderij van zijn kleur. Iemand die meer hertogdommen plaatst rond die nieuwe boerderij kan ze opnieuw inlijven, waarbij groot hertogdommen dubbel tellen).
  • In de spijsfase moeten alle hertogdommen gevoed worden met 1 tarwe, 1 meel of 1 dier. Doe je dit (bewust) niet, dan lijdt je honger en moet je een gebouw van het spelbord verwijderen.

Ruilen en handelen kan je doorlopend in en buiten je beurt. Voor elke grondstof krijg je normaal 1 productkaart. Maar van het tarwe krijg je er 3. Hierdoor is de molen (die tarwe omzet naar meel) enorm geliefd. Probleem is dat er slechts één speler de werkplaats ‘molen’ mag bezitten, dus telkens er een molen wordt gebouwd verdwijnt de andere molen uit het spel.
(Heb je meerdere werkplaatsen op velden van het zelfde kleur, dan kan je die grondstof in meerdere productkaarten inruilen)

foto sensalot.com

Door met de spelverdiepingen te spelen krijg je een langer en meer tactisch spel. Je kan zelf kiezen welke  spelverdiepingen je wilt invoeren en welke niet. 

MIJN GEDACHT

Bij het openen van Lorrein heb je onmiddellijk zin om eraan te beginnen. Kleurrijke spelborden, en kaarten, mooie houten speelstukken en een heel originele kansenkom, die de dobbelstenen doet vergeten.
Zoals ik hierboven al beschreef heb je twee versies. De korte raad ik niemand aan, omdat je naar mijn mening te weinig invloed hebt op het spel. Met alle spelverdiepingen erbij wordt het spel wel leuk. Ik zou met andere woorden eerst de volledige versie uitleggen in de spelregels en de korte versie er achteraan aan toevoegen i.p.v. omgekeerd, want velen spelen eerst de korte versie en geraken door een gebrekkig enthousiasme niet meer aan de verdiepende spelregels.
Het is een handelspel, waarbij je de andere absoluut nodig hebt om je opdracht te vervullen. Speel je met mensen die dit graag doen en met iedereen willen handelen, valt het spel goed mee, werken ze samen tegen jou, ga je veel geluk nodig hebben met de kanskom.
De rode kraal geeft extra pit aan het spel en zorgt ervoor dat je niet te snel je grondstoffen omruilt, maar die rode kraal geeft mij ook de grootste frustratie in dit spel. Telkens ik dit spel speelde, zat de kanskom me telkens keihard tegen. In de derde ronde kan je rood + geel gooien, waardoor je al je meel kwijt bent, dus meestal honger zal lijden en daardoor gebouwen verliest. Op zich niet direct een probleem, maar als je de volgende beurten telkens opnieuw rood gooit, begint er al iets te borrelen en in alle spellen die ik speelde was er telkens wel iemand die gemakkelijk 5 of 6 keer na elkaar een rode kraal in het kuiltje kreeg en dan wil je die kanskom echt wel tegen de muur kwakken. Hier mocht misschien een extra regel bijgevoegd worden, dat je maximaal 3 keer rood na elkaar kan gooien, bij de vierde keer doe je de rode kraal even uit de kom.
Het is een spel, dat je zeker meerdere keren moet spelen om alle tactieken onder de knie te krijgen en om het spel vlot te kunnen spelen. En zoals elk spel waarschijnlijk, zal het spel ook leuker ervaren worden, als niet elke speler eindeloos zit te denken.
Qua originaliteit, spelmateriaal en duidelijke spelregels scoort dit hoge punten. Maar door de bovenstaande frustratie zakt mijn puntenoordeel toch wat naar beneden. Waarbij ik zeker niet wil zeggen dat dit een slecht spel is. De geluksfactor wordt nu eenmaal door experts meestal als negatief ervaren.

Aanvulling van de uitgever:

Op onze website zijn gratis gebeurteniskaarten te downloaden. Ingeval van een rode kraal speel je dan een gebeurteniskaart en verlies je geen grondstoffen. Daarnaast staan op de website een aantal alternatieven voor de rode kraal om een zachtere variant te spelen.
Voorts is het zo dat alle grondstoffen behouden blijven bij een rode kraal. Zorg er daarom voor dat je grondstoffen hebt i.p.v. kaarten (De rode kraal was ons alternatief voor de kaartlimiet).
Totslot kun je ook eten betalen met een bruine en blauwe kaart. Je bouwt dan een hertogdom en breekt deze af als vervanging voor eten.

April 2014

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *