Lost Temple – Review

Auteur Bruno Faidutti
Uitgever White Goblin Games
Aantal spelers 2 tot 8
Spelduur 30 – 45 minuten
Jaar van uitgave 2011
Prijs 25.95€
Recensie door Vandenbogaerde Fabrice
Score 2.0/10
Links Bruno Faidutti
White Goblin Games

SPELMATERIAAL

doosin de doos

In de speldoos vind je:

  • 1 spelbord,
  • 8 kapmesfiches,
  • 18 gebeurtenisfiches,
  • 1 afgod,
  • 50 smaragden,
  • 8 ontdekkingsreizigers,
  • 8 spelerskaarten,
  • 9 karakterkaarten (per taal),
  • de spelregels in het Nederlands, Duits, Engels en Frans.

SPELBESPREKING

Inleiding

Probeer als eerste de verloren tempel te berijken.

Voorbereiding

Leg het spelbord in het midden van de tafel.
spelbord
Elke speler kiest een kleur en ontvangt een ontdekkingsreiziger en een kaart in die kleur.
Schud de gebeurtenisfiches en leg er één gedekt op iedere ruimte met dubbele cirkels van het spelbord.
Schud de karkaterkaarten en geef er één aan elke speler. Rechts onderaan staat aan de hand van symbolen aangeduid hoeveel smaragden je krijgt en waar je het spel start.
De tocht kan beginnen.

Spelverloop

Karakters kiezen

De laatste speler (of de speler met de afgod) schud de karakterkaarten. Afhankelijk van het aantal spelers moeten een aantal kaarten open en/of gesloten afgelegd worden. Daarna kiest de speler uit de overgebleven kaarten één karakter. Hij heeft de overgebleven kaarten door aan de speler links van hem. Die kiest op zijn beurt een karakter en geeft de kaarten door,…
Als alles goed gaat ontvangt de laatste speler 2 kaarten. Hij kiest er één en legt de andere gedekt op tafel. Er zijn negen verschillende karakters. Ze worden in onderstaande volgorde opgeroepen:

  1. Sjamaan: vervloek een karakter. Als dit karakter opgeroepen wordt, verwissel je van plaats.
  2. Dief: steel van een ander karakter. Verplaats 1 of 2 vakken.
  3. Ziener: Bekijk twee gedekte gebeurtenisfiches. Verplaats 1 of 2 vakjes.
  4. Priester: betaal 2 smaragden en ga naar de volgende tempel.
  5. Ouderling: betaal 2 smaragden en ga naar het volgende dorp.
  6. Archeoloog: ontvang een kapmesfiche uit de voorraad. Verplaats 1 of 2 vakjes.
  7. Verkenner: voor elke smaragd dat je aflegt, mag je één vakje verplaatsen.
  8. Kano: leg al je smaragden af. Verplaats dubbel zo veel vakjes (max 20).
  9. Kind: verplaats naar het eerstvolgende bezette vakje voor je.

Enkele karakters.
enkele karakters
Spelerkleuren en karaktervolgorde.
kleuren

Verplaatsen

Als alle spelers een karakter bezitten, roept de speler de karakters één voor één op. Dit gebeurt in een vaste volgorde. De speler die het opgeroepen karakter bezit, doet het volgende:

  • karakterkaart tonen
  • smaragd nemen
  • verplaatsing en/of vaardigheid van het karakter gebruiken

Het pad naar de verloren tempel loopt soms door ondoordringbaar oerwoud. Alleen spelers met een kapmes kunnen daar vrij door lopen. Als je geen kapmes bezit, kost het je wat meer tijd om het oerwoud te temmen. Je moet dan even blijven staan.
Als je tijdens je toch op een vakje met een gebeurtenisfiche staat, moet je deze fiche omdraaien en toepassen. Leg daarna een nieuwe gebeurtenisfiche op die plaats.
gebeurtenisfiches

De winnaar

De eeste speler die de Verloren Tempel bereikt, wint.

 

SPELBEOORDELING

Als je Lost Temple uit de doos haalt en de spelregels doorgenomen hebt, moet je onvermijdelijk denken aan Machiavelli van dezelfde auteur. Machiavelli mag ik mijn introductie tot spellenland noemen. Ik heb dit kaartspelletje al tientallen keren gespeeld en nog altijd kan ik er enorm van genieten. Machiavelli maakte me ook nieuwsgierig naar meer. Vandaar dat ik vandaag een meer dan gemiddelde spellencollectie bezit. Teren op het succes van een voorganger is altijd dubieus. Enkele spitsvondigheden kunnen in een interessante variante resulteren maar evengoed kan een flauw afkooksel van het origineel ontstaan. Lost Temple is een typisch voorbeeld van dat tweede. Het gebeurt niet veel, maar dit vind ik echt saai. Mocht dit mijn eerste kennismaking met spellenland zijn geweest, dan zat ik nu in de pijpenrokers club of zo. Lost Temple boeit op geen enkel moment. Het doet wat denken aan mens erger je niet waarbij de dobbelstenen vervangen worden door kaarten. Op geen enkel moment heb ik de indruk dat nadenken over de volgende stap voordeel kan opleveren. Nooit heb ik het gevoel dat ik de acties van de andere spelers bewust kan beïnvloeden of dat ik iets aan het opbouwen ben. Er zijn spelers die mij vertellen dat ik dit als familiespel moet zien, maar ook dan zou Lost Temple de kast nooit verlaten. In die categorie zijn er tientallen interessantere titels. Lost Temple is naar mijn gevoel het bewijs dat een bekende auteur na een tijdje alles verkocht krijgt. Dit frustreert me een beetje (veel) omdat goede prototypes van onbekende auteurs op die manier minder kans krijgen. De commerce moet draaien!

Mei 2012

Over Fabrice

Oprichter van Spellenclub13.be en heeft heel wat recensies en reviews op zijn naam staan.

Alle berichten door Fabrice →

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *