Auteur | Tom Lehmann |
Uitgever | 999 Games |
Aantal spelers | 3 tot 6 |
Spelduur | 45 – 60 minuten |
Jaar van uitgave | 2002 |
Prijs | 21.00€ |
Recensie door | Vandenbogaerde Fabrice |
Score | 7.9/10 |
Links | 999 Games Tom Lehmann |
SPELMATERIAAL
In de handige opbergdoos bevinden zich 2 dubbelzijdige spelborden, kaarten van 36 ontdekkingsreizigers, 6 van elk. 63 geldkaarten, 7 van de waarden 1 tot 9. 36 houten schepen in 6 kleuren vervolledigen de inhoud.
SPELBESPREKING
Inleiding
De spelers investeren in ontdekkingsreizigers. 6 bekende ontdekkers van nieuwe werelden staan te popelen om te vertrekken. De hoogste bieder wordt hun nieuwe werkgever. Elke expeditie vertrekt met 3 schepen, uiteindelijk komt er maar 1 met een waardevolle lading terug. Heb jij in het juiste schip geïnvesteerd?
Voorbereiding
De twee spelborden mogen in gelijk welke combinatie op tafel gelegd worden.
Elke speler ontvangt 6 schepen in 1 kleur en 1 set geldkaarten van 1 tot en met 9.
De ontdekkingskaarten worden gesorteerd per fase en geschud.
Spelverloop
Het spel verloopt in 3 fasen, die gelijkaardig verlopen. In de eerste fase kunnen de spelers per ontdekkingsreiziger 3 schepen inzetten, in de tweede fase valt één schip af en in de derde fase blijft maar één schip over. Hoe verder een schip vaart, hoe meer punten het oplevert. Tijdens elke fase worden alle ontdekkingsreizigers van die fase geveild, een speler die de veiling wint, mag een schip inzetten. In de tweede en de derde fase wordt het schip dan verplaatst. Na elke fase ontvangen de spelers 2 nieuwe geldkaarten. Vanaf fase 2 mogen alleen spelers meebieden die in fase 1 een schip hebben ingezet. De verschillende ontdekkingsreizigers leveren verschillende voordelen op.
- Christoffel Colombus: in elke fase krijgt de speler één extra geldkaart en een aantal punten (1, 5 en 10 punten in fase 1, 2 en 3). Daarnaast krijgt een investeerder in fase 1 ook een vetorecht.
- Francisco Pizarro: 7, 0 en 15 punten. 0, 3, en 0 geldkaarten op kant één. 1, 2 en 0 geldkaarten en 0, 0 en X punten op kant twee. Voor de X trekt de speler zoveel geldkaarten als hij zelf wil, deze leveren punten op zolang het totaal van de kaarten niet meer dan 20 is.
- Ferdinando Magelaen: wie wint mag één geldkaart onder Magelaen stoppen. Op het einde wordt de som van de punten op de geldkaarten vermenigvuldigd met het aantal Magelaen kaarten. Aan de ene kant moet de geldkaart uit de hand komen, aan de andere kant uit het bod.
- Marco Polo: 2, 3 en 4 geldkaarten, geen punten. Aan de andere kant 3 punten in de 3de fase en telkens 2 geldkaarten. In fase 1 en 2 mag de speler 3 geldkaarten ruilen.
- Vasco da Gama: de speler trekt meteen 1, 2 of 3 kaarten. De speler krijgt 1, 3 of 6 punten. Aan de andere kant van het spel bord moet je kiezen tussen het trekken van kaarten en punten.
- James Cook: Kant 1 levert 6, 15 en 27 punten op. Na het bieden trekt je linker buurman een kaart uit je hand en legt ze op de aflegstapel. Kant 2 levert 5, 10 en 20 punten op. Na het bieden speel je met open geldkaarten.
De winnaar
Wanneer alle ontdekkingsreizigers geveild zijn worden punten geteld. Alle plaatsen die punten opleveren worden geteld. Daarbovenop komen de punten door speciale eigenschappen van ontdekkingsreizigers (Magelaen en Pizarro). Ook de overgebleven geldkaarten leveren punten op. Wie na het optellen van alle punten het meeste punten bezit, wint het spel.
SPELBEOORDELING
Magelaen is een goed, onderhoudend biedspel. Het verdient zeker een plaats in de spellenkast. Magelaen is een biedspel waarin je steeds moet overwegen of het geboden geld genoeg punten zal opleveren want overgebleven geldkaarten leveren ook punten op. Soms bieden spelers zo hoog, dat ze de punten van de afgelegde geldkaarten nooit meer ophalen. (Kaarten leveren 1, 2 of 3 punten op.)
Daarnaast moet je ook goed overwegen welke ontdekkingsreizigers interessant zijn. In een spel met 6 spelers zijn de plaatsen namelijk beperkt, 36 schepen en 18 plaatsen. Het is dus aangeraden ferm te investeren in enkele ontdekkingsreizigers in plaats van op alle ontdekkingsreizigers te willen meebieden. Eventueel kun je ook afwachten en hopen dat de andere spelers hun geld op is, zodat je voor een appel en een ei kan kopen. Hoe meer spelers hoe onwaarschijnlijker die kans natuurlijk.
Investeren in plaatsen die geldkaarten opleveren is minder zeker dan gaan voor de punten. Aan de andere kant kunnen een paar extra geldkaarten het verschil maken, vooral als je geluk hebt bij het trekken.
Vanaf de 2de fase heb je alleen nog rechtstreekse concurrenten, probeer goed in te schatten hoeveel geld zij hebben. Als ze al hun geld op één ontdekkingsreiziger zetten, kan jij de andere misschien goedkoop verkrijgen.
Goed investeren in Magelaen kan veel punten opleveren (27) maar houdt er rekening mee dat je dan een extra geldkaart kwijt bent. Genoeg stof om over nat te denken dus.
Enig zwaar doorwegend minpunt is het geluk bij het trekken van de geldkaarten. Wie 2 x een één trekt is bij voorbaat verloren tegen iemand die 2 x een negen trekt. In de eerste fase kan je dat nog proberen te verhelpen door te bieden op plaatsen die kaarten opleveren. Vanaf de tweede fase is de route uitgestippeld en kan je in het slechtste geval alleen nog toekijken.
September 2006